Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд!

От пънка до високото изкуство с автобиографията на модната икона. Снимка: Getty
От пънка до високото изкуство с автобиографията на модната икона.
Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд! Снимка: Колибри
Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд! Снимка: Getty
Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд! Снимка: Getty
Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд! Снимка: Getty
Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд! Снимка: Getty
Самата Уестуд в ролята на модел. Снимка: Getty
Самата Уестуд в ролята на модел.
Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд! Снимка: Getty

Появата на увлекателната автобиография на световноизвестната британска модна дизайнерка Дейм Вивиан Уестуд заема достойно място сред нечесто излизащите книги на модна тематика. Защото нека не си кривим душата - това е специфична ниша, която в родния ни пазар въобще не е от най-запълнените.

Паралелно с това обаче книгата на Вивиан Уестуд успява да бъде доста по-различна, бих казал дори уникална в сравнение с биографичните и автобиографичните творби, излизащи у нас. И това се дължи далеч не само на информационната й стойност, а и на приложения снимков архив, както и въобще на визията на изданието в цялост. За едно от големите книжни събития в началото на 2018 година ние, българските читатели, трябва да бъдем благодарни на издателство „Колибри”.

Титулувана като „кралицата на пънка” още в началото на своята модна кариера, Уестуд обвързва името и творчеството си с естетиката на бунта, с ексцентричната визия на своите облекла и с опората в болезнени за социума теми от времето на 70-те. Темите за насилието, за смъртта, за секса като средство за репресия, като причинител на нестандартно поведение или пък като тотален носител на свобода предизвикват отприщване на творческа енергия у дизайнерката, стремяща се към тотално бягство от конформизма и клишираността.

Уестуд залага на нов тип иконография, характерен за тениските, които дизайнира с апликации, ципове на гърдите, навити ръкави и рисунки на нетипични сюжети. Лозунгите на фланелките могат да бъдат принтирани, но нерядко се „пишат” и с нестандартни материали, като пилешки кокали или отпадъчни материали.

Необичайна за времето си е както употребата на колажната техника, така и идеята, че в модата принципът „направи си сам” въобще не е порок.

Магазинът на улица „Кингс Роуд 430” в Лондон, който Уестуд поддържа през цялото десетилетие на 70-те, придобива култов статут сред интелектуалците, но най-вече сред младите. Подчертавам това, защото енергията на пънка избухва именно благодарение на младежта, прегърнала анархистичните послания и откровената грубост на музиката, която правят „Секс пистълс”, „Клаш” и другите подобни групи от онова време. Обаче без плодотворната атмосфера на „Кингс Роуд 430” пънкът едва ли щеше да бъде това, което е бил.

Трябва да отбележим, че Вивиан Уестуд преминава през епохата на пънка заедно с тогавашния си партньор Малкълм Макларън – човек с парадоксална природа, обладан от егоизъм, но успешен в бизнес начинанията си. Смело може да се каже, че двамата издигат пънка до висшата мода, но такъв тип постижение за креативната Уестуд никак не е достатъчен.

Затова след раздялата си с Макларън в началото на осмото десетилетие на миналия век Уестуд, и без това принудена да започне отначало от чисто икономически съображения, прави стилистичен завой към една преднамерено наперена елегантност на дрехите, които прави, съчетана с пищни препратки към минали епохи. Подходът на заимстване от исторически мотиви „възкресява” на модния подиум корсета и туида.

Доста често при Уестуд се получава миксиране на препратки от миналото с провокативни детайли от облеклото като обувки на платформи, бельо, третирано като горно облекло, а в последните години все по-често и унисекс елементи. Истинското налагане на Уестуд като кралица на световния моден подиум (”Шанел на нашето време”) става бавно, и то не без мениджърската подкрепа както на съпруга й от 80-те години Карло д’Амарио, така и на сегашния мъж в живота й – по-младият от нея с 25 години австриец Андреас Кронталер.

Дейм Уестуд и нейният съавтор

Заслужава си да отбележим името на още един важен за Вивиан Уестуд човек и то именно по повод написването на автобиографичната й книга. Уестуд съавторства с Иън Кели – световноизвестен британски драматург, актьор и автор на исторически биографии. Ролята на Кели за оформянето на книгата като композиция и съдържание е доста отговорна.

Той като че ли е поверил на Уестуд увлекателното разказване и често философичните й послания, но за себе си е оставил сериозният анализ на нейното творчество, като се справя с нелеката задача да го ситуира в контекста на интензивно променящата се през целия житейски път на Уестуд политико-социална атмосфера както във Великобритания, така и по целия свят. Сериозно внимание Иън Кели обръща и на каузите, които Уестуд защитава в името на оцеляването на планетата и на човешките права.

Интензивна натура, непокорен творец, визионер с поглед към триизмерността на минало, настояще и бъдеще. От пънка (а дори и ню-уейва) до високото изкуство; от разкрепостените табута до щастливия личен живот; от естетическата провокативност до радикалния здрав разум, който призовава към спасяване на тропическите гори...

Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд!

 

Най-четените