Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-трудният рекорд за Себастиан Фетел

Себастиан Фетел вече има четири титли и скоро ще установи рекорд по най-много подобрени рекорди във Формула 1
Себастиан Фетел вече има четири титли и скоро ще установи рекорд по най-много подобрени рекорди във Формула 1

Следите ли колко рекорда във Формула 1 подобри Себастиан Фетел през сезон 2013? Сигурно ви е трудно, тъй като той демонстрира феноменално представяне и възражда спомените за доминацията на Михаел Шумахер и Ferrari от началото на века.

Споровете за това дали Фетел има място сред великите пилоти в историята на Формула 1 са безсмислени - в този спорт няма случайни световни шампиони. Няма пилот, който по случайност да е взел една титла, какво остава за четири, при това поредни.

В същото време поредицата успехи на Себ и Red Bull започват да отблъскват публиката от Формула 1 - посещаемостта на състезанията тепърва ще намалява, а зрителите пред тв екраните също се топят. Смяната на правилата за сезон 2014 обещават ново начало и това гарантира по-сериозен зрителски интерес напролет. Но ако началото на 2014 е като втората половина на 2013, то отливът на зрителите ще е болезнен.

В крайна сметка, Фетел и тимът му нямат вина за това, че се справят най-добре в последните четири сезона и не трябва да бъдат винени за превъзходството им.

Но проблемите пред Себ са другаде. Ако го разглеждаме като пилот, то той е сред най-добрите в историята на автомобилния спорт. Състезателният му инженер Гийом Рокелен е абсолютно уверен, че Себ притежава скорост, която му дава право да се сравнява с Айртон Сена или Ники Лауда. Но също така бърза да направи уговорката, че Фетел тепърва трябва да развива някои важни за великите пилоти качества като търпение, психическа устойчивост и дори някои елементи, свързани с пилотирането. И то след като вече има четири световни титли.

Като изключим начина, по който Red Bull се отнася към Марк Уебър от края на 2010 насам, Фетел изпълни всички, което му трябваше, за да стане световен шампион: помогна тимът да бъде изграден около него, разбира се отлично с всички в екипа, адаптира се бързо към промените в колата и използва на максимум това, което му осигурява екипът на Ейдриън Нюи. Най-важният факт е, че Фетел се адаптира невероятно успешно към изискванията на гумите на Pirelli. И това му даде огромно предимство. То беше на път да изчезне през първата половина на 2013, но смяната на сликовете в средата на сезона след инцидентите на „Силвърстоун" върнаха инициативата на Фетел и Red Bull и резултатите са налице - осем победи от осем старта през втората половина на сезона.

Можем да изпишем десетки страници за таланта, уменията и волята на Фетел и всички те ще бъдат верни. Но последният рекорд, за който Фетел ще трябва да се бори няма да е този за това дали е спечелил девет поредни победи през 2013 или дали ще изравни постижението на Михаел Шумахер от 13 спечелени състезания в рамките на една година.

Фетел тепърва ще се бори за уважението и любовта на феновете. А то твърде често не зависи от успехите на пистата. Ако си сложите ръка на сърцето, ще можете ли да изброите поне трима важи познати, запалени по Формула 1, които да твърдят, че Фетел им е най-любимият пилот, че са възхитени от таланта, изпреварванията и изобщо, състезанията, които прави. Защото всеки от нас може да посочи хиляди, които се кълнат в Айртон Сена, Ален Прост, Михаел Шумахер, Ники Лауда, Емерсон Фитипалди, дори Деймън Хил и Найджъл Менсъл. Има дори много фенове на Формула 1, които и до днес смятат Жил Вилньов за най-великият пилот в историята на световния шампионат, а той дори няма титла.

До Малайзия 2013 Фетел беше приеман за готиния и талантлив германец, който има шанс да се бори с постиженията на Михаел Шумахер, но да го направи по един симпатичен и харесван начин. След това обаче нещата рязко се объркаха - на пистата в Малайзия и в падока преди старта в Китай Фетел показа другото си лице - той в прав текст обясни, че е откраднал победата на Марк Уебър на „Сепанг" защото смята, че той не е заслужавал да спечели, допълни, че би го направил отново, дори и с нарушение на заповедите от бокса и накрая дори се подсмихна на журналистическия въпрос дали очаква санкции за действията си, като обясни, че живеем в реалността, където явно никой не смее да го накаже за каквото и да е. „Страхотни" новини за шефа му Кристиан Хорнър между другото.

Оттук нататък може да сте сигурни, че цялата PR машина на Red Bull ще е впрегната да оправя имиджа на Фетел, нещо, което започна още с първите стартове след лятната пауза. Най-малкото защото цялата стратегия на марката и присъствието й във Формула 1 изобщо не се връзват с това тя да е наела „злодея" в световния шампионат.

Никой не може да отнеме постиженията на Себ на пистата, нито титлите, нито победите, нито точките и спечелените квалификации. Но той много добре знае, че ако не спечели сърцата на феновете, забравата ще го застигне много бързо.

След победата си в Щатите той заяви, че иска един ден хората да си спомнят за него, както си спомнят някои от най-великите пилоти в историята на спорта. Това може и да стане. Никой от предшествениците на Себ не е бил ангел. Всички големи шампиони във Формула 1 са били и са арогантни, безмилостни, коравосърдечни и егоцентрични и ако видят възможност да вземат аванс чрез нарушаване на правилата, малцина са се отказвали от нея. Но нито един от тях не е нарушавал заповеди от бокса, не е предавал тима си и съотборника си. Точно това видяха в Малайзия и Китай феновете и затова освиркват Фетел. Просто защото никой не обича измамниците и крадците, както и фалшивите им извинения. Просто е. Каквото и да се опитват да ни обяснят Хорнър и доктор Марко.

Защото Формула 1 ни дава възможност да видим талантливите пилоти от много страни, но две от тях са много важни: големите пилоти не трябва да са малки хора. Михаел Шумахер го осъзна в края на кариерата си, а Фетел явно още е далеч от тази мисъл. Което обяснява и предстоящите му освирквания.

 

Най-четените