Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

В криза ли е Формула 1?

Бизнес моделът на Бърни Екълстоун вкара много пари във Формула 1, но доведе и няколко кризи Снимка: Getty Images
Бизнес моделът на Бърни Екълстоун вкара много пари във Формула 1, но доведе и няколко кризи

В днешно време твърде често се среща твърдението, че Формула 1 е в криза, тъй като в световния шампионат няма достатъчно пари. Това е вярно, но донякъде. Всъщност, налице са два проблема: отборите във Формула 1 не могат да се разберат как да спрат харченето на пари и другият е, че твърде малко от парите, създадени от спорта се връщат обратно в него.

Първият проблем е свързан с невъзможността на 11-те шефове на отбори да постигнат съгласие относно въвеждането на таван на разходите - така голямото харчене продължава, въпреки че не всички могат да си го позволят - нещо като надпреварата във въоръжаването през 70-те години. Което е пълна глупост. Този проблем може да бъде решен от ФИА, която може да наложи финансови регулации, които да изискват подкрепата на над половината от тимовете, т.е 6. С оглед на това, че липсва Споразумение „Конкорд", създаването на правилата не е фиксирано по неговия модел и федерацията има свобода на действие, стига да не излиза извън правомощията си. Но е факт, че ФИА действа изключително внимателно по отношение на Формула 1, така че едва ли ще видим някакви решителни мерки в близко бъдеще.

Миналата година отбор с годишен бюджет 145 милиона долара - Williams, записа победа в световния шампионат и тя не беше случайна или подарена от съдбата. Тимът разполагаше с технологии и възможности да се бори с по-силните отбори, които имат много повече пари - през миналата година най-големият бюджет достигна 344 милиона долара. От въпросния тим обясняват, че всъщност разполагат с по-малко пари, но това е бюджетът на холдинга, създаден да е шапка на тима, който не харчи за нищо друго. Това означава, че трябва да има промяна - състезанието да не е за това кой има най-много пари, а за това кой ще ги изхарчи най-умно. В този смисъл, въвеждането на таван на разходите ще донесе много повече ползи и по-голяма реклама на отбора, който се справи най-добре, защото успехите му ще са постигнати в битка за ефективност - а това е нещо, от което големите автомобилни производители живо се интересуват.

Големите отбори в съвременната Формула 1 харчат средно по 240 милиона долара на година, което както доказа Williams през 2012 е с около 100 милиона повече от това, което е необходимо, за да се наредиш сред победителите в световния шампионат. Един таван на разходите ще превърне парите над границата от 145 милиона долара в печалба за големите отбори, ще им донесе ползи и ще им позволи да се развият в други посоки и бизнес сектори. Най-малките отбори тази година са с бюджет от около 100 милиона долара и както виждаме този сезон, това е достатъчно, за да близко до колите на Williams.

Парите от тв правата трябва да стигат до всички във Формула 1, включително и до 11-я в класирането при конструкторите. Защото в интерес на всички е 11-ят отбор да получава някакви пари, за да може да оцелее, но не толкова, че последното място да се приема като добър резултат в края на сезона. Това трябва да важи особено силно за отборите в средата на колоната, които да са изправени пред риска да са на последно място, ако не се справят със създаването на добра кола за новия сезон.

Много сходен проблем съществува във футбола в Европа, от една страна са амбициозните и богати собственици на малка част от клубовете, които наливат в тях огромни суми и купуват най-добрите играчи на пазара, а освен това строят и гигантски стадиони, за да изкарват повече пари от звездите си. В резултат на това през 2009 УЕФА установи, че около половината от 650-те професионални клуба в Европа работят на загуба и общата стойнот на тези загуби беше около 1,6 милиарда долара. Днес, четири години по-късно, ситуацията е още по-плащеша - общите загуби са вече 11,5 милиарда долара.

В отговор на това УЕФА разработи Правилата за финансов феърплей (FFP), които ще се прилагат за европейските турнири, но и в местните първенства. ФА в Англия създаде собствена версия на FFP, като целта е клубовете да излязат на нула и да се установи контрол върху заплатите на футболистите. Сега заплатите във Висшата лига са ограничени до определен процент от оборота на клуба и който наруши тези правила получава забрана да осъществява нови трансфери. Тези правила ще се прилагат в Англия от новия сезон и според тях клубовете във Висшата лига няма да могат да трупат загуба по-голяма от 165 милиона долара в рамките на три сезона и то само ако тази загуба е гарантирана от собствениците на клубовете. Отделно се намаляват и възможностите за увеличаване на заплатите на играчите. Ако обаче клубът надхвърли тези ограничения, то той може да ги покрие с приходи от своята дейност, но не и с финансова инжекция от собствениците.

Това не е точно таван на разходите, но е разумно решение, което си струва да бъде разгледано във Формула 1. Може би трябва да наемем Ричард Скъдамор, изпълнителният директор на Висшата лига, за да ни реши този проблем. Той вече навърши 50 години, има юридическо образование, работил е като адвокат, успял е да постигне някои впечатляващи сделки и освен това накара много собственици на футболни клубове да мислят по малко по-различен начин. А и работи за Висшата лига от 15 години, така че може би има нужда от промяна...

Вторият проблем е свъзран с това, че въпреки огромния търговски успех на Формула 1, в спорта не остават достатъчно пари. Инвестиционната компания, която контролира Formula One Group вече реализира милиарди от инвестицията си в спорта, но сега целта е да се увеличи още печалбата преди фирмата да напусне световния шампионат. Истината е, че на инвестиционните банкери не им пука за спорта, както не им пука и за пораженията, които му нанасят с действията си. Единствената им цел е да вадят пари от спорта и всичките им решения са подчинени на това да извличат максимална печалба за себе си. Това е целта на съществуването на инвестиционните компании, не можем да им се сърдим за това, но най-доброто за Формула 1 ще е ако подобни субекти не присъстват в бъдещето на спорта.

Ако се промени контролния механизъм на 100-годишния договор между ФИА и Formula One Group, това ще позволи на федерацията да иска новият собственик да не е ориентиран само към постигане на максимална печалба и да оставя повече пари в спорта. Подобно предоговаряне на условията е възможно, тъй като в CVC ще искат да защитят това, което е останало от инвестициите им. Ако това не стане, то търговските права или трябва да бъдат продадени отново или ФИА да си ги върне. Това няма да е лесно, тъй като въпросният 100-годишен договор е труден за разваляне.

Възможността Формула 1 като компания да излезе на фондовата борса накара CVC да търси нови купувачи, които ще могат да получат веднага възвращаемост на инвестицията си. Това обаче се оценява като отчаяна стъпка и може би излизането на борсата отново ще се провали.

От известно време насам има признаци, че във ФИА се търси начин 100-годишният договор да бъде развален и да се намери по-добра структура, която да е по-полезна на федерацията. Преди 13 години 100-годишният договор може и да е изглеждал като добра идея, което е спорно, но днес със сигурност е синоним на лоша сделка.

Големите отбори във Формула 1 не правят нищо по тази тема. Собственикът на търговските права им дава повече пари, което означава, че не е в техен интерес да клатят лодката на CVC и Бърни Екълстоун. Но истината е, че Формула 1 не може да съществува само с 4 отбора и идеята за продажба на шасита на другите тимове само маскира истинския проблем. Така че малките тимове имат нужда от нови договори със CVC. Те трябва да им донесат повече пари, за да се гарантира оцеляването им, но засега никой няма представа как ще стане това.

Варианти за излизане от кризата има, въпросът е по кой път ще поеме Формула 1.

 

Най-четените