Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да опишем новия болид на Ferrari

Новият болид на Ferrari ще е доста различен от колата за миналия сезон Снимка: Getty images
Новият болид на Ferrari ще е доста различен от колата за миналия сезон

Представянията на новите болиди във Формула 1 преди началото на сезон 2012 започнаха по малко необичаен начин - едно списание „издаде" новата кола на Caterham и тимът беше принуден да пусне снимките на СТ01 в нета един ден по-рано.

Всъщност, историята е интересна - F1 Racing, най-голямото списание за Формула 1 в световен мащаб подготвяше специален материал за Caterham и колата трябваше да е на корицата на изданието. Естествено, това се пазеше в пълна тайна и само фотографите и репортерите на това издание имаха достъп до болида преди официалното му представяне, което трябваше да е днес.

Но, както каза един мой колега в Англия, една по-добра услуга от страна на Кралските пощи вчера осигури февруарския брой на F1 Racing на абонатите му ден по-рано от очакваното - и снимките на СТ01 се появиха на бял свят предсрочно. Неприятна ситуация, от която в Caterham се постараха да излязат максимално бързо - с пускането на други снимки на болида.

И това далеч не е всичко - до края на миналия сезон Caterham се казваше Lotus и тимът на Тони Фернандес отново се пребори за първото място сред трите нови тима в дъното на класирането. И въпреки че е далеч от челото, интересът към новия СТ01 е голям.

А представете си какво става, когато се заговори за новия болид на Ferrari, с който през новия сезон Фернандо Алонсо ще преследва третата си световна титла във Формула 1. Премиерата на колата ще е в Маранело на 3 февруари, но спекулациите се усилват.

И на някои от тях определено може да се вярва. Вчера авторитетният вестник Gazzetta dello Sport използва предположенията на известния технически журналист Джорджо Пиола за това как ще изглежда новата кола на Ferrari. И Пиола работи по описание на промените в колата, както и по информацията, която е получил - официално и неофициално от Скудерията.

Започваме с президента на Ferrari Лука ди Монтедземоло, който определи новата кола като „грозна" и обясни, че болидът за 2012 ще има по-различна ДНК в сравнение с неговите предшественици, но най-важното е да е бърз.

Вече е потвърдено, че за 2012 Скудерията ще използва задно окачване тип „пулрод", за първи път от 11 години насам. В новата история на Формула 1 такъв тип окачване се използва за първи път през 2009 от Red Bull и скоро след това другите отбори тръгнаха по пътя на екипа на Ейдриън Нюи.

Смята се, че това решение е по-подходящо заради новите правила, които „свалят" носа на колата, а освен това центърът на тежестта на болида също слиза надолу. Окачването „пулрод" позволява цялостно „смъкване" на задницата на колата по-близо до пистата, което определено е добре, като се има предвид, че за новия сезон колите ще бъдат решени от обдухваните дифузьори, които вече са забранени.

Още информация за новата кола на Ferrari - променя се и положението на пилота, той вече ще е по-полегнал назад. Въздушните кутии на болида са доста по-тесни, а кокпита на пилота е оформен под формата на буквата V, погледнат отгоре, като двата края на буквата са оформени като горните ръбове на въздушните кутии, точно над отвора за радиаторите. Така кокпитът става по-здрав и естествено, кокпитът също получава аеродинамична роля, по-скоро двамата му края.

Всички отбори работят по различни идеи за оформлението на въздушните кутии, за да могат да достигнат до максимално добре оформен въздушен поток, който се насочва към задното крило и дифузьора - това е много важно точно заради липсата на принудително обдухване на дифузьора.
Според Пиола, на 3 февруари ще видим новата кола на Ferrari с предно и задно крило, заети от колата от 2011, новите ще се появят по-късно преди началото на сезона - може би за първите тестове.

Заради промените в правилата ауспусите вече излизат в задната част на въздушните кутии, като трябва да са насочени към долната част на задното крило. Но съществуват и други варианти, предполага се, че дизайнерите на McLaren и Red Bull може да се опитат да изведат ауспусите по-нагоре в задната част на колата, така изгорелите газове ще отиват директно към горните елементи на задното крило.

Новият болид на Ferrari е създаден под ръководството на новия технически директор на Скудерията Пат Фрай, който е бивш технически директор на McLaren, а главен дизайнер е Николас Томбазис, който обаче получава сериозна помощ от легендарния дизайнер на Ferrari Рори Бърни, който вече работи като консултант и на по-заден план. Предполага се, че идеята за оформянето на кокпита във формата на крило пред въздушните кутии е точно на Бърни.

Естествено, това са само предположения, но на 3 февруари ще разберем дали Пиола е прав и каква философия е заложена в новата кола на Ferrari.

 

Най-четените