Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Допингът убива милионите

Списание Forbes оцени Мария Шарапова на 195 милиона долара, като 30 милиона от тях тя е изкарала през миналата година
Тенисистката е глобален посланик на Porsche
Сделката на Шарапова с Nike е за 70 милиона долара за 8 години
Nike вече не работи с Ланс Армстронг
Същото важи и за Мани Пакиао...
...и Оскар Писториус
Но пък Nike даде втори шанс за лекоатлета Джъстин Гатлин

Как ще се почувствате, ако в рамките на един ден по-голямата част от приходите ви бъдат замразени и то без да може да направите каквото и да е, за да се преборите за тях?

Точно това се случи вчера на голямата звезда на женския тенис Мария Шарапова, която призна, че по време на Откритото първенство на Австралия е дала положителна допинг проба. Часове след признанието на рускинята компаниите, които досега й даваха милиони на година, бързо се дистанцираха от нея.

Производителят на часовници TAG Heuer реши да не подновява договора си с рускинята, а Porsche и Nike замразиха рекламните си договори със звездата до допълнително изясняване на ситуацията, т.е докато стане ясно какво ще бъде наказанието на Шарапова.

Списание Forbes оценява състоянието на Шарапова на 195 милиона долара, а голямата част от парите й идват от спонсори и реклами, не от наградни фондове от турнирите.

За миналата година приходите на Мария са почти 30 милиона долара - 29,7 милиона, като 23 милиона са от рекламни и спонсорски договори. По подобен начин стояха нещата и през 2014, когато от общо 24 милиона долара приходи, 22 милиона бяха от спонсори и рекламни контракти.

Ако разгледаме само сделката с Nike, ще видим, че развалянето й ще струва доста пари на Мария. Договорът беше подписан през 2010 и е за 8 години, а общата му стойност е 70 милиона долара, т.е по 8,75 милиона долара на година. Така до края на този договор Шарапова ще загуби около 17,5 милиона долара само от Nike.

Тенисистката е посланик на производителят на спортни автомобили Porsche, като сътрудничеството им стартира преди почти 3 години. Компанията използва Мария за глобално рекламно лице и й подари уникален Panamera GTS - специална серия от една бройка, предназначена само за рускинята. Интересното е, че Porsche не е първата автомобилна марка, заложила на Шарапова. През 2006 тя сключи 3-годишен договор с Land Rover, но 2 години по-късно контрактът беше прекратен, тъй като Ford продаде британската марка.

Освен това, Мария се изявява изключително успешно и като модел, а козметичният гигант Avon я превърна в рекламно лице на линията парфюми Luck.

Сред другите компании, с които работи или работеше Шарапова са вече споменатият производител на часовници TAG Heuer, минералната вода Evian и марката за бижута Tiffany & Co. Тепърва ще се изчисляват загубите, които ще понесе и собствената й компания Sugarpova, която вече има договор с Pinkberry бонбоните на Мария да се подреждат най-горе на стелажите на всички магазина на компанията в цял свят.

Ако се върнем на Nike, ще видим, че допинг скандалът с Шарапова е поредният тежък удар, с който трябва да се справи компанията. По-рано тази година Nike се раздели с култовия боксьор Мани Пакиао, който на няколко пъти направи недопустими изказвания срещу гейовете, а се смяташе, че през 2016 той трябва да получи 1 милиона долара по договора си с компанията.

Преди това Nike действа решително, когато трябваше да се дистанцира от други провалили се спортни звезди. Компанията отлъчи Ланс Армстронг, след като той най-накрая си призна, че е употребявал допинг, Оскар Писториус, който застреля приятелката си, а имаше договор на стойност 2 милиона долара с Nike, както и звездите от американския футбол Рей Райс и Ейдриън Питърсън, които също получиха присъди. Казусът с Райс беше особено болезнен, тъй като той беше осъден за домашно насилие и побой над съпругата му, а Nike имаше договор с него на стойност 1,5 милиона долара.

В най-новата история на Nike има още два случая, които дават някаква надежда на Шарапова. Даже три. Първият е Тайгър Уудс, който се отърва с намаляване на спонсорските му пари от 20 на 10 милиона долара. Вторият е Джъстин Гатлин, който през 2006 беше заловен с допинг, Nike се отказа от него, но през 2015 му предложи нов рекламен договор. И трето, през 2012, когато Пакиао за първи изригна срещу гейовете, Nike скъса отношенията си с него, но по-късно поднови работата си с него.

 

Най-четените