Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Няма да има евтини мотори във Формула 1?

Бърни и Тод понесоха тежък удар в политическата битка за контрола над Формула 1
Производителите на мотори във Формула 1 са подкрепили Тото Волф и Ники Лауда в битката срещу евтините двигатели
Ferrari вече упражни веднъж ветото си срещу евтините мотори във Формула 1
В Red Bull се надяваха на "алтернативен двигател" за 2017
Дитрих Матешиц постави като условие въвеждането на "алтернативните мотори", за да остави двата си тима във Формула 1 Снимка: Getty Images
Дитрих Матешиц постави като условие въвеждането на "алтернативните мотори", за да остави двата си тима във Формула 1

Най-важните политически фигури във Формула 1 Бърни Екълстоун и Жан Тод понесоха тежък удар вчера, след като Комисията за Формула 1 отхвърли предложението им за въвеждане на евтини „алтернативни" двигатели за сезон 2017.

Срокът за кандидат-производителите на евтините мотори беше до понеделник вечерта и интерес заявиха три компании: Ilmor, AER и Mecachrome. Планът на Бърни и ФИА предвиждаше създаването на 2,5-литрови V6 мотори с две турбини и мощност 900 конски сили, които да са предназначени за малките тимове, които трудно плащат по 30 милиона евро на сезон на големите отбори за доставка на двигатели.

Според информацията на вестник Bild, „идеята за евтините мотори беше отхвърлена с голямо мнозинство".

Напълно очаквано, срещу евтините мотори са гласували Mercedes, Renault, Ferrari и Honda, а сред тези, които са ги подкрепили са се озовали и някои от отборите, които имат сериозни финансови трудности - като Sauber. Швейцарският тим е най-верният и дългогодишен клиент на Скудерията и още преди месец Бърни прогнозира, че Sauber ще подкрепи Ferrari дори и това да ощети интересите на малкия тим.

Решението от снощи е удар и за Дитрих Матешиц, който вече заяви, че появата на „алтернативните мотори" е важно условие да остави във Формула 1 двата си тима Red Bull и Toro Rosso. Трудностите на Red Bull в отношенията с Renault и проблемите на френските турбо мотори, последвани от глупостите на Кристиан Хорнър и доктор Хелмут Марко по отношение скъсването на връзката с Renault и търсенето на нов доставчик, са доказателство, че ситуацията с двигателите във Формула 1 не е нормална и трябва промяна.

Матешиц предупреди, че не знае какво ще се случи с двата му тима оттук нататък и обясни, че ще му трябва малко време, за да реши.

Битката за евтините мотори обаче не е приключила. През декември предстои заседание на Световния съвет за моторните спортове на ФИА, пред който Тод и Екълстоун могат отново да поставят въпроса за евтините мотори с аргумента, че това се налага от форсмажорни обстоятелства - поне три от отборите във Формула 1 са на ръба на оцеляването и може да не стигнат до следващия сезон.

Естествено, има и вариант за компромис - ако Ferrari се откаже от ветото си за промяна на правилата, което вече веднъж беше употребено точно срещу идеята за новите и по-евтини мотори.

Бившият президент на ФИА Макс Мозли обясни, че италианците сами ще се убедят, че е по-добре да не налагат вето, което ще увреди Формула 1.

„Ако съм на мястото на Ferrari ще погледна по-голямата картина, не само това, което се случва този или следващия сезон във Формула 1 - обясни Мозли. - Формула 1, която има проблеми и губи зрители, спонсори и популярност, не е нещо, от което Ferrari има интерес. Скудерията иска силен и популярен шампионат, тъй като Формула 1 е много важен маркетингов инструмент за компанията."

Има и друг вариант, който съвсем скоро ще бъде поставен на обсъждане - запазване на настоящата формула за двигателите за следващите два сезона и след това въвеждане на нови правила за моторите за сезон 2018. Отсега се знае, че новата формула за моторите ще има „по-добри PR резултати, двигателите ще са по-шумни и няма да са толкова технически сложни".

„В крайна сметка, всички на срещата в Париж се съгласиха да обмислят този компромис - написа вестник Bild. - Всички вече са наясно, че вече не става въпрос за техните индивидуални интереси, а за съществуването на Формула 1."

 

Най-четените