Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Изходът от кризата?

Какво да очакваме от „Автомобилен салон София 2011" Снимка: Speedpress
Какво да очакваме от „Автомобилен салон София 2011"

През 2011 Софийският автосалон трябва да покаже изхода от кризата за този бранш у нас, защото на пръв поглед признаците това да започне да се случва са налице. Продажбите на нови автомобили отново се покачват, макар и сега пазарът да е на нивото на 2004-2004 година, финансовите институции и дилърите предлагат нови лизингови схеми, ценовата война не е стихвала и на българския пазар присъстват рекордни отстъпки, но в интерес на истината продажбите отново се диктуват от корпоративните сделки. Само някои марки - като Dacia, успяха да привлекат масово индивидуални клиенти, при другите това все още не се е случило.

В разгара на икономическата криза - както в света, така и у нас, макар и малко по-късно, автомобилните салони бяха отражение на действителността - без кой знае какво разнообразие на нови модели, повечето бюджетно ориентирани, интересни авангардни еко технологии - от електрически автомобили до сврък икономични возила и разбира се - компаниите, произвеждащи супер скъпи и супер спортни модели представяха, макар и по-скромно, новите си идеи и модели. Защото при тях бизнес цикълът е обратен на масовия пазар - в криза се създават нови модели, които да могат да бъдат реализирани успешно, когато дойде следващия икономически възход.

У нас пазарът на автомобили си остава основно ценови, т.е цената е определяща при избора на нова кола, както и какво получава клиентът за парите си - основно допълнително оборудване, което вече е в списъка на серийното - като климатик, по-качествена музика, по-високо ниво на оборудване, възможност за връщане на ДДС и т.н. А тази характеристика на нашия пазар е важна, защото ще определя облика му още доста време.

Какво да очакваме от „Автомобилен салон София 2011"? На първо място много нови и интересни модели. В изложението участват марки - като Chevrolet, които се представят с напълно нова гама модели, присъстващи на нашия пазар - успешният Cruze е „ветеранът", а всички други са по-нови - от Spark до Orlando и Captiva.

Много и интересни премиери - както нови модели - с двигатели с вътрешно горене и с електрическо задвижване, така и представяне на интересни спортни автомобили - от турбодизеловия прототип за „24-те часа на Льо Ман" Peugeot 908 HDI до новата състезателна кола на Петър Гьошев Peugeot 207 S2000.

В София дебютира и нов автомобилен производител - китайският Great Wall, който от септември ще започне серийното сглобяване на някои свои модели в завода си в ловешкото село Баховица. Очаква се тази инвестиция да осигури около 2000 работни места само в завода, а ниските цени на китайските возила, сглобявани у нас са вече факт - от 24 500 лева за пикап и 31 000 за техния SUV модел. Тепърва обаче остава да разберем каква ще е цената на компактния Voleеx, който на практика е копие на Toyota Yaris. Пореден, да се надяваме успешен опит за съживяване на автомобилното производство у нас, колкото и трудно да изглежда това.

Колкото и интересни да са щандовете със серийните модели, които след едногодишна пауза в провеждането на салона - заради кризата, сега изглеждат по-лъскави и по-разнообразни, не трябва да пропускаме едни още по-интересни модели.

Защото родните почитатели на автомобилите могат да видят два невероятни концептуални модела - F800 на Mercedes и Vertrek на Ford. Първият концепт е ориентир как би изглеждала бъдещата Е-класа на марката, но интересното при него е и друго - задвижването му може да е водородни горивни клетки или с хибридна система. При първата версия енергията, отделена от горивните клетки задвижва електромотор с мощност, а в атмосферата се отделят само водни пари. При хибридната система пък са комбинирани бензинов и електродвигател, като общата им мощност надхвърля 400 конски сили.

Що се отнася до Vertek, то в София имаме възможност да видим как най-вероятно ще изглежда новото поколение на модела Kuga на Ford.

Още интересни модели, които доскоро изглеждаха като дошли от бъдещето - автомобилите, които се движат на електричество - като Volt на Chevrolet и Renault Fluence Z.E. - алтернативата на петрола е вече тук, сега остава и нашето общество да създаде инфраструктура за експлоатацията на такива автомобили.

И накрая, Софийският автосалон се провежда в Интер експо център срещу магазин Metro на Цариградско шосе, билетът за вход е 6 лева, а един от посетителите на изложението ще спечели лек автомобил по избор. И този избор няма да е никак лек, защото организаторите предлагат награда измежду тези нови модели: Ford Fiesta, Skoda Fabia, Renault Twingo, Toyota IQ и Peugeot 207. Отделно от това посетителите ще могат да участват и в томболите за още стотици награди, осигурени от спонсорите на изложението.

Автомобилният празник е отново тук, да видим дали ще предшества по-добри времена за индустрията и феновете на бензиновата тръпка.

 

Най-четените