Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Марк Уебър отвръща на удара

В Монако Марк Уебър спечели втората си поредна победа тази година Снимка: Getty Images
В Монако Марк Уебър спечели втората си поредна победа тази година

Докато си мислех за последните успехи на Марк Уебър, се сетих, че по-опитните и по-възрастни пилоти също могат да произвеждат позитивни новини.

В два последователни сезона имаме възможност да гледаме феноменалното представяне на двама пилоти, които стигнаха до успеха в един по-късен етап от кариерите си: Дженсън Бътън и Марк Уебър. И двамата успяха да съживят кариерите си, точно когато изглеждаше, че ще останат в графата "вечни надежди" и след това медиите и феновете ще ги забравят.

Но това не стана, а и двамата се противопоставят успешно на вълната млади пилоти.

В последните 10 години във Формула 1 доминират пилоти, които постигаха успехи почти в началото на кариерата си - като Фернандо Алансо, Люис Хамилтън, Михаел Шумахер и Кими Райконен.

Във Формула 1 винаги е имало пилоти, които прекарват много време в слаби отбори, карайки слаби коли. Мнозина от тях никога не стигат до победите, а са успели да покажат, че имат талант, за да печелят. Вместо това, те се оказват фона, на който блестят новите звезди, от време на време се качват на подиума и после биват освободени от тима, за който карат, защото се е появил някой друг талантлив младок.

В същото време младите звезди от ранга на Алонсо, Халимтън и Фетел, биват отглеждани в програми за развитие на млади таланти, влизат във Формула 1 направо в силните отбори и прескачат по пътя си по-опитните си колеги.

Пилоти като Бътън и Уебър сигурно са си мислили, че техният ден никога няма да дойде. В sportcafe.bg споделяме още една идея на Джеймс - концепцията за аутсайдера, който получава шанс да блесне винаги е много по-вълнуваща от успешната история на талантливия младок, попаднал в голям отбор.

В момента, Марк Уебър ми напомня на Найджъл Менсъл. Бърз е като него, но също така, малко след като навърши 30 години имаше проблеми с постигането на постоянни резултати. След това и Найджъл и Марк получиха силни автомобили и се възползваха в максимална степен от това.

Също като Уебър, Менсъл беше на 32 когато започна да печели състезания. През 1985 спечели две състезания, а през следващия сезон беше претендент за титлата, но загуби битката в последното състезание. Уебър сякаш се развива по същия път, но при него нещата се случват по-бързо. В момента Red Bull разполага с най-бързия болид и тимът е набрал сериозна инерция. Ще са необходими сериозни усилия и много талант от страна на Фетел или Алонсо да речем, да се справят в Марк.

Въпреки че са много различни по характер, и Уебър и Менсъл са пилоти от старата школа. Двамата имат боен дух и сега, след като Уебър вече разкри тайната на това да доминираш в едно състезание - от спечелването на първата позиция в квалификацията през лидерството от старта до финала до това да не дадеш и най-малък шанс на съперниците си, то Марк може да повтори постиженията на Менсъл и Бътън и да спечели световната титла.

Подобно на Бътън и Менсъл, мнозина се съмняваха във възможностите на Марк. А това, което прави възхода на Уебър по-интересен е, че в Red Bull, австрийска компания, все пак, се залага повече на Себастиан Фетел.

Фетел е продукт на скъпа програма за развитие на млади пилоти, той има най-много публикувани снимки на сайта на тима, а Уебър беше нает, за да го притиска и да може Себ да разгърне таланта си. Ако обаче ветеранът го победи, какво ще ни каже това за него и огромните инвестиции в програмата за млади пилоти?

Тази седмица от тима заявиха, че са открили някакви поражения по шасито на Фетел от Монако, на което може би се дължи изоставането на германеца спрямо Марк в последните две състезания. Но sportcafe.bg отбеляза нещо друго - може би повредите не са били толкова големи, след като Фетел успя да запише най-бърза обиколка в самия край на състезанието в Монако.

Но от психологическа гледна точка, новото шаси отваря нова страница за тима и за Фетел. Вече се търси друга причина за изоставането му от Уебър и напрежението е върху Себ, който трябва да си върне инициативата, която Марк му отне.

Миналата година Уебър беше по-бърз от Фетел в Турция и на "Силвърстоун" и според мен Гран при на Великобритания през 2009 беше много важно състезание - там пилотите на Red Bull бяха недостижими заради отличното поведение на колата им в бързите завои. Така че тази година битката за челото пак ще е двубой между Уебър и Фетел. В края на 2009 Себ беше по-напред, но ако сега не успее, то Уебър ще го остави далеч зад себе си.

Фетел е изключително талантлив пилот и със сигурност, неговото време във Формула 1 предстои. Но сега Уебър е пред може би единственият си шанс и изглежда, че австралиецът знае какво да направи.

 

Най-четените