Левски - до вчера бедняк, днес милионер | sportcafe.bg
Sportcafe logo

Левски - до вчера бедняк, днес милионер

Цветан Баяслиев
23.11.2015, 15:04 (обновена 25.11.2015, 09:38)
левски, общо събрание

Снимка: © Sportal.bg

Официално - Левски вече има нови ръководители и се радва на финансовата стабилност.

Само преди няколко месеца Левски крачеше по стъпките на ЦСКА към аматьорския футбол. Огромни задължения - към треньори, футболисти, клубове, НАП. Закъсняващи с месеци заплати. Мизерни стотинки от спонсори, дарителски кампании сред феновете, нащърбен стадион и лиценз на косъм - в края на миналия сезон „сините“ се гърчеха в агония.

Точно като в приказките всичко се промени с магическа пръчица само за ден. По-конкретно на 24 юни 2015 г. Тогава Тодор Батков емоционално се сбогува с привържениците, както и с инвестираните (по собствените му твърдения) 45 млн. лв., повечето записани като дългове към него и фирмите му.

Адвокатът предаде безвъзмездно клуба в ръцете на Иво Тонев, Александър Ангелов и Николай Иванов. Тримата гарантираха, че действат от свое име и не са подставени лица. Обещаха строга финансова дисциплина, управление на пазарен принцип и връщане на позагубената слава.

Последното е на път действително да се сбъдне. Въпреки неочакваната загуба от Пирин в последния кръг отборът на Стойчо Стоев е лидер в „А“ група, на 3 точки пред Лудогорец и Литекс. Какво обаче се случи с разумното харчене и балансът между приходи и разходи?

На дългоочакваното общо събрание изпълнителният директор Константин Баждеков обяви стряскащи цифри. През календарната 2014 г. Левски е генерирал загуба в размер на 5,638 млн. лв. За сравнение - това е бюджет, достатъчен за място в тройката на първенството.

Разходите доближават 14 млн. лв. Отчетен е сериозен спад в приходите от рекламодатели и от продажбата на билети. Ръст има само в едно направление - пласмента на фен артикули, най-вече покрай юбилейния мач с Лацио.

Казано просто - Левски е харчел много повече, отколкото е изкарвал. Разликата е над 400 000 лв. всеки месец. Именно за да пресекат този обречен търговски модел преди време в Управителния съвет влязоха двете най-влиятелни организации на запалянковците - тръст „Синя България“ и Националният клуб на привържениците. Те предложиха експертиза при управлението на маркетинга и гарантираха, че никога повече 26-кратните шампиони няма да попаднат в ръцете на "бащица" със съмнително състояние.

И действително - от лятото насам на „Герена“ настъпи същински финансов ренесанс, който обаче е трудно да бъде обяснен с чисто икономически механизми. Въпреки че изпрати един от най-кошмарните си сезони и пропусна евротурнирите за втора поредна година, сякаш от нищото клубът си осигури няколко тлъсти спонсорски договора.

БТК чрез марката си „Виваком“ е не просто генерален партньор - телекомуникационната компания скоро ще стане и крупен акционер срещу инжекция от 13 млн. лв. (уставният капитал ще бъде увеличен от 30 669 974 до 43 669 974 акции с номинал 1 лев). А нейният представител Бранимир Ботев - бивш заместник-министър на туризма, оглави Надзорния съвет на мястото на Батков.

И ако в щедростта на БТК вероятно има търговска обосновка предвид милионите потенциални клиенти, то ангажиментът на „Щрабаг“ буди най-малкото недоумение. Австрийската компания строи магистрали и други мащабни инфраструктурни проекти и едва ли се нуждае от каквато и да е реклама сред футболни привърженици.

Логично или не, Левски се превърна от бедняк в милионер. Днес заплатите се превеждат на секундата, дългът към НАП се топи със скорост 6-цифрена сума на месец, задава се първата от доста време насам лъскава селекция. Готови са парите и за козирката на новия сектор „А“, който ще отвори врати напролет.

Чрез новия Управителен съвет се създава впечатление за пълно единение в синята общност. Към досегашните членове Иво Тонев (председател), Константин Баждеков, „Синя България“ и НКП се присъединиха новият съсобственик Николай Иванов, любимците на публиката Николай Илиев и Гошо Гинчев, както и продуцентската компания на ВИП феновете Иван и Андрей – „Междинна станция“.

И все пак - сменен ли бе действително моделът „Бащица“? Не очаквайте честен отговор. В риалити формата „Български футбол“ пачките и обещанията се ценят далеч повече от прозрачността.

Oще: акционери  бтк  виваком  иво тонев  левски  общо събрание  стойчо стоев  тодор батков 


Още от БГ футбол

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.


Видео