Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ново начало за автомобилния спорт

След 31 години Георги Янакиев вече не е председател на БФАС...
На негово място членовете на федерацията избраха Александър Александров

Снощи, след 11 часа работа на Общото събрание на Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС) ерата „Георги Янакиев" от развитието му приключи. След 31 години БФАС има нов председател - бизнесменът Александър Александров, който победи в изборите своите съперници Камен Михайлов и Стоян Рътков.

Одисеята по избора на нов председател наистина се оказа тежка - поредица дебати от самото начало до края на събранието, като темите бяха многобройни и повечето от тях, заложени като „подводни мини" от архаичния устав на БФАС. И делегатите спориха за всичко - от това как да се гласува - тайно или явно, през кой да води събранието и дали екипите на кандидат-президентите да бъдат гласувани заедно с тях или по отделно.

В хода на вчерашното общо събрание делегатите, представители на автомобилните спортни клубове у нас и 11-те члена на УС на БФАС изпитаха един от основните недъзи на демокрацията - когато решенията се взимат чрез обсъждане това винаги струва време. Понякога твърде много време, но няма идеални решения.

Решенията на вчерашното ОС на БФАС са вече ясни - шефът на компанията Oiltanking Александър Александров е новият председател на организацията. В първия тур на изборите той събра 34 гласа и две невалидни бюлетини, директорът на рали „България" и шеф на техническата комисия на БФАС Камен Михайлов получи 29 гласа и за адвокат Стоян Рътков, кандидат на Асоциацията на действащите автомобилни състезатели (АДАС) гласуваха 21 човека като той получи и една недействителна бюлетина.

Преди началото на изборите бяха издигнати и кандидатурите на Георги Янакиев (отново) и собственикът на писта „Дракон" Христо Стоилов, но и двамата си направиха отводи. А броят на делегатите с право на глас нарасна от 72 на 76 в първите часове на събранието, като към тях се добавят и 11-те членове на УС на БФАС.

Уставът на БФАС не предвижда какво става, когато няма избор на първи кръг с обикновено мнозинство. Но логиката е да се продължи с балотаж, като преди него Рътков призова привържениците си да гласуват за някой от другите кандидати и да не бламират резултатите на общото събрание. На втория тур Александров победи Михайлов с 47 на 37 гласа, като двамата заявиха, че няма да гласуват на балотажа.

При представянето на платформите на тримата кандидати, делегатите имаха възможност да чуят обещания, за които доскоро само можеха да си мечтаят - демократичност и прозрачност при работата на БФАС, предвидимост на развитието на спорта и превръщането на спорта в бизнес, стабилност на правилата, построяване на писта за автомобилни състезания и т.н.

В крайна сметка, Александров спечели с разумна платформа, подкрепа на клубовете и екип от нови лица или такива, които са се опитали, но не са успели да работят дългосрочно с досегашната власт в БФАС - като бившият шеф на търговската компания на федерацията „Рали пул".

Платформата на Михайлов с екипът, с който той обяви, че възнамерява да работи беше приет от делегатите като едва ли не запазване на статуквото, а Рътков, който е член на УС на БФАС от година и половина до края на събранието остана като „чужд" на „автомобилните деятели" и така и не успя да спечели доверието им.

„Искам да благодаря на всички за оказаното доверие. Може да сте сигурни, че няма да ви подведа - заяви веднага след избора Александров.- Както всички знаете, израснал съм сред вас и обичам спорта. Ето защо ще работя само за едно нещо - той да върви напред".

Победата на Александров на тези избори, които остават исторически за БФАС, беше предхождана от бурни дебати за отчета на досегашния УС за свършеното през 2011. Въпреки десетките сигнали и доказателства за нарушения, включително финансови и документни, отчетът беше приет и членовете на досегашния УС бяха освободени от отговорност.

Отделно, самото провеждане на общото събрание дава поводи за атакуването на резултатите от него в съда. Типичен пример за това е начинът, по който стана гласуването. В устава на БФАС изрично пише, че гласуването е явно - пряк спомен от 80-те години на миналия век. Мнозинството от делегатите обаче искаше да се гласува тайно, а юристите, които присъстваха в залата - поне по един в екипа на всеки кандидат-председател - така и не дадоха единен отговор как да бъде решен този казус. До последно за явното гласуване се бореше българският участник в рали „Дакар" Тодор Христов, който заяви, че не иска „следващият председател на БФАС да бъде избран от притиснати хора", но в крайна сметка се стигна до компромис. Делегатите трябваше да гласуват с интегрална бюлетина, която можеха да попълнят пред урната, където я получаваха или тайно, пускайки я в плик. Уникална форма на „явно-тайно гласуване". Сега обаче остава никой да не оспорва резултатите от изборите.

Александров обеща на делегатите нов устав на БФАС и ново общо събрание, на което той да бъде приет, нови правилници за дисциплините в автомобилния спорт и ясна програма за неговото развитие - още за следващия  сезон, който започва напролет.

Това е и най-важното - накъде ще поеме автомобилният спорт? Защото проблемите са много и през последните години се трупат и отлагат, но не се решават. Сега вече предстоят тези решения, защото без тях няма да има промяна.

 

Най-четените