Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Приятели и врагове

Люис Хамилтън и Нико Розберг са приятели и съперници от времето, когато се състезаваха в картинга
На подиума в Монако нямаше много радост
Прегръдка след финала в Бахрейн
Нико отрича да е действал умишлено в квалификацията в Монте Карло Снимка: Getty Images
Нико отрича да е действал умишлено в квалификацията в Монте Карло
Розберг стартира сезона с победа в Австралия, Хамилтън отпадна в Мелбърн, но след това спечели следващите 4 състезания
Според Лауда, Хамилтън е с 0,2 секунди по-бърз на обиколка, но Розберг е по-балансираният пилот
Мика Хакинен заяви, че Люис трябва да се научи да губи с достойнство

Снощи пилотът на Mercedes Люис Хамилтън публикува в профила си в Twitter, че двамата със съотборника му Нико Розберг са разговаряли за ситуацията в Монако, всичко е изяснено и двамата са отново приятели. Темата с приятелството се оказа доста експлоатирана от двамата в последната седмица. Нико и Люис се познават още от картинга, горе-долу оттогава са и приятели, били са и преди съотборници и доскоро мнозина сочеха отношенията им като изключение от правилото, че във Формула 1 не можеш да имаш приятели.

Но превъзходството на Mercedes от началото на сезон 2014 - шест победи от шест старта изведе двамата далеч пред всички останали в битката за титлата. Което сведе борбата до следния прост принцип: Ако победиш съотборника си, ще станеш световен шампион.

Случката в Монако - в квалификацията, а не действията на отбора в състезанието, показа, че прагът на търпимост в отношенията между двамата пилоти е доста нисък. Но, както повечето неща във Формула 1 и тук нищо не е такова както изглежда.

Накратко фактите. В последната си бърза квалификационна обиколка в събота Нико изпусна точката си за спиране за завоя „Мирабо" и излезе в зоната за сигурност. Маршалите веднага развяха жълтите флагове, с което сесията на практика свърши, въпреки че след Нико вървеше Хамилтън, който имаше шанс да го измести от първото място на стартовата решетка. След квалификацията двамата размениха по няколко думи, а Люис упорито започна да намеква, че Розберг умишлено е „сбъркал", за да го лиши от шанс за първото място. За съжаление, в Монако това е възможно и всички помнят „паркирането" на Михаел Шумахер от 2006, който буквално запуши пистата в опит да провали опитите на своите съперници, за което беше наказан да стартира последен. Липсват ли ви мръсните номера на големия шампион?

В състезанието нещата не се промениха особено - Нико беше начело от старта до финала, следван от Хамилтън, който хвана екипа си в стратегическа грешка. След една от катастрофите в края на първата третина на състезанието Люис очакваше екипът му веднага да го повика в бокса за нови гуми, така той щеше да получи стратегически шанс да се бори с Розберг за първото място. В бокса обаче „проспаха" този вариант или умишлено не са го използвали и се придържаха към схемата, че водачът има предимство - така първо влезе Розберг, следван от Хамилтън, който вече едва сдържаше гнева си в кокпита.

След финала драмата достигна нови висоти, като беше допълнена и от проблемите на Люис в последните обиколки, на когото му влезе нещо в окото и той беше принуден да върне газта, но все пак докара болида си до финала.

На пресконференцията след финала напрежението между двамата можеше да се реже с нож, Нико положи огромни усилия да омаловажи ситуацията в тима, а Люис просто отговаряше с шаблони и на практика не каза нищо смислено.

Противопоставянето между двамата обаче извади други сблъсъци между тях от предишните стартове. Нещо, което досега не беше излизало на бял свят. Първо се оказа, че в Испания двамата пилоти са получили нареждане да не използват най-мощния режим на моторите, но Люис го е направил и това му е помогнало да спечели състезанието край Барселона. Ники Лауда обясни, че след финала Люис се е извинил и всичко било наред.

Малко по-късно обаче стана ясно, че това не е началото на историята. Защото в Бахрейн, където Нико и Люис направиха запомняща се битка за първото място, Розберг е направил същото - използвал е забранен режим на работа на мотора, който го натоварва твърде много, както и турбото, но дава повече мощност и въртящ момент. С оглед на ограничения брой двигатели, с които разполагат пилотите този сезон, ресурсът на всеки един от тях става изключително важен и затова инженерите следят експлоатацията им толкова строго. Та, Нико е използвал първи забранения режим и затова е спечелил Бахрейн.

Такива случки дават сериозно отражение на отношенията между пилотите и върху атмосферата в целия тим. През миналата година световният шампион Себастиан Фетел наруши заповедите от бокса в Малайзия да не атакува съотборника си Марк Уебър и да намали оборотите на мотора си и му открадна победата, което отрови атмосферата в Red Bull, феновете освиркват редовно Себ, а Марк унижи публично Кристиан Хорнър като му каза с два часа аванс пред репортерите, че напуска, за да премине в Porsche и Хорнър се чудеше какво да говори пред медиите.

Но да се върнем на ситуацията в Mercedes и по-точно на срещата на пилотите и инженерите след края на съботната квалификация. Люис разказа, че Нико го е изчакал да отиде до тоалетната, за да сподели с инженерите впечатленията си от колата и да обясни как така е станало, че е изпуснал спирането за завоя в последната обиколка. Това, естествено, не е нормално. Обикновено подобни неща се правят, когато всички са се събрали около масата, а не когато единият пилот го няма.

През уикенда положението в Mercedes се натегна страшно много, а шефовете на тима положиха усилия, да не крият проблемите, с които трябва да се справят. В крайна сметка и Тото Волф и Ники Лауда обясниха, че пилотите може да се борят свободно, стига да не се удрят и да не правят шефовете си на глупаци. Т.е, Люис да не казва, че ще „постъпи като Сена" и всички да очакват удар с Нико след старта.

Лауда допълни, че Люис се държал глупаво, след като е обвинил Нико, че е измамил в квалификацията и призна, че сутринта преди старта в Монако е разговарял с Хамилтън по проблема, но не е постигнал успех. После обаче прогнозира, че на Люис ще му мине и няколко дни по-късно статусът на Хамилтън в Twitter доказа това. Естествено, най-вероятно всичко това се прави за пред медиите - помните какво стана след катастрофата в Турция през 2010, когато Фетел удари Уебър, нали?

И в цялата тази сапунена опера, изпълнена с обяснения, разкрития, сръдни и флиртове с медиите, отговорът на един от важните въпроси се забави твърде много. Дали наистина Розберг умишлено е пропуснал точката си за спиране в съботната квалификация, откъдето тръгна всичко? Той обясни, че става въпрос за грешка, предизвикана от това, че е искал да спечели още малко време. Лауда и Волф обявиха, че му вярват, а на същото мнение се оказаха и спортните комисари на Гран при на Монако, които разследваха инцидента.

Но Лауда призна, че Хамилтън не е приел тази версия. И това важи за още много хора в падока, въпреки че мнозина от тях смятат, че Нико „не е такова момче", в смисъл не използва мръсни номера като Шумахер и Фетел, за да печели.

ВВС се допита до няколко пилоти от Формула 1, които естествено останаха анонимни, и поне четирима от тях, каращи за големи отбори в световния шампионат бяха категорични: поведението на колата в зоната спиране и движението на волана и ръцете на Розберг ясно показват, че той умишлено е „сбъркал". Двама бивши пилоти от Формула 1 са на същото мнение. Ако е така, значи Нико е свършил по-добра работа от Михаел, който през 2006 паркира на „Раскас" и после неумело обясни, че „изпуснал завоя".

Хамилтън беше уверен, че „грешката" на Нико е била планирана предварително и е заявил това пред Лауда. В същото време пилотите на Ferrari Фернандо Алонсо и Кими Райконен казаха, че само Нико знае какво точно е станало.

В последните дни разправията се охлади, но оттук нататък напрежението само ще расте и е въпрос на време отново да се стигне до критична точка - разликата между двамата в класирането е едва 4 точки и до момента никой от тях не може да вземе сериозен аванс.

Лауда вече призна, че няма кой знае какво да направи, ако противопоставянето на двамата му пилоти продължи, но Тото Волф беше доста по-категоричен като обясни, че тимът няма да изпусне нещата от контрол и гарантира, че в Mercedes няма да има повторение на сагата „Сена - Прост". Но в началото на 1988 и Рон Денис смяташе, че може да контролира Ален и Айртон...

 

Най-четените