Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ледената кофа не е куул, а е кауза

Пийт Фрейтез под кофата. Той е човекът, вдъхновил спортния свят за предизвикателството.
Григор Димитров се включи, номинирайки Мария Шарапова.
А Стилиян Петров номинира Джон Тери...

Студ. Ужасен студ. Но първо идва болката. Сякаш нещо се вселява в тялото ти, прониква в теб болезнено през всяка пора. След това странният гъдел на шока. Първата глътка въздух, все едно току що излизаш от утробата. Нечленоразделния стон, вариращ от високотоново пищене до нещо, наподобяващо грухтене. Скъпи приятели, запознайте се с „Ледената кофа".

Най-новата мания, разтърсваща в момента глобалния свят.

Разпространява се по-бързо от ебола и не подбира.

Сървърите на Youtube вероятно не смогват да поемат огромното количество клипове, които се качват във всяка една минута. Популярни личности и обикновени хора от цял свят се включват в кампанията, обливат тялото си с ледена вода и предизвикват свои приятели и колеги да направят същото. Какво обаче представлява „Ледената кофа"?

Първоизточникът на новата мания не е точно определен. До лятото на тази година няколко подобни кампании възникват в САЩ и Нова Зеландия, но остават локални. Както често се случва, големите взривове на поп-културата в днешно време възникват на територията на Щатите. На 30 юни популярно предаване за голф направи демонстрация в ефир на предизвикателството, според което трябва да се залееш с кофа вода или да дариш пари за благотворителност.

Две седмици по-късно голфърът Крис Кенеди се заля и предизвика братовчедка си Жанет, чиито съпруг е болен от коварната амиотрофична латерална склероза (АЛС). Спусъкът обаче беше историята на бившия капитан на бейзболния тим на Бостънския колеж Пийт Фрейтез. Младежът, който вече дори не може да говори, а вегетира в инвалидна количка, заедно с неговите приятели издигна заливането с ледена вода в нещо от списъка „must do".

Какви са правилата?

Според общоприетото всеки, който получи предизвикателство има 24 часа да се включи в кампанията, да се заснеме и качи видеото в Интернет. Освен това трябва да дари и 10 долара за Асоциацията за борба с АЛС.

Тези, които откажат предизвикателството, трябва да направят дарение от 100 долара (както вече стори президентът Обама, предизвикан от дузина спортисти, актьори и музиканти). Според някои обаче заливането с вода отменя ангажимента да се прави дарение, което от своя страна стана повод за критика относно реалната полза на кампанията.

Забавление ли е „Ледената кофа"?

Или е сериозен процес, който има за цел да помогне на наистина нуждаещи се хора? Или пък просто поредната „готина" работа в социалната мрежа? Със сигурност идеята е благородна и има своя реален смисъл. Безграничността в мрежовото общуване обаче вече няколко пъти ни демонстрира своя цикличен принцип на „разпалващи се и гаснещи събития". Подобно на слънчеви изригвания те се появяват спонтанно, разтърсват всичко и всички, стават тотален хит и също толкова бързо и внезапно изчезват. Сякаш никога не ги е имало.

Помните ли банана на Дани Алевш? Колко от снималите се след това с кривия плод го направиха всъщност с мисълта за борба срещу расизма? Вземете дори кампанията „Висящо кафе", която помете България. Днес да чувате нещо за нея? Да виждате стикери, касички за пари, бедни хора, които питат за безплатна баничка?

Дали „Ледената кофа" не е поредната ни доза за извличане на съвест? От Асоциацията за борба с АЛС в САЩ отчитат огромен скок на приходите - от малко под 2 милиона долара средно за година до вече над 15 милиона за тази. Ще кажете - ето, ефектът е очевиден... и няма да сбъркате. Но не така мисли Стиви О - популярен американски актьор.

Според него 15 милиона долара са обидно малко за статута на всички тези известни хора - актьори, спортисти, политици, музиканти, притежаващи заедно милиарди.

Стиви, разбира се, също е прав. Единици са тези, които се включиха в кампанията, показаха се и напомниха, че идеята е да се окаже помощ на болни хора. Направиха го Чарли Шийн и Бил Гейтс. Голяма част от останалите просто скочиха в обувките на новата мода, за да не изостанат в днешното изпълнено с „ценности" общество, в което най-важното е да си куул. А не дали твоето действие е било пряко полезно за някой друг.

Пийт Фрейтез вече не е куул. Болестта го владее напълно. Но това не му попречи преди дни, на диаманта на любимия бейзболен терен, да приеме собственото си предизвикателство. Пийт не се е отказал и няма да го направи. След броени седмици ще стане и баща за първи път. Едни от последните му изречени думи преди коварната гостенка да му отнеме и словото са „Не мога дори да си представя какво е да имаш дете...".

Борбата на Пийт и хората като него не е поредната лятна мода, още една причина да хванете умния телефон.

Тази кауза е нещо повече от това да си готин.

Съвестта може да се купи с фалшиви жестове, но и тя самата остава фалшива. „Ледената кофа" може много повече от това да забавлява. Тя може да даде още един миг на едно семейство, още една усмивка на болен човек, още един ден на Пийт Фрейтез с неговото дете.

 

Най-четените