Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво научихме от тестовете във Валенсия

По новите коли за сезон 2011 има още доста работа Снимка: Getty Images
По новите коли за сезон 2011 има още доста работа

В хода на първите тестове за 2011 година във Формула 1 на пистата „Рикардо Тормо" до Валенсия се появиха някои интересни теми, чието развитие може да определи хода на предстоящия сезон в световния шампионат.

Естествено, все още е твърде рано, за каквито и да е сериозни изводи, няма как да кажем кой ще има предимство в първите състезания, но успяхме да научим доста за новите гуми на Pirelli - може би как представянето им ще се отрази на състезанията, а оттам и на тактиката на тимовете.

След първите тестове определено можем да кажем, че в Renault са направили крачка напред, на Mercedes им предстои още работа, а Red Bull и Ferrari повече или по-малко са на нивото си от миналата година.

Но, както знаете, най-важни са детайлите и все още е рано за тяхното тълкуване - пример: не всички тимове във Валенсия използваха системи KERS, а точно нейната експлоатация ще даде или ще отнеме още до няколко десети от секундата на обиколка, така че определено, все още ни липсват много елементи от цялостната картина.

Но да поговорим първо за гумите на Pirelli.

Това се оказа доста популярна тема - основно заради влошаването на представянето на сликовете след първата бърза обиколка с тях. При появата на нещо ново във Формула 1 първата реакция винаги е негативна, особено що се отнася до пилотите. Спомнете си какво мърморене беше за използването на HANS, колко неудобни били яките и т.н, а сега никой дори не се сеща за това.

Определено Pirelli не е толкова напред в създаването и развитието на гуми за Формула 1 в сравнение с Bridgestone и това е обяснимо. А разликите са в почти всички области - създаване на смесите, конструкция на гумите и т.н.

Като резултат на това се явява фактът, че в момента гумите на Pirelli са с една идея по-меки от необходимото. Супер меките сликове губеха около 0,2 секунди на обиколка когато повърхността им започна да деградира, което се равнява на около 10 секунди за половин състезание - за Формула 1 това е сериозна загуба. При меките и средно твърдите загубите са по-скромни - между 0,05 и 0,1 секунда на обиколка, което също е много, но отборите могат да се справят с него.

От Pirelli не бързат да издават тайните си и обясняват, че следват инструкциите, че гумите им трябва да не са толкова издръжливи, колкото тези на Bridgestone - това ще направи състезанията по-интересни и непредсказуеми. И все пак, очаквайте, че ще има леко втвърдяване на гумите преди началото на сезона.

Във Валенсия пилотите имаха най-сериозни проблеми със задните гуми. Представянето на сликовете отзад бързо се влошава, а колкото повече се износват гумите, толкова по-лошо става положението. А това означава, че всички автомобили автоматично развиват силна склонност към презавиване. Пилотите обясниха, че презавиването се появява изведнъж, без никакво предупреждение.

Така се оформя една от най-важните задачи на отборите през предстоящия сезон - износването на задните гуми трябва да се контролира чрез стила на каране на пилота плюс по-различни настройки на колата - т.е презавиването на колата трябва да бъде елиминирано. Във Валенсия изглеждаше сякаш колата на Ferrari работи най-добре с гумите, което не може със същата сила да се каже за Red Bull.

И тази година първите 10 в класирането в квалификацията ще стартират в състезанието с гумите, с които са постигнали най-добрата си обиколка. Правилата не позволяват и промени в настройките на колата след края на квалификацията.

Според най-разпространената теза в падока в последно време, можем да станем свидетели на следните неща: колите, които са така настроени, че предницата им е силно притисната към пистата може да имат проблеми с работата на гумите в състезанието и пилотите ще трябва да спират по-рано за нови гуми. По-рано в сравнение с тези, които са стартирали веднага зад тях.

В същото време, пилот от средата на колоната, който успее да поддържа темпо, близко до това на лидерите и да запази гумите си, може да се окаже с шанс да влезе в челото след първите спирания в бокса. Така че работата с гумите наистина може сериозно да изравни силите в колоната.

Още нещо - подготовката за състезанията в симулаторите на отделните отбори е най-важната задача за зимната пауза, нейното решаване може да се окаже разликата между успешния и проваления сезон. Вече е ясна стратегията на McLaren - след тестовете през ноември в Абу Даби, инженерите на Мартин Уитмарш имаха задача за създадат най-прецизния и модерен симулатор за работата на гумите.

Източник от тима съобщи неофициално във Валенсия, че Дженсън Бътън е останал изключително доволен във вторник, когато на трасето е установил, че поведението на колата много се доближава до това на „болида", конфигуриран на симулатора с данните за гумите Pirelli. Т.е, в тима почти са успели да моделират реалното поведение на колата.

Другите отбори се борят за същото. Но в това отношение McLaren вече имат предимство и програмата от тестовете на Гари Пафет в Абу Даби и Валенсия го доказва.

Отбор, който този сезон може добре да се подготви за старта в симулатора и да развие добър модел за използване на гумите в хода на състезателния уикенд, ще има повече време на пистата за други важни неща - развитие на работата на системата KERS, тестове на различни настройки и т.н. Няма да се губи много време в настройването на болида спрямо работата на гумите.

Най-вероятно в повечето състезания тази година пилотите ще спират по два пъти за гуми, а само на отделни писти или при по-различни условия - като в Монреал през 2010 - ще има повече посещения при механиците. Ако Pirelli предложи по-твърди гуми за началото на сезона, ще има и състезания с едно спиране в бокса. Но това са задачи за тези, които ще градят стратегията на всеки един пилот през сезона, да видим какво ще измислят.

 

Най-четените