Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Виктория Гъркова: Рали спортът отваря вратите към един различен свят

Запознайте се с Виктория Гъркова - 20-годишният пилот от Пловдив в отбора на Hyundai Racing Trophy
Виктория Гъркова е от Пловдив и е на 20 години. Тя е състезател по картинг и рали пилот в Hyundai Racing Trophy.
"Сработваме се много добре с Велислава Павлова, с която заедно се състезаваме от самото начало на кариерата ми като пилот."
"Любимото ми беше рали „Троя“, Турция, въпреки голямата жега от над 40 градуса. Тя не ми влияеше никак добре и след всяка отсечка ми трябваха поне 15 минути, за да се съвзема. Всеки етап беше различен, с много фракция, тежки и трудни завои и коварна пътна настилка. Радвам се, че и моят Hyundai издържа на предизвикателството и завършихме успешно."
"Едно от нещата, които ме мотивираха е точно това, че жените в този спорт са много малко и трябва да покажем, че и за нас има място и ние можем."

Виктория Гъркова е от Пловдив и е на 20 години. Тя е състезател по картинг и рали пилот в Hyundai Racing Trophy. Едномарковият шампионат се провежда успешно за трета поредна година като е единствения такъв в България. В спортната платформа се обучават млади състезатели, които управляват напълно еднакви Hyundai i20 Coupe R, имат треньор в лицето на Петър Гьошев и специално оборудвана база в Твърдица.

Виктория, ти тази година дебютира като рали пилот в Hyundai Racing Trophy – един смятан за мъжки спорт. Съгласна ли си с това твърдение и какво те мотивира да се пуснеш по отсечките?
- Мисля, че е предимно мъжки спорт, но това не означава, че не може да има и жени в него, особено ако са смели. Има доста жени навигатори, но малко пилоти. Едно от нещата, които ме мотивираха е точно това, че жените в този спорт са много малко и трябва да покажем, че и за нас има място и ние можем. Интересно е да се състезаваш по отсечките, предизвикателство е и развива много добри рефлекси, които помагат и при шофирането в градски условия.

Как опитът ти от картинга се развива в рали дисциплината?
- Опитът от картинга ми помага най-вече в градските етапи на състезанията и да определям траекторията на движение. Тези знания са много полезни. Въпреки че машините в двата спорта са абсолютно различни по характеристики, уменията от картинга са много ценни и приложими.

Имаш 6 старта тази година – 5 състезания от календара на Hyundai Racing Trophy и 1 рали спринт. Какво научи след всички тях?
- Научих, че записките са едно от най-важните неща в състезанието, както и ролята на навигатора. Много е важно кой стои до теб на дясната седалка. Ние се сработваме много добре с Велислава Павлова, с която заедно се състезаваме от самото начало на кариерата ми като пилот. На рали спринт „Дряново“ за пръв път бях с друг навигатор и малко трудно се отпуснах. Но всичко това е ценен опит. Рали спортът никак не е лесен. За мое щастие колата е много издръжлива и не ме предава. Освен че се бориш за време, носиш и голяма отговорност – все пак сте двама в автомобила.

Разбрахме от твоя треньор – Петър Гьошев, че бързо си свикнала с автомобила в началото на сезона и постепенно вдигате темпото. Смяташ ли, че се учиш бързо?
- Мисля, че свикнах сравнително бързо и с колата, и с начина на каране. В началото ми беше трудно самото спиране, но постепенно започнах да се справям по-добре. И все пак автомобилът Hyundai i20 е нов, специално разработен за нашето ниво от едномарковия шампионат и няма как да не свикнеш лесно с него. Треньорът ни е неотлъчно с нас на всяко състезание и със сигурност така се учим по-бързо и правилно.

Не се даваш лесно на конкуренцията в Hyundai Racing Trophy. Качвала си се няколко пъти на подиума и продължаваш смело напред. Има ли напрежение, когато седнеш зад волана на състезателната кола и как ти влияе адреналинът?
- Разбира се, че има напрежение, но то е само преди да стартирам отсечка. След това нямам време да мисля за нищо друго, освен да се фокусирам върху пътя, записките, скоростта и колата. Стремя се да се представя добре в конкурентно време. Не ме е страх и от катастрофите, но дори и една ти коства много, най-вече в класирането.

Кое ти беше любимото рали през този сезон и кое най-трудното?
- Любимото ми беше рали „Троя“, Турция, въпреки голямата жега от над 40 градуса. Тя не ми влияеше никак добре и след всяка отсечка ми трябваха поне 15 минути, за да се съвзема. Всеки етап беше различен, с много фракция, тежки и трудни завои и коварна пътна настилка. Радвам се, че и моят Hyundai издържа на предизвикателството и завършихме успешно. Но там най-много ми харесаха отсечките. Най-трудното рали за мен беше „Твърдица-Елена“. Българските ралита са най-сложни според мен.

Ти и колата ти успешно финиширахте много трудни и технични състезания с тежки пътни условия. Това е сериозно предизвикателство за човек и машина. Как ставате едно цяло и как те подготви спортната платформа на Hyundai Racing Trophy за тези изпитания?
- За съжаление аз тренирам най-малко от всички останали, защото работя и уча. Ценни са ми всички тренировъчни километри, които правя със състезателната кола, естествено под наставленията Петър Гьошев. Карам доста по-внимателно от останалите ми колеги в едномарковия шампионат, но с всяко изминало рали вдигам темпото и не им се оставям лесно. Благодарна съм на спортната платформа, че имам тази възможност да се обучавам и състезавам едновременно, както и че го правя с нов и абсолютно подготвен автомобил.

На последното засега рали - „Сливен“, ти седна на навигаторското място. Какво е впечатлението ти?
- Хареса ми много на дясната седалка, усещах скоростта и движенията на колата по различен начин, както и адреналина. Беше нещо ново и много интересно за мен и определено бих го повторила отново. Няма излишен опит в рали дисциплината.

Какво е твоето послание към всички млади бъдещи рали пилоти?
- Когато аз започнах, нямах идея с какво се захващам. Оказа се един съвсем различен свят, изпълнен с много адреналин. Не съжалявам за избора си. Посланието ми към бъдещите пилоти е да не се страхуват, ако ще сядат зад волана на състезателен автомобил. Пригответе се за разнообразни емоции и предизвикателства и изберете най-правилния начин за развитие, както го направих аз.

 

Най-четените