Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бърни Екълстоун: Във Формула 1 всеки мисли само за себе си

Бърни Екълстоун напоследък кипи от идеи за развитието на Формула 1 Снимка: Getty Images
Бърни Екълстоун напоследък кипи от идеи за развитието на Формула 1
През 2014 фалираха два тима в световния шампионат: Caterham и Marussia
Големите отбори като Mercedes не искат намаляване на разходите
Ferrari винаги са имали повече пари от другите тимове във Формула 1, обясни Бърни

Босът на Формула 1 Бърни Екълстоун призна, че е „разочарован и огорчен" от отхвърлянето за пореден път на идеята му участниците в световния шампионат да се разделят на две групи, като във втората да влязат малките частни тимове да използват по-евтини автомобили, които биха им стрували 15 милиона лири за два сезона.

В последните месеци Бърни бомбардира с предложения ФИА и Стратегическата група, която дава насоките за развитието на Формула 1, но засега без особен успех. Единственото, до което стигна Бърни беше, че успя да накара доставчиците на мотори да признаят, че след година или две може да се направят някои промени по двигателите, за да станат те по-мощни. Това обаче веднага беше парирано от президента на ФИА Жан Тод, който обясни, че V6 турбо моторите с работен обем 1,6 литра няма да претърпят сериозни промени и смяната им изобщо не стои на дневен ред.

„Представителите на някои отбори смятат, че Формула 1 ще загуби облика си след подобни промени, че това решение ще снижи нивото на шампионата, но аз не мисля така - обясни Екълстоун пред The Mail on Sunday. - Както и преди, смятам, че тези, които биха си купували шасита от другите тимове ще участват само в отборния шампионат, не и в класирането на конструкторите.

„При такива промени отстрани няма да изглежда да има промяна, състезанията ще си останат същите, просто разходите на малките отбори ще спаднат драстично.

„За съжаление, големите отбори не се съгласиха на това. На тях им се струва, че те живеят в собствен, доста по-богат и привилегирован свят, в който проблемите на другите не присъстват. Те не искат тези промени и не искат имената им да се свързват с тях.

„Когато през 70-те години бях начело на Brabham, бюджетите на тимовете вече имаха сериозно значение, това беше много важен ограничаващ фактор. Но тогава подходът към парите беше много по-разумен. Във Формула 1 винаги е имало богати и бедни, Ferrari винаги са имали много повече пари от другите тимове. Сега обаче разликата между големите и малките е много сериозна.

„Големите отбори харчат по 500 милиона лири на година, а другите се опитват да се борят с тях, но разполагат с едва 120 милиона лири, ако изобщо успеят да съберат и тези пари.

„Действащите в момента правила не ограничават никой, който е готов да налива колкото може пари във Формула 1, но те пречат на тези, които се опитват да оцелеят. Когато харчиш 500 милиона лири на сезон, тимът ти на пистата е от 120 човека, които се грижат за две коли, за мен това вече е прекалено.

„За превозването на моторхоума на Mercedes са нужни 24 камиона. Във ФИА смятат, че се борят успешно за намаляването на разхода на гориво - да, новите състезателни мотори харчат по-малко гориво. Но тези 24 камиона отново вдигат сериозно разхода и парите, необходими за един отбор. За мен това е лицемерие, което ме огорчава.

„В крайна сметка, във Формула 1 всеки мисли само за себе си. Във ФИА се вълнуват за отражението на автомобилния спорт върху екологията, отборите мислят за себе си, а ние се опитваме да направим Формула 1 успешен шампионат. Което означава, че не трябва да забравяме, че сме в шоу бизнеса и трябва да забавляваме публиката."

Със сигурност това изказване на Бърни ще предизвика много реакции, а той никога не казва нищо случайно. Факт е, че промените, които той предлагаше за двигателите щяха да доведат до нови огромни разходи за участниците и това беше логично отхвърлено.

От друга страна, „търговията с шасита" на няколко пъти излиза на дневен ред в последните 15 години и всеки път тази идея бива отхвърлена. През 60-те и 70-те години тя е работела сравнително добре във Формула 1, но предишният президент на ФИА Макс Мозли вече я отхвърли и се предполага, че Жан Тод ще постъпи по същия начин.

Което не пречи на Бърни да дава нови или съживени идеи за развитието на Формула 1. Световният шампионат стартира този уикенд в Мелбърн, така че трябва да очакваме следващото включване на Екълстоун.

 

Най-четените