Най-голямата усмивка, която си отиде окървавена | sportcafe.bg
Sportcafe logo

Най-голямата усмивка, която си отиде окървавена

4534535Борислав Орлинов, Цветомир Иванов
23.04.2017, 13:15 (обновена 27.04.2017, 10:20)
34

През 2017 г. от „Астана“ обявяват, че лидер за 100-годипното юбилейно издание на Джирото ще е Микеле Скарпони, който така и не доживява бленувания момент.

В живота има неща, които просто не трябва да се случват. Съдбата обаче не следва закони и колкото и понякога човек да вярва, че сам е ковач на утрешния ден, Фортуна винаги запазва последната дума в спора за себе си.

Микеле Скарпони

Име, което е непознато за широката аудитория. Личност, която запалените спортни маниаци свързват с Обиколката на Италия през 2011 г. Състезател, който за най-верните феновете на колоезденето си остава най-голямата усмивка в този спорт.

В един обикновен априлски ден през 2017 г. италианецът целува съпругата и двете си деца преди да напусна дома във Филотрано, за да проведе задължителната си тренировка. Той води усилена подготовка за юбилейното издание №100 на Обиколката на Италия, където ще е лидер на отбора си.

Никога обаче не се връща…

37-годишният Микеле не слага край на кариерата си по собствено желание. Точката слага един ван, който блъска състезателя на „Астана“ и го убива. Край.

Най-парадоксалното в случая е, че спортният път на най-забавния и позитивен колоездач ще бъде запомнен с две трагедии, които бележат най-големия му успех и последното падение.

Микеле Скарпони е роден на 25 Септември 1979 година в Джеси, Италия. Той започва кариерата си през 2002 година с отбора на „Аква и Сапоне“, като същата година печели първата си професионална победа, триумфирайки в етап от колоездачната седмина на Ломбардия, където завършва втори в крайното класиране. Малко по-късно прави първа крачка в Джиро д‘Италия, където точно 9 години след това ще се окъпе в слава…и кръв.

През 2003 г. Скарпони става част от „Домина Ваканц“, където постига престижни класирания в Арденските класики Лиеж-Бастон-Лиеж и Флеш Велон и успява да влезе в топ 20 както в Джирото, така и във Вуелтата.

През 2004 г. регистрира първото си участие в Обиколката на Франция, а година по-късно за първи път е част от про-тур отбор в лицето на „Либерти Сегурос“ и завършва 11-ти във Вуелтата, въпреки че кара за своя капитан Роберо Херас.

Името му се замесва в един от най-големите допинг скандали в съвременното колоездене – „Операция Пуерто“. Разследване на испанската полиция разкрива допинг-мрежата на доктор Фуентес, а Микеле Скарпони сам признава участието си, за което състезателните му права са спрени за 21 месеца.

Италианецът се завръща победоносно и през 2009 г. първите си два етапа в Джирото, а 12 месеца по-късно завършва на четвърто място в Обиколката на Италия.

Така идва ред на най-големия успех в кариерата на Микеле, който обаче е пропит с кръвта от трагичната смърт на двама негови колеги.

Преди началото на Обиколката на Италия през 2011 г. се очаква дуел между Алберто Контадор и Винченцо Нибали, Скарпони е сред скритите фаворити. Контадор разбива своите конкуренти и има над 6-минутен аванс на върха в генералното класиране. Скарпони обаче показва невероятна форма и се бори с Нибали за 2-ото място до последния етап по часовник, в който успява да запази своята преднина.

Шампионът Контадор бива наказан заради употреба на кленбутерол и така победата отива за Микеле. Голямата загуба обаче е за колоезденето - трагично умира Вутер Вейланд в 3-тия етап на състезанието по време на спускането от Пасо дел Боко, като това е последният смъртен случай на колоездач в големите обиколки и първият от 1995 г.

Това е и първият знак на съдбата, че най-голямата усмивка е орисана да бъде в кръв.

В следващите няколко години Скарпони записва силни резултати с „Лампре“, а заради напредналата си възраст подписва с „Астана“, където вече ролята му е второстепенна.

През 2017 г. от „Астана“ обявяват, че лидер за 100-годипното юбилейно издание на Джирото ще е Микеле Скарпони, който така и не доживява бленувания момент.

Oще: астана  вуелта  джиро  допинг  жълта фланелка  история  кариера  колоездене  кръв  микеле скарпони  обиколка на испания  обиколка на италия  обиколка на франция  париж  смърт  трагедия  тур дьо франс  хронология 


Още от Още спорт

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

1 Крив Макарон | 24.04.201716:54

Жалко за Микеле Скарпони, той правеше Джирпо много интересно. Привличаше доста внимание.
Но всеки, който е запален по колезденото знае, че това е готин спорт, но да движиш по пътищата е опасно. Случаи на блъснати колоездачи по пътищата има толкова много, че ако покрай пътя няма отделно алея е по-добре да се кара само в зала.
Аз имам друг инцидент, обаче, който може да влезе в музея на абсурда. Падане с колело при спускането по Монцата в Южен парк в София, след като жена-пешеходец ми пресече пътя. Случаят беше заведен като трудова злополука. Като поисках обезщетение, Галина Тодорова Директор на дирекция "Правна" към "Топлофикация София" ЕАД ми отговори, че молбата ми не е уважена, защото не съм бил уведомил работодателя си. Въпреки, че имам документ от НОИ за трудова злополука, който е заведен там именно от работодателя ми. После заведох дело. Подчинена на Галина Тодорова от дирекция "Правна" пък отговорила пред съда, че съм бил съпричинител на страданието с, защото съм проявил груба небрежност, и съм бил паднал в дупка, която се намирала по обичайния ми маршрут. Можело бил като видя дупка да слезна от клелото и да го бутам. Такъв съвет дала Боряна Ковачка пред съда относно случая; да бутам колелото си ако видя дупка?
Такива измислици, и нелепи твърдения само могат да разсмеят съда, но такъв е капацитета на юристите на "Топлофикация", въпреки, че според твърденията на изпълнителния директор Георги Беловски около 15 млн. лева са вложени в тяхното обучение. Сещате ли се?
После проверих в регистъра в SofiaMap, и се оказа, че Монцата се води не парко-алея, а булевард. Което де юре, значи, че инцидента е причинен от неправилно движещ се по пътното плътно пешеходец, това сваля вината от мен.
Но това падане доста ми се охлади желанието да карам колело, защото има прекалено много непредвидими събития, и често пъти последствията са тежки.
   

оценка

+0 -0


Видео