Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Финансовият феърплей: Всичко, което трябва да знаете

Шефът на Комисията по лицензиране и феърплей към УЕФА – Андреа Траверсо: „Футболният пейзаж се променя бързо, нови и нови инвестиции се изливат в невиждан досега мащаб.” Снимка: Getty Images
Шефът на Комисията по лицензиране и феърплей към УЕФА – Андреа Траверсо: „Футболният пейзаж се променя бързо, нови и нови инвестиции се изливат в невиждан досега мащаб.”

Бомбастични трансферни суми. Пол Погба се завърна в Манчестър Юнайтед срещу реркодните засега 105 милиона евро. На свой ред, Ювентус плати 90 млн. за Гонсало Игуаин. Това лято пък се заговори за искани 150 млн. от Ливърпул за Филипе Коутиньо и че Пари Сен Жермен ще плати освобождаващата клауза на Неймар от 222 млн. А в същото време Милан пръсна почти 200 милиона за нови футболисти.

Къде е финансовият феърплей (ФФ)? Защо не действа? Не е чак толкова просто.

Финансовият феърплей бе приет през 2010 г. и влезе в сила от сезон 2011/12. Целта му е да кара клубовете да плащат задълженията си към играчи, към други клубове и към съответните власти. Казано просто – да си плащат сметките навреме и да намали загубите им.

В началото УЕФА позволяваше на клубовете да имат загуби не по-големи от 45 млн. евро за последните три години. От 2015/16 обаче рестрикциите станаха по-сериозни и сега позволените, и за сезон 2017/18, загуби са в размер на 30 млн.

В резултат на въвеждането на финансовия феърплей клубовете намаляват загубите си от средно 50 млн. евро през 2011 г. до малко над 5 млн. през 2016-а. Забавянето на заплати пък е спаднало от 72% през 2014-а до 37% през 2016-а, сочи доклад на УЕФА от февруари 2017 г.

Друг положителен ефект от налагането на ФФ, изтъкват от УЕФА, е построяването на 58 нови клубни стадиона в периода 2014-2017 г. в сравнение с 23 в предишния четиригодишен период.

Какво влиза във ФФ?

Отборите имат отговорност да балансират приходите си от телевизионни права, продажба на билети и комерсиални продажби с харчовете за трансфери и заплати. Инвестициите в стадиони, тренировъчни бази, развиване на юношеския и женския футбол не влизат в графата с разходи.

Кой следи за спазването на ФФ?

Отговорността носи Панелът за финансов контрол (ПФК). Най-тежкото наказание за неспазване на правилата е изхвърляне от европейските клубни турнири. Други последствия включват глоби, неизплащане на наградни фондове, отнемане на спечелени трофеи и забрана за картотекиране на нови футболисти.

Може ли собственикът да покрива загубите със собствени пари?

Да. Собственикът може да инжектира средства в клуба си под формата на спонсорски договор от фирма, в която има участие. В УЕФА разглеждат всяка една подобна сделка, а според сегашните правила такива инвестиции не могат да надхвърлят 30% от общия приход на клуба.

Колко са наказаните отбори досега?

От влизането в сила на ФФ през 2011 г. шест отбора (румънските Търгу Муреш и Астра Гюргево, украинския Днипро, азербайджанския Интер Баку, сръбския Партизан Белград и руския Динамо Мосва) бяха изхвърлени за определени периоди от време от евротурнирите за това, че не са се разплащали с играчите или други клубове.

Какво става с глобите, наложени за нарушаване на правилата?

Отиват в УЕФА. След което УЕФА решава да ги разпредели сред европейски отбори, според договорена формула между Централата и над 700, подлежащи на мониторинг.

Може ли наказание да се обжалва?

Всяко решение на ПФК подлежи на обжалване пред апелативната комисия. Клубовете могат да се жалват и пред Спортния арбитражен съд в Лозана (КАС). Досега обаче няма прецедент КАС да е отменил наказание на ПФК.

Финансовият феърплей вече работи и резултатите са налице. Целта му не е да изравни силите във футбола, а просто клубовете да намалят загубите си и редовно да плащат задълженията си.

Да, цените на трансферния пазар постоянно растат, но това не е показател, че ФФ не работи. Когато приходите от наградни фондове, тв права и продажба на билети расте постоянно, а най-големите клубове разширяват влиянието си и привличат нови фенове и пазари в Северна Америка и Азия, това създава условия и за по-големи харчове. Казано по-просто - с рекордните приходи идват и рекордните харчове.

 

Най-четените