Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Изградиха събирателен образ на шофьора с алкохол в кръвта

"Всеки един спасен човешки живот означава много", обяви Димо Димов, генерален директор на "Каменица" АД.
Шофьорът, който сяда зад волана след употреба на алкохол, най-често е с основно и средно образование, има нискоквалифицирана работа и често сменя работните си места.
Българският рали шампион Петър Гьошев изрази подкрепата си към социалната кауза на „Каменица" АД, дарявайки пилотските си ръкавици, с които той лично се е състезавал.
Ръкавиците ще бъдат разиграни чрез специална игра във Facebook и ще бъдат спечелени от един от участниците в нея.
Всички резултати от националното проучване бяха представени пред посланика на Кралство Белгия Н. Пр. Франсоа Бонтан.

Събирателният образ на средностатистическия шофьор, който сяда зад волана след употреба на алкохол, може да се определи като мъж на средна възраст, емоционално незрял, културно ограничен и търсещ самоутвърждаване. Това стана ясно на провелото се снощи специално събитие в рамките на кампанията „Алкохолът е лош шофьор", която „Каменица" АД организира за десета поредна година.

„Стартирахме през 2008 г. в стремежа и желанието си да говорим открито за един голям социален проблем - шофирането след консумация на алкохол.

През годините намерихме много съмишленици за тази кауза и кампанията се разрасна толкова, че целта ни се трансформира в това не просто да информираме, а да променим черната статистика, защото всеки един спасен човешки живот означава много", обяви Димо Димов, генерален директор на „Каменица" АД.

Днес, 10 години по-късно, броят на жертвите на катастрофи, причинени вследствие употреба на алкохол, е 4 пъти по-малък. По данни на МВР докато през 2008 г. загиналите са общо 45, то през 2017 г. броят им е 12. Въпреки това обаче се запазва устойчив процентът на водачите, склонни да шофират след употреба на алкохол. Това е извод от национално-представителните проучвания, провеждани през годините в рамките на кампанията „Алкохолът е лош шофьор". Традиционно през последните години 40% от анкетираните лица споделят, че им се е случвало да карат пили. Причината за това е, че са сметнали количеството, което са приели, за допустимо (70% от анкетираните).

„Шофьорът, който сяда зад волана след употреба на алкохол, най-често е с основно и средно образование, има нискоквалифицирана работа и често сменя работните си места. По нрав е деспотичен, екстровертен и самонадеян. Затова и трудно се вслушва в чуждото мнение, особено когато е под влиянието на алкохол", така бяха описани хората склонни да пренебрегват ограниченията към водачите от психолога Росен Йорданов, който е дългогодишен приятел и поддръжник на кампанията. „Единствената спирачка пред този тип шофьори е директният сблъсък с трагедията и съпреживяването на последствията от нея чрез грижата за тежко пострадали в катастрофи, за да осъзнаят последствията от моментната неразумност и безотговорност".

Според Йорданов действителното въвеждане на пробацията като задължително наказание би имало реален ефект и би възпряло водачите да шофират след употреба на алкохол.

„Сега се набляга на наказания, глоби, отнемане на книжки и прочие, но го няма наказанието с цел образование и личен опит от негативните последствия. А условната присъда не учи.", категоричен е Росен Йорданов.

Твърдението на психолога се потвърждава и от резултатите от националното представително проучване, проведено от Gemius по поръчка на „Каменица" АД в рамките на тазгодишното издание на кампанията „Алкохолът е лош шофьор". 90% от анкетираните категорично определят шофирането в нетрезво състояние като недопустимо. Като водещата причина за негативното им отношение е опасността за живота на хората, а страхът от санкции не играе почти никаква възпираща роля. Въпреки това на близо половината от тях се е случвало да шофират след употреба на алкохол. А като причина това да се случва според 47,5 % е липсата на строг контрол по пътищата.

Интересен факт е, че хората са скептични по отношение на това дали настойчивата намеса на околните би повлияла съществено за възпиране на водачите да шофират, след като са пили.

Нещо повече, цели 23% смятат, че изобщо няма причина, която да ги възпре. Най-често това мнение се споделя от шофиращите, жените и от хората на възраст над 46 години. Причината, поради която хората се качват при шофьори, консумирали алкохол, е, че се доверяват на уменията им, както и че не им изглежда да са пили над допустимото. И макар цели 90% да споделят, че не биха се качили при пиян шофьор, анкетираните са разединени относно въпроса дали спътниците трябва да носят отговорност. Почти наполовина са разделени хората, които вярват, че трябва да има санкции за спътниците на шофьори, употребили алкохол, и тези, които смятат, че наказание не бива да има.

Всички резултати от националното проучване бяха представени пред посланика на Кралство Белгия Н. Пр. Франсоа Бонтан, представители на дългогодишните партньори на кампанията - Министерство на вътрешните работи, Български червен кръст, Главна дирекция „Национална полиция", Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", Съюз на българските автомобилисти, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", Българска асоциация на пострадали при катастрофи, Асоциация за защита на застраховани и пострадали при ПТП и представители на медии.

Българският рали шампион Петър Гьошев също изрази подкрепата си към социалната кауза на „Каменица" АД, дарявайки пилотските си ръкавици, с които той лично се е състезавал.

В знак на признателност към всички последователи на кампанията, те ще бъдат разиграни чрез специална игра във Facebook и ще бъдат спечелени от един от участниците в нея.

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор" е част от дългосрочната корпоративна политика за социална отговорност на „Каменица" АД и се провежда с подкрепата на посланика на Кралство Белгия Н. Пр. Франсоа Бонтан. Сред партньорите на инициативата за отговорно поведение на пътя традиционно са основните институции и неправителствени организации, които имат отношение по темата: Министерство на вътрешните работи, КАТ, Съюз на българските автомобилисти, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", Българска асоциация на пострадали при катастрофи, Български червен кръст и Hyundai България.

 

Най-четените