Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо никой не може да спре Red Bull

Фетел записа 10 победи в 16 старта този сезон Снимка: Reuters
Фетел записа 10 победи в 16 старта този сезон

В Индия Red Bull и Себастиан Фетел спечелиха за четвърти пореден път титлите при конструкторите и пилотите. Доминацията им във Формула 1 продължава, а причините за поредния успех обяснява техническият консултант на ВВС Гари Андерсън.

Андерсън има богат опит във Формула 1. Той е работил като механик, инженер и технически директор във Формула 3, Формула 3000, Indycar и Формула 1. Във Ф1 Андерсън е бил технически директор в Jordan (два пъти), в Stewart и Jaguar.

Да видим кои са основните елементи на успеха на Red Bull през 2013 според Гари Андерсън.

Ейдриън Нюи

Най-важното нещо, което прави колата на Red Bull по-добра от тези на другите отбори е отличното интерпретиране на правилата. Главният технически директор на Red Bull Ейдриън Нюи носи в главата си цялостната картина на болида, успява да го „разглоби" на отделни компоненти и екипът му започва работа по тях. Във Ferrari например това не се получава - там сякаш липсва цялостният поглед върху това какъв трябва да е крайният резултат.

Техническият екип

Изпитанията във въздушния тунел осигуряват на тима огромно количество цифри и информация. В Red Bull се справят най-добре с анализирането на тази информация. Много бързо разбират кое ще работи и кое не. В другите отбори пробват някоя нова част и се надяват тя да проработи. Анализирането на информацията от въздушния тунел е изключително важно.

Предното крило

В момента това е най-важният елемент от всеки автомобил за Формула 1. Цялата аеродинамика работи с въздушният поток, насочен от предното крило. При Red Bull RB9 този елемент е изключително добре създаден и е много ефективен.

Аеродинамично притискане

Red Bull RB9 „обработва" много добре въздушните потоци, което е страхотно, ако знаеш как да го използваш. А ако се използват и струите от ауспусите, притискането става много сериозно. При RB9 има не само много притискане, но то е и на правилните места - притискане, което пилотът може да използва.

Двигател и изпускателна система

Съвместната работа на Red Bull и Renault за RB9 е превъзходна, неслучайно постоянно има спекулации за електронните карти, които управляват работата на двигателя. Струите изгорели газове излизат от ауспусите с много висока скорост - около 350 км/ч и ако те бъдат насочени правилно - към задните спирачки в случая, това ти дава притискане в тази област. Това осигурява по-добро сцепление за задните гуми и повече скорост. А и това решение съхранява гумите, защото те се натоварват равномерно. При другите коли има повече превъртане на задните колела, което често означава загуба на една десета от секундата, която няма как да се върне.

Тълкуване на правилата

Не смятам, че в Red Bull правят нещо, което да нарушава правилата. Мисля, че тимът използва по най-добрия начин правилата в своя полза. Ако конструираш болид, който да отговаря стриктно на буквата на правилата, то той ще е по-бавен и от колите на Marussia. Трябва да стигнеш границите на разрешеното, да получиш одобрението на ФИА и това се случва всеки път, когато се появи нещо ново.

Цялостно представяне

RB9 се справя добре с минаването през бордюри, сравнително бърз е на правите, отличен е както в бързите, така и в бавните завои. Миналата година в Абу Дали тимът успя буквално да промени философията на колата на Фетел, като я направи максимално агресивна, кола, с която да правиш много изпреварвания. Така че, това наистина е болид, който получава много висока оценка за цялостното си представяне.

Себастиан Фетел

Една от основните функции на всеки пилот е да осигурява коректна информация за инженерите. Това е много важно за процеса на създаване и развитие на автомобила. Можеш да събереш огромни количества информация, тя ще ти помогне да разбереш какво прави колата на пистата, но пилотът е този, който ще ти каже какво иска от колата, за да отговаря поведението й на характеристиките на всяко трасе. Фетел е много добър в това и RB9 е развит изцяло по негов вкус.

Тимът зад Фетел

Ейдриън Нюи: кралят на дизайна във Формула 1. Red Bull го привлече от Mclaren през 2006, благодарение на комбинацията Кристиан Хорнър - Дейвид Култард. Изключително важна част от успехите на Фетел.

Кристиан Хорнър: шефът на тима е млад - едва на 39 и е много умен. Успя да създаде стабилност в тима и резултатите са налице. Освен това е и много близък с Бърни Екълстоун.

Доктор Хелмут Марко: дясната ръка на собственика на Red Bull Дитрих Матешиц. Бившият пилот във Ф1 ръководи програмата на Red Bull за млади пилоти. Много влиятелен. Марко осигури на Фетел шанса да кара във Ф1.

Норберт Фетел: бащата на Себ. Бивш дърводелец и запален любител пилот. Вече идва по-рядко на състезания, но има сериозно влияние върху Себ. Фетел-младши сяда за пръв път в картинг на 3 години, благодарение на Норберт.

Хана Пратер: Себ се запознава с гаджето си в училище. Тя идва рядко на състезания, тъй като не обича славата, не харесва Twitter и Facebook.

Брита Рьоске: тя е PR-специалистът, който се грижи за Фетел. Живее близо до дома му в Швейцария и го нарича „шефа", което е странно, тъй като тя е с 10 години по-голяма от него. Прекарва с него повече време в сравнение с Хана.

 

Най-четените