Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Живот след Формула 1

Бразилецът Алекс Рибейро постигна повече успехи след кариерата си във Формула 1 - като посланик на християнството и пилот на медицинския автомобил във Формула 1
Легендата Хуан Мануел Фанджо първо продава автомобили, а след това става президент на Mercedes Аржентина
Тиери Бутсен е продал над 250 самолета от края на 90-те години досега
Паоло Барила и Алекс Занарди
Нелсон Пикет на една от презентациите на Autotrac
Още като пилот Рибейро популяризираше християнската вяра
След Формула 1 Карлос Ройтеман влезе в аржентинската политика
Джоди Шектър спечели много пари след Формула 1 с успешни инвестиции
Бертран Гашо преди да се насочи към енергийните напитки и преди появата на Михаел Шумахер във Формула 1
Бърни Екълстоун има само две участия в свободни тренировки във Формула 1, но години по-късно сложи ръка на световния шампионат

Формула 1 е върхът в кариерата на всеки един пистов автомобилен пилот, но до световния шампионат стигат малцина - в последните години местата в надпреварата са около 20, а освен това конкуренцията се ожесточава от факта, че пилотите с бюджет стават все по-предпочитани.

Който обаче е стигнал до Формула 1 може да бъде повече от доволен - изявите му се отразяват в цял свят, милиони фенове следят на живо изявите му на пистата и пилотът става звезда. Поне в повечето случаи.

Какво обаче се случва, когато кариерата на един пилот във Формула 1 приключи? Защото рано или късно това е неизбежно, а в пистовите надпревари тенденцията е в големия спорт да влизат все по-млади пилоти. Макс Верстапен е отличен пример, а дълголетието на Дженсън Бътън във Формула 1 вече изглежда като особен прецедент.

Някои пилоти продължават да се състезават и след Формула 1 - в други шампионати, след което окончателно напускат пистата. Много от звездите остават в спорта под различна форма - основават собствени тимове, занимават се с промотирането на млади таланти, организират шампионати и т.н.

Други се хвърлят в бизнеса с главата напред, понякога успяват, друг път - не. Малцина притежават упоритостта на Ники Лауда, който има три световни титли във Формула 1, но голямата му мечта винаги е била да притежава авиокомпания и да лети. Австриецът все още лети, но компанията му фалира три пъти, а сега се говори, че Ники ще се върне в авиационния бизнес.

И преди сме писали за това с какво се занимават пилотите, след като кариерата им във Формула 1 приключи (виж в Още по темата), но сега искаме да ви предложим най-интересните кариери на звездите, оставили следа в световния шампионат.

Не пропускайте и един много интересен и неочакван участник, заради когото трябваше леко да „разтеглим" правилата, за да участва - напълно в негов стил.

И така, как животът след Формула 1 може да бъде по-интересен, ако бившият вече пилот иска да започне нещо ново?

Хуан Мануел Фанджо - продажба на автомобили

Легендарният аржентинец спечели две от петте си световни титли с автомобил на Mercedes и след края на кариерата си запази добрите си отношения с германската компания. Фанджо отваря дилърство на Mercedes в родния си град Балкарса, а през 1974 година е назначен за президент на Mercedes Аржентина. Той далеч не е единственият пилот, влязъл в този бизнес, а примерите са десетки.

Тиери Бутсен - продажба на самолети

Белгиецът напусна Формула 1 с три победи, след което се посвети на основния си бизнес - продажба на самолети. Бутсен се занимаваше с това още докато се състезаваше, а от 1997 бизнесът мина изцяло под шапката на компанията, в която съсобственици са Тиери и съпругата му - Boutsen Aviation.

Компанията е базирана в Монако и продажбите и вече надхвърлиха сумата от 1 милиард долара. Естествено, Тиери има предимството да познава доста потенциални клиенти - някои от бившите пилоти в световния шампионат си купиха от него самолетите си: Мика Хакинен, Кеке Розберг и Хайнц-Харалд Френцен.

Паоло Барила - спагети и паста

Barilla Group е един от най-големите играчи в света в бизнеса със спагети и паста, а когато кариерата във Формула 1 на Паоло Барила приключи той директно беше назначен за вицепрезидент на семейната компания. Факт е, че парите на семейството осигуриха мястото на Барила във Формула 1, където той кара за опашкаря Minardi. По-големите му успехи обаче са в Льо Ман - през 1985 той спечели легендарната надпревара. В последните години Barilla Group е най-верният спонсор на Алесандро Занарди.

Нелсон Пикет - компания за спътниково проследяване

Пикет има три световни титли и бизнес, от който печели повече пари от Михаел Шумахер, при това в най-силните години на германеца във Формула 1. Пикет напусна Формула 1 през 1991, а през 1992 направи много тежка катастрофа в IndyCar. След като се възстанови бразилецът стартира компанията Autotrac, който произвежда системи за сателитна навигация и проследяване на камиони в Бразилия. Компанията е основана през 1994 и се развива бурно, а в един момент Пикет реши да остане само акционер, продаде част от компанията и това го направи още по-богат.

Алекс Рибейро - пилот на медицинския автомобил

Бразилецът няма кой знае какви успехи във Формула 1 - в края на 70-те той участва в 20 състезателни уикенда, но само в половината от тях успява да се класира на стартовата решетка. Не успява да спечели нито една точка, а след края на кариерата си Алекс се отдаде на популяризиране на християнството сред спортистите.

Освен това, Рибейро се върна във Формула 1 през 1999, за да кара медицинския автомобил, в който се вози медицинския делегат и няколко сезона се справи отлично с тази работа.

Карлос Ройтеман - политик

Карлос е един от най-талантливите пилоти, които не са печелили титла във Формула 1. През 1981 той губи битката за титлата в последното състезание за сезона в Лас Вегас, а само две състезания след началото на кампанията през 1982, Ройтеман обяви края на кариерата си.

След завръщането си в Аржентина, Карлос използва популярността си и влезе в политиката, като стана губернатор на провинция Санта Фе - третата по брой на населението провинция в страната. Ройтеман изкара два мандата като губернатор - от 1991 до 1999, след това е заговори, че ще се кандидатира за президент, но той се отказа.

Джоди Шектър - ферма за био продукти

Джоди спечели световната титла през 1979 година, а през 1980, едва на 30 години, той реши да напусне спорта. Южноафриканецът инвестира в няколко различни бизнеса, но най-интересният се оказа фермата Лейвърстоук Парк, в която той инвестира милиони, за да се наложи на пазара в Англия като един от най-сериозните доставчици на био продукти. Другата му интересна инвестиция беше в компания за производство на обувки.

Бертран Гашо - компания за енергийни напитки

Днес феновете познават Гашо като пилотът, чието място зае Михаел Шумахер в Jordan в дебюта си във Формула 1 през 1991 година. По това време Гашо, който беше нападнал таксиметров шофьор, беше в ареста и това улесни Михаел. Пилотът от Люксембург не успя да прескочи квалификациите в почти половината си участия във Формула 1, спечели само 5 точки и завърши кариерата си с два сезона в японския GT шампионат.

След като напусна пистите Гашо се захвана с бизнес - първо стана дистрибутор на енергийната напитка Hype във Франция, която беше спонсор на Williams в края на 90-те. Бизнесът му потръгна толкова добре, че през 2000 година Гашо купи цялата компания.

Бърни Екълстоун - Формула 1

През 1958 година днешният бос на Формула 1 Бърни Екълстоун записва две участия в тренировките за стартове от световния шампионат - в Монако и на „Силвърстоун". И в двата случая става въпрос за участие, което да му осигури стартови пари, не и желание да се надбягва в самото състезание. А и Бърни си призна, че е пропилял парите от Монако още същата вечер в казиното. По-късно Бърни става собственик на отбор - Brabham, менажира кариерите на няколко пилоти, а през 1974 основава Асоциацията на конструкторите във Формула 1 и поема контрола над телевизионните права на световния шампионат. Оттам нататък всички знаем какво следва.

 

Най-четените