Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Скучна ли ви е Формула 1?

Пилотите на Mercedes доминират от началото на 2014, но световните шампиони просто си свършиха най-добре работата. За разлика от техните съперници...
Себастиан Фетел е лицето на възраждането на Ferrari, но италианците трудно притесняват лидерите от Mercedes
Все пак Скудерията излиза от кризата и се утвърди като №2 този сезон
Феновете недоволстват, че вече няма пилоти като Жил Вилньов и шефове като Енцо Ферари
И изявите на Кристиан Хорнър и Себастиан Фетел не могат срещу тези оплаквания Снимка: Getty Images
И изявите на Кристиан Хорнър и Себастиан Фетел не могат срещу тези оплаквания
Доктор Хелмут Марко има пръст в някои от най-големите скандали във Формула 1 в последните няколко години - от срама в Малайзия през 2013 до разправиите на Red Bull с Renault
Бърни Екълстоун и Донал Маккензи от CVC - двамата са отговорни за посоката в която се развива Формула 1
Бърни има огромна заслуга за превръщането на Формула 1 в един от най-големите шампионите в света, но 84-годишният британец вече изостава от развитието на модерните спортове
Формула 1 се разширява към страни, които не се приемат еднозначно от феновете - като Русия. И това също е проблем

Седите пред телевизора, гледате поредния старт от Формула 1, гласовете на коментаторите ви унасят, към това се добавя и звукът от болидите който повече напомня на прахосмукачка, а не на състезателен автомобил, регистрирате поредното увеличаване на аванса на Люис Хамилтън и как Нико Розберг отново не може да догони британския си съотборник...

Скучна ли ви е Формула 1? Губите ли интерес към победната серия на Mercedes, стартирала в началото на миналата година и съвсем за кратко прекъсвана през миналата година от Дениъл Рикардо и на два пъти този сезон от Себастиан Фетел? Наясно ли сте, че каквото и да си говорим, този сезон Нико Розберг сериозно отстъпва на Люис Хамилтън и третата световна титла на британеца е въпрос на време? Помните ли онзи материал в интернет от месец май, в който се твърдеше, че максимумът, който може да постигне Себастиан Фетел този сезон е третото място в крайното класиране? Поредицата с въпроси може да стане много дълга, но посоката е ясна: Формула 1 не предлага много нови неща на почитателите си и дори на моменти отправя грешни послания към аудиторията и в същото време допуска елементарни грешки в развитието си.

Да се опитаме да помислим защо състезанията от Формула 1 не са толкова интересни, колкото ни се иска. Може би основната причина не е чак такава тайна?

Въвеждането на новите 1,6-литрови турбо мотори с работещите с тях по две хибридни системи на кола е голямата промяна от началото на сезон 2014. Стартът на новата „турбо ера" даде началото и на превъзходството на Mercedes - много по-мощен турбо двигател, който работи почти безпроблемно с хибридните системи. В същото време съперниците на тима не се справиха по най-добрия начин със същата задача и вече втора година изостават. И всички те, на моменти подпомагани от Бърни Екълстоун, се опитват да хвърлят вината за това върху Mercedes. За това, че са си свършили добре работата? Затова и Ники Лауда им го каза в края на миналия сезон - помните репликата му за спагетите и работата на италианците, нали? Всъщност, сега сме свидетели на една класическа ера в развитието на Формула 1, като такива периоди се случват доста често. Така беше в края на 80-те години с McLaren, в началото на 90-те с Williams, в края на 90-те пак с McLaren, после дойдоха петте невероятни сезона на Михаел Шумахер и Ferrari, съвсем доскоро пък властваха Red Bull и Себастиан Фетел - четири поредни сезона, след което дойде падането от високо за бившите световни шампиони.

В момента гледаме не особено оспорвани състезания в челото защото съперниците на Mercedes не си свършиха добре работата, когато трябваше да го направят и затова изостават. Това е причината, всичко друго е прах в очите. И по-неприятното е, че сега изоставащите се оплакват от нещо, което те самите одобриха и приеха преди време.

Същото е и с гумите на Pirelli - италианците изпълняват всичко, което поискат от тях ФИА, FOM и отборите и после отнасят вината, когато се получи инцидент като този на Себастиан Фетел на „Спа". Колкото и да се сърдят пилотите, които се страхуват за живота си, Себ в крайна сметка ще трябва да признае, че не може да поемаш риск и после да искаш някой друг да е виновен за него. Специално при гумите, когато доставчикът е един, а изискванията много, винаги става така. Но пък с това стигаме до темата, че е безумно участниците в шампионата (който и да е той) да могат да определят правилата, както се случва във Формула 1 от години насам. Същото важи и за опитите на промоутъра и собственик на търговските права (Бърни Екълстоун и контролираните от него компании) да оспорва спортната власт на ФИА и да се опитва да прокарва различни промени в правилата. Съпротивата на Бърни срещу новите двигатели е показателна история за подобни действия.

Продължаваме нататък. Факт е, че дори и днес във Формула 1 липсват големи звезди, а в много от отборите има пилоти, които трудно привличат вниманието на феновете. Люис Хамилтън е страхотен пилот, но успява да подразни много от „правоверните" фенове на Формула 1 - с татуировките си, със стила си на обличане, с ходенето си до Барбадос, с кучето Роско и т.н. Много фенове продължават да въздишат по отминали времена отпреди 10, 20 или 30 години и да повтарят, че „вече няма големи пилоти". Всъщност има, но не ни се представят достатъчно добре, че да ги харесаме. Себастиан Фетел сигурно е най-смотаният световен шампион в историята, въпреки че има 4 титли, като в същото време остана далеч от нивата на омраза, които постигаше Михаел Шумахер в най-силните си години. Как си представяте Нико Розберг шампион? Дори и Тото Волф ще ви отговори трудно на този въпрос.

Но феновете са прави за едно: Формула 1 сдъвка големите си звезди и днес те са корпоративни говорители, а не таланти със собствено мнение. Ако се заслушате в изказванията им във всеки състезателен уикенд, ще откриете, че ако сменяте името на пистата и състезанието, думите им са почти едни и същи. Вината за това е на отборите и техните PR отдели, които правят всичко на света, за да не ядосат някой голям спонсор. Затова и Кими Райконен е най-популярният пилот във Формула 1. Защото предпочита да мълчи и демонстрира, че за някои неща, които са много важни за тима, на него просто не му пука.

Има и още причини - Формула 1 се разраства географски в крайна неподходяща посока - заради пари Бърни Екълстоун е готов да закара шампионата и в Северна Корея. Което няма как да се хареса на феновете. Защото няма човек с нормален разсъдък, който да се наеме да обясни, че едно състезание в Азербайджан ще може да замести надпреварата в „Монца". Европа вече не е центъра на вниманието на Формула 1, но е факт, че тук световният шампионат има най-много фенове. Бърни обаче дърпа към места, където домакините си плащат щедро, за да са част от календара на Формула 1 и не се интересуват от това, че пилотите карат пред празни трибуни защото не идва публика. А в същото време стартовете в Европа намаляват и публиката недоволства. Тук се крие и проблемът с „Монца" - договорът на италианската писта изтича, а за новия контракт Екълстоун иска 25 милиона евро такса на година, като италианците предлагат 15 милиона. Тези преговори няма как да не са трудни, нали?

И накрая, още нещо за отразяването на Формула 1. В световния шампионат има сравнително справедлива система на акредитация и работа с медиите, за което заслугата е на ФИА и ако Бърни сложи изцяло ръка и на това, Формула 1 ще катастрофира. В същото време присъствието на Формула 1 в интернет е скромно, а собственикът на шампионата упорито отрича да има проблем с тв правата. Всъщност проблем има, и то голям. От година на година гледаемостта спада - в редица държави състезанията преминаха от безплатни ефирни канали в платени програми (включително и в България). ТВ зрителите намаляват, рейтингите се смъкват, но приходите от тв правата растат. С част от тези пари Екълстоун увеличава сумите за отборите в края на годината и парира въпросите защо гледаемостта в световен мащаб намалява. Но ако паднат един или два ключови пазара - като Германия или Китай, където вече беше регистриран един трус, тв картинката ще стане драматична. Но с всеки изминал сезон обръщането на тенденцията става все по-трудно.

Формула 1 е прекрасен спорт, който обаче е в криза и има сериозни проблеми, които трябва да бъдат решени. Ако това стане, отново ще гледаме интересни състезания, сериозна конкуренция и пилоти и отбори с изравнени или. Но за да стане това ще трябват доста промени, както и да се появят думи като „таван на бюджетите". Защото сега умишлено пропуснахме битката за оцеляване на отборите в средата на класирането, тъй като това е друга тема.

А, да, и още нещо - Херман Тилке трябва да бъде уволнен...

 

Най-четените