Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

1,5-литрови турбо мотори за Ф1 от 2013

През 80-те години на миналия век Формула 1 изживя първата си "турбо ера", сега се задава втората Снимка: Getty Images
През 80-те години на миналия век Формула 1 изживя първата си "турбо ера", сега се задава втората

Отборите във Формула 1 обсъждат смяната на настоящите 2,4-литрови V8 двигатели с 1,5-литрови 4-цилиндрови мотори с турбо за сезон 2013. Предложението идва от членовете на FOTA, асоциацията на отборите във Формула 1 и вече е получило неофициалното одобрение на ФИА и Бърни Екълстоун.

Т.нар. "турбо ера" във Формула 1 продължи над 10 сезона - от 1978 до 1988, които и до днес се смятат за един от "златните периоди" в развитието на световния шампионат, а могъщите болиди от това време са вече с легендарен статут - мощност на 1,5-литровите двигатели над 1100 конски сили в състезателно темпо и почти 1500 за квалификациите.

21 години по-късно отборите от Ф1 се връщат към тази формула, но по малко по-различни причини - основно екологични. Свръхтехнологичните турбо мотори с обем 1,5 литра ще са с по-мвалък разход и най-важното, ще отделят по-малко вредни емисии в атмосферата. Което е важно послание и спомага сериозно за "зеления имидж" на Формула 1 (доколкото нещо подобно е възможно).

Освен това, новата формула за двигателите ще направи завръщането на големите автомобилни компании в шампионата много по-лесно и смислено и ще привлече нови автомобилни гиганти - VW-Audi са първият кандидат, а всички големи производители на коли имат в моторните си гами за серийни автомобили 1,5-литрови турбо двигатели.

Всъщност, подобен ход трябваше да се очаква - съвсем скоро световният рали шампионат (WRC) ще наложи нова формула за двигателите - 1,6 литра с турбо, същото се очаква да стане и световния пистов шампионат за туристически автомобили (WTCC). Сега в WRC се състезават автомобили с 2-литрови мотори с турбо с мощност към 400 конски сили, а в WTCC моторите също са 2-литрови, но атмосферни.

Според източници от тимовете, новите турбо мотори ще имат разход наполовина по-нисък от този на сегашните 2,4-литрови атмосферни двигатели, а връщането на системите KERS ще направи автомобилите още по-динамични и допълнително ще подсили шансовете скоро да гледаме повече изпреварвания във Формула 1.

Колко бързо обаче ще бъде прието това предложение? Според неофициална информация най-големият противник на идеята е тимът на Ferrari - 1,5-литров двигател с турбо по никакъв начин не се връзва с имиджа на спортните автомобили, произвеждани от италианската компания. Но и в началото на 80-те години положението е било същото, а тогава Енцо Ферари е бил принуден да приеме турбо двигателите. Просто защото е започнал да губи твърде много състезания.

Решаващо се очаква да е мнението на ФИА, като неофициално екипът на Жан Тод е дал да се разбере, че ще подкрепи промяната. Което може да означава, че ще се наложи увеличаване на парите, които отборите получават от тв права заради разходите им за двигатели, които в началото на налагането на новата формула неминуемо ще се увеличат.

Първите турбо двигатели във Формула 1 се появяват през 1977 благодарение на Renault, но са крайно ненадеждни и френският тим взима първата си победа с такъв агрегат една година по-късно. Според мнозина, истинската турбо ера започва през 1983, когато всички силни отбори вече разполагат с такива мотори, а атмосферните двигатели остават за най-малките частни тимове. Сега обаче тази опция едва ли ще е възможна.

 

Най-четените