Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Златните кокошки на Формула 1

Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо са символът на успеха на Формула 1 в Германия и Испания
Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо са символът на успеха на Формула 1 в Германия и Испания

Във Формула 1 има пилоти, които осигуряват милиони долари приходи на тимовете си и организаторите на шампионата и отделните стартове. Те се броят на пръстите на една ръка, но са изключително ценни. И приносът им към бизнеса е много важен.

Да вземем Михаел Шумахер. Първото му състезание при завръщането му във Формула 1 в Бахрейн регистрира 50% повече тв зрители в родната му Германия в сравнение с данните отпреди година. Според рейтинговата агенция IFM Sports Marketing Surveys, над 10,5 милиона германци са си направили труда да отпишат неделята на 14 март, за да гледат първото състезание но 7-кратния световен шампион след 3-годишна пауза.

В резултат на това, германците не бяха единствените, които се радваха на завръщането на Михаел Шумахер. Бърни Екълстоун, изпълнителен директор на Formula Ome Group е най-големият печеливш. През 2006, последният сезон, в който Шумахер участва във Формула 1, цената на тв правата за шампионата в излъчване в Германия стигна впечатляващите 90 милиона долара - на година. След оттеглянето му, зрителският интерес в Германия към Ф1 спадна драстично, а с него и цената на правата - до 49 милиона долара. Сега, ако интересът към Михаел не изчезне, но за догодина цената на тв правата за Германия отново ще се повишат, няма как.

Така че няма защо да се учудваме, че Бърни побърза да защити Михаел от нападките в пресата. "Всеки, който критикува Михаел, бърка", обясни Екълстоун. "Той заслужава по-добро отношение. Бих казал, че не трябва да подценяваме Михаел. Дайте му време да се адаптира към новата кола и към новите гуми." Шумахер носи големите пари на Формула 1 и Бърни знае мвого добре това.

Докато Шумахер печелеше победи в световния шампионат, във Формула 1 редовно се появяваха германски спонсори, състезания на две немски писти в рамките на един сезон и дори германски собственици на търговските права на спорта.

През 1990, малко преди Шумахер да се появи на стартовата решетка в световния шампионат, Формула 1 не е особено попуярна в Германия. В продължение на 16 години германските пилоти не са успели да спечелят нито едно състезание във Формула 1 и стартовете рядко се показват по телевизията. През 1992, когато е първият пълен сезон на Михаел във Формула 1, едва 1,8 милиона зрители гледат всеки един старт от световния шампионат. Шумахер печели първата си победа година след дебюта си през 1991 и популярността на Ф1 в родината му бързо започва да се покачва.

През 1995, когато Шумахер става за втори пореден път световен шампион във Ф1, средно по 5,6 милиона германци гледат всяко едно състезание. През 2001, когато Михаел отбелязва 10 години в спорта, зрителите на всеки старт са над 10 милиона.

Изведнъж, цяла Германия се оказва запалена по Формула 1 и това се отразява добре на спорта.

Този процес може би трябва да носи името "Ефектът Шумахер", но германецът не е единственият, който създава интерес към спорта в родината си. Фернандо Алонсо направи същото в Испания. През 2002 нито една испанска телевизия не излъчваше състезанията от Формула 1, Алонсо промени това и си създаде милиони фенове.

Преди Алонсо испанците нямат кой знае какви постижения във Формула 1. По-скоро, направо нямат успехи. Само едно-единствено качване на подиума - на сметката на маркиз Алфонсо де Портаго - на финала на Гран при на Великобритания през 1956. През 80-те и 90-те години на миналия век във Ф1 се изреди сериозна група испански пилоти, но нито един от тях не успя да остави трайна следа или да постигне нещо запомнящо се. И интересът на испанците към Ф1 отсъстваше, за сметка на ралитата и MotoGP.

Испания не се интересуваше от Формула 1, но Формула 1 се интересуваше сериозно от Испания. Това беше най-големият пазар в Европа, на който Ф1 не присъстваше, затова Испания се превърна във важна стратегическа цел за Екълстоун. Появата на Алонсо отговори на молитвите на много от инвеститорите във Ф1, а това е най-лесният начин да спечелиш една нация - с пилот, който има потенциал да е световен шампион.

Сега Ф1 в Испания е сред най-рейтинговите програми. От нулата през 2002, тв зрителите на Ф1 растат постоянно, като през 2005, по време на Гран при на Бразилия, когато Фернандо стана за първи път световен шамипон, тв зрителите се повишиха от впечатляващите 8 милиона на 10,5 милиона. А тв каналът, излъчващ стартовете от Ф1 - Telecinco обяви ръст на рекламните приходи с 57,2%.

Гран при на Испания на пистата "Каталуня" край Барселона също спечели от популярността на Фернандо Алонсо. Преди 10 години това беше едно от състезанията с най-ниска посещаемост, като организаторите разчитаха на чуждестранните фенове да запълнят местата по трибуните. През 1998 за състезанието се събраха едва 65 000 зрители, което остави трибуните почти празни. За 2003 - първата година на Алонсо в Renault посещаемостта отскочи на 96 000, а през 2005 достигна 115 900 - всички билети бяха продадени, за първи път в историята на състезанието. А цените на билетите, струващи 150 долара достигнаха невероятните 4000 долара на черния пазар. За 2006 имаше само едно решение - да се построят нови трибуни. Това струва 20 милиона евро, но през 2006 пистата отново беше пълна - 130 000 по трибуните.

За 2007 беше построена още една нова трибуна и на състезанието присъстваха рекордните 141 000 зрители. И тази популярност не се отнася само за състезанията. Тестовете тази година в Испания преди началото на сезона събраха над 30 000 зрители, а през 2006 роудшоуто на Renault F1 по улиците на Севиля отчете 280 000 зрители.

Интересът към Фернандо Алонсо вкара и много испански пари във Формула 1. Испанската банка Santander е един от най-големите спонсори във Ф1, като се предполага, че финансовата институция дава по 50 милиона долара годишно на тима, за който кара Алонсо - Ferrari. Банката е спонсор и на McLaren - още 4 милиона доларана сезон и харчи около 25 милиона долара за реклама по пистите, където се провеждат стартовете от световния шампионат.

За съжаление на босовете на Формула 1, пилоти като Алонсо и Шумахер не се появяват твърде често и е много трудно да се прецени от коя страна ще дойде следващата супер звезда. Дали ще е от Русия, Мексико, Индия или Китай - това са основните неразработени пазари за Формула 1, така че Бърни се надява точно оттам да е следващият талант, който да докара още пари във Ф1 и да превърне сънародниците си в горещи почитатели на световния шампионат.

 

Най-четените