Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Символ на надежда

Ferrari F10 е болидът, който трябва да върне Скудерията на върха във Формула 1 Снимка: Ferrari.com
Ferrari F10 е болидът, който трябва да върне Скудерията на върха във Формула 1

Новият болид на Ferrari - F10 трябва да измъкне Скудерията от кризата, в която тимът се озова през 2009 година - само една победа и 4-о място при конструкторите.

Фелипе Маса кара само половин сезон, а в лицето на Кими Райконен тимът нямаше как да намери съюзник, след като все по-неохотно опровергаваше трансфера на Фернандо Алонсо. Сега обаче стигаме до решителния сезон - Черните кончета или ще се борят за титлата или ще затънат в средата на класирането, което може да е самоунищожително за тима от Маранело.

Ferrari F10 е болидът, който трябва да върне Скудерията на върха във Формула 1, там където е мястото на легендарния италиански тим. Нищо повече, нито по-малко - това е целта пред Фелипе Маса и Фернандо Алонсо за сезон 2010. Всичко друго ще задълбочи кризата, от която сега се опитва да се измъкне екипа на Лука ди Монтедземоло и Стефано Доменикали.

А задачата на Черните кончета в никакъв случай няма да е лесна. През 2009 Скудерията бързо изостана още в първата половина на сезона, като Райконен и Маса бяха безпомощни срещу по-добрите и по-бързи болиди на техните съперници. Миналият сезон беше пожертван, за да се работи за 2010, което означава че сред новите болиди F10 е може би този, на който е отделено най-много време - над 7 месеца.

На пръв поглед промените в колата не са големи спрямо тази от 2009, но са доста важни. Най-общо казано италианците са се опитали да наваксат това, което им липсваше през миналата година - по-ефективна аеродинамика, по-добра стабилност на колата и по-добро управление. Със сигурност повдигнатият и „изтънен" нос, който миналата година демонстрира Red Bull, ще е много модерен през 2010. Във Ferrari са заложили на това решение, а новата кола на Williams също е с такъв нос, поне това показаха първите й шпионски снимки.

„Раздуването" на част от средната и задната част на болида беше неизбежно с оглед на по-големия обем на резервоара, което е наложило лека промяна във формата на въздушните кутии и естествено, преосмисляне на концепцията за насочване на въздушните струи, които „натискат" въздушните кутии и обтичат кокпита на пилота.

Естествено, шасито на F10 е по-дълго от това на F60 от 2009, като това не се дължи само на увеличения резервоар, удължаването е част от концепцията, че настройването на колата трябва да стане по-лесно, т.е тя да не реагира толкова сериозно на промените в механичните настройки от страна на пилотите и инженерите.

Само за няколко години Ferrari промени напълно концепцията си за „вкарване в експлоатация" на всеки нов болид. В най-силните години на триото Тод-Шумахер-Браун всяка нова кола се бавеше до последно и премиерата на Черните кончета винаги беше през февруари, максимално след тези на другите големи тимове. Сега, обаче с оглед на минималните промени в правилата и ограничаването на тестовите дни преди началото на сезона (само 16) няма какво да се чака - работи се максимално бързо, за да може болидът да се подложи на колкото се може повече изпитания.

Тестовете тази година ще са решаващи за началото на сезона - инженерите трябва да намерят начин да измъкнат всичко от новите коли, които ще са по-трудни за каране както заради по-тесните предни гуми, така и заради по-голямото тегло, с което ще стартират във всяко едно състезание.

Кой обаче се е справил най-добре със „сметките" при създаването на новата кола още е рано да се каже. Във Ferrari предвидиха рано, че всички тимове ще се откажат от системата KERS и тя въобще не беше включена в плановете за F10 - това се отразява добре на разпределението на теглото между предния и задния мост.

Ако всичко с колата е наред, то Стефано Доменикали ще трябва да намери начин да „канализира" амбициите на двете си звезди - Фернандо Алонсо и Фелипе Маса. И двамата обявиха, че нямат амбиции да са №1 в тима, но всеки от тях имаше предвид другия. Лука ди Монтедземоло обясни, че те ще карат за тима, а след това за себе си, но във Ferrari това не се постига лесно.

Със сигурност, няма да е лесно, но италианските колеги предричат първия звезден сблъсък в тима до четвъртото-петото състезание тази година. Въпреки уговорките на Алонсо, че ще му трябват няколко старта, за да се адаптира към новата кола и работата на тима.

Какво и да става в Маранело ще е интересно, а Фернандо вече подсказа, че е на мнение, че ако успее да победи Маса, то това може да се окаже достатъчно, за да му даде шанс за световната титла.

Тагове: формула 1, ferrari
 

Най-четените