Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Спомен за величието

Феновете на Сена и до днес го смятат за най-великия пилот в историята на Формула 1
Феновете на Сена и до днес го смятат за най-великия пилот в историята на Формула 1

На днешния ден преди 18 години Формула 1 загуби най-голямата си звезда - трикратният световен шампион Айртон Сена катастрофира на италианската писта „Имола" и смъртта му постави началото на някои от най-големите промени в историята на надпреварата.

Черният уикенд на „Имола" - за три дни загинаха двама пилоти - Сена и Роланд Ратценбергер, а Рубенс Барикело направи тежка катастрофа разтърси света на моторните спортове, а веднага след това започна кръстоносният поход на ФИА за подобряване сигурността на пилотите. Решение, което се оказа изключително правилно, но за него беше платена много висока цена.

Днес няма да припомняме колко важен е бил Сена за Формула 1, какви са били успехите и провалите му, защо е бил в конфликт с Ален Прост или Жан-Мари Балестър. Не, днес ще се върнем към 1991 година и една не много известна случка, в която участват той и австралийският топ модел Ел Макферсън. Звучи добре, нали?

А и трябва да спазваме правилото, зададено от сър Джеки Стюарт, което звучи простичко, но носи много смисъл. Легендарният шотландец ми го каза на „Нюрбургринг" през 1999 година, на първото ми състезание от Формула 1: „Никой не може да бъде по-велик, отколкото е бил приживе". Не съм сигурен, че веднага схванах какво ми каза, просто седях и го зяпах с отворена уста, но после диктофонът ми припомни думите му.

По това време все още се чудехме дали Михаел Шумахер или Мика Хакинен ще се преборят да са най-близо до постиженията на Сена, а Хайнц-Харалд Френцен беше претендент за световната титла.

Така, връщаме се в 1991 - годината, в която Айртон печели третата си световна титла, която според мнозина, е най-доброто му постижение във Формула 1. През този сезон бразилецът успя да се справи по красив начин с атаката на Найджъл Менсъл и Williams, като през 1991 тимът на сър Франк вече разполагаше с по-добър болид от този на McLaren. Но сега няма да си говорим за тази битка.

Сена и Макферсън се срещат в Аделаида - BMW Австралия организира състезание за знаменитости в уикенда, когато е стартът от Формула 1 и за първи път от много време Сена е засенчен - от австралийския модел. Другите звезди в надпреварата с идентични BMW 325i постоянно се удрят в предпазните бетонни огради, а Ел предпочита да върти по-бавни обиколки в дъното на класирането, но ТВ камерите търсят само нея.

Преди първото състезания на звездите Айртон се появява на стартовата решетка, за да пожелае успех на Ел в първото й автомобилно състезание в живота. После я чака в бокса и обсъжда с нея надпреварата, без да му прави впечатление, че е прогизнал от проливния дъжд. Тя е още в колата, а той е клекнал до вратата й.

По-късно, на пресконференцията след състезанието във Формула 1 съотборникът на Сена Герхард Бергер пуска солена шега за Айртон и Макферсън и за първи път журналистите в световния шампионат виждат как бразилецът се изчервява за секунди. Лицето му направо пламва, но тогава никой не подозира каква е причината. А и Сена не е наясно, че кратките моменти, които е прекарал с Макферсън за били заснети от оператор на Channel 9 и са се превърнали в една от големите новини на уикенда. Но какво е станало извън пистата си остана тайна. Сена и Ел отказват коментар, пресаташето на McLaren с усмивка отклоняваше всички подобни въпроси, а от BMW Австралия упорито твърдяха, че за първи път чуват за такова нещо...

В Аделаида Сена е готов да говори за всичко друго, но не и за Ел. Тогава, след квалификацията бразилецът формулира тезата, че битката на пистата не е само да скорост и секунди.

„Понякога Формула 1 изглежда като детска игра, с която се забавляват пилоти с голямо его - обяснява Сена. - Но не е така, когато си навлязъл дълбоко в спорта осъзнаваш колко голяма отговорност трябва да носиш, напрежението е сериозно - от една страна преследваш мечтите си, от друга - ти си част от голяма структура, трябва да изпълниш всичко както трябва. Нашият тим работи с голям автомобилен производител, Honda ни доставя мотори и само за Ф1 в компанията работят няколкостотин човека. Тимът и Honda харчат много пари за Формула 1, пилотът мисли за всичко това, не го забравя нито за момент."

След това добавя, че успехите не идват лесно.

„В Бразилия спечелих състезанието с кола, която вървеше само на една предавка, като карах така в последните седем обиколки - допълва Айртон, който за пореден път защитава тезата, че пилотите заслужават големите заплати, които получават. - Това не е лесна задача, не е нещо, което се случва всеки ден. Цената, която плащаш за това е или сериозна болка - не само физическа и/или и невероятно голямо напрежение и стрес. В Монте Карло финиширах с много проблеми, състезанието беше много тежко, но отстрани изглеждаше, че всичко е лесно и под контрол. Но това е част от моята работа, да правя нещата да изглеждат лесни..."

Малко по-късно Сена стана и първият пилот, който се договори да получава по 1 милион долара на състезание, малко преди да напусне McLaren заради Williams, но през 1991 Айртон беше господарят на Формула 1. И все още не се беше превърнал в легендата, която е днес. Така че, нека днес си спомним за него, поне за малко.

 

Най-четените