Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ли На - китайската машина за пари

С партньори като Nike, Rolex, Mercedes, Babolat, Taikang Life и много други, Ли На няма конкуренция сред китайските спортисти.
С партньори като Nike, Rolex, Mercedes, Babolat, Taikang Life и много други, Ли На няма конкуренция сред китайските спортисти.

След 15 години професионален тенис, Ли На сложи край на кариерата си през 2014-а. За това време китайката спечели две титли от Големия шлем и достигна до №2 в световната ранглиста, а битките на корта й донесоха точно 16 709 074 долара от наградни фондове.

Една доста прилична сума, а като ориентир можем да отбележим, че до момента Григор Димитров е заработил с ракета в ръка милион и 200 хиляди по-малко.

След края на кариерата си обаче Ли На продължи да трупа на сметката си по 15-20 милиона долара от спонсорски договори и продажбата на имиджови права.

По данни на Forbes, през изминалата 2017-а спонсорите в тениса са платили повече единствено на Роджър Федерер, Рафаел Надал, Новак Джокович и Кей Нишикори.

А суперагентът Макс Айзенбад, който преди време работеше с Мария Шарапова, заяви, че интересът към Ли На става все по-голям.

По неговите думи, спонсорите първоначално са се притеснили, когато са научили новината за отказването на тенисистката, но впоследствие са разбрали, че притесненията им са били напразни.

"Не крият щастието си, че нещата се развиха по този начин, защото тя има повече време и винаги е на тяхно разположение", казва мениджърът.

С партньори като Nike, Rolex, Mercedes, Babolat, Taikang Life и много други, Ли На няма конкуренция сред китайските спортисти.

Миналата година Nike пусна колекция на името на бившата тенисистка, а китайското седалище на компанията също е кръстено на нея. Веригата ресторанти Element Fresh има над 30 заведения в Китай, а на Ли На е посветено отделно меню, носещо името й.

Истерията по китайката започна след спечелването на Ролан Гарос през 2011-а, когато популярността й достигна тази на Мария Шарапова.

Славата й донесе тлъсти спонсорски договори, като само в месеците след триумфа в Париж сключи 7 на стойност над 50 милиона долара.

Американски и европейски компании се натискаха да използват популярността й, за да пробият на необятния китайски пазар, предлагайки специални условия на звездата.

Така например Nike й позволи да сложи на екипа си и други спонсори - нещо, което не разреши на Мария Шарапова и Роджър Федерер. В резултат на това, до края на кариерата си Ли На носеше емблемите на Mercedes и Taikang Life.

През последните години от кариерата си тя спечели 82% от парите си извън корта. По този показатела отстъпва само на Федерер, при който спонсорските постъпления представляват 90 процента от доходите.

През 2016 г. агенцията за маркетингови проучвания Kantar Millward Brown обяви Ли На за китайската личност с най-голям маркетингов потенциал.

Тенисистката има около 25 милиона последователи в китайския еквивалент на Twitter - Weibo, а по време на успешната й кариера интересът към тениса в страната се увеличи многократно.

В момента Ли На работи върху няколко собствени бизнес проекта. Тя създаде продуцентска компания, която ще се занимава с риалити шоу програми, а скоро ще заработи и модерна тенис академия, в която наред с всичко друго, младите тенисисти ще получават и добро образование.

Самата тя завършва магистърска степен в университета в Пекин, след което възнамерява да следва още едно висше. Явно двукратната победителка в Големия шлем смята, че многото пари трябва да се управляват от много интелект. И както винаги - не греши.

 

Най-четените