Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пилотът, който предвиди действията на Лубиц

Ян Кохерет поставя под въпрос сигурността в пилотската кабина при сегашната система за заключване Снимка: Getty Images
Ян Кохерет поставя под въпрос сигурността в пилотската кабина при сегашната система за заключване

Холандски пилот е предвидил опасността от катастрофи като тази на Germanwings, седмици преди да се случи. Той е поставил въпроса за риска пилот да остане заключен извън пилотската кабина.

"Надявам се никога да не изпадна в ситуация, в която, след като отида до тоалетна, да намеря пилотската кабина заключена", пише Ян Кохерет, пилот на Боинг 777.

Тези думи се появяват в специализирано списание за летци по-малко от два месеца преди катастрофата на Airbus 320, при която вторият пилот Андреас Лубиц се заключи сам в пилотската кабина и заби самолета във френските Алпи, предизвиквайки смъртта на общо 150 души на борда.

В коментара си за списание Piloot en Vliegtuig (Pilot and Plane), Кохерет предупреждава, че мерките за сигурност, предприети, за да се възпрепятства това терористи да завземат контрола над самолета, може да се използват и срещу капитана.

Кой стои до теб

Страховете му, че вторият пилот може да завземе контрола над пътнически самолет, се оказват наистина основателни, предвид катастрофата от миналата седмица. Според прокуратурата Лубиц е поел контрола над самолета и се е заключил сам в пилотската кабина именно когато пилотът е отивал до тоалетна.

Записите от черната кутия разкриват, че Лубиц е настоявал капитанът да отиде да се облекчи, след като е споменал, че не е имал време да направи това при отлитането от Барселона. Лубиц е изключил системата, която позволява на капитана да отвори сам вратата отвън чрез изписването на специален код за достъп.

Кохерет пише, че настоящата система на самолетите го кара да изпитва параноя. „Понякога съвсем сериозно се чудя кой седи до мен в пилотската кабина. Мога ли да му вярвам? Възможно е нещо ужасно да му се е случило и да е неспособен да го преодолее", пише той. „Наистина, има начин, по който пилотът може да се върне в кабината, но ако човекът отвътре блокира тази опция, пилотът не може да направи нищо друго, освен да стои с пътниците и да чака какво ще се случи", казва още Кохерет.

След трагичната катастрофа, той написа във Facebook:

"За съжаление, този ужасен сценарий се превърна в истина."

Той посочва, че е публикувал мнението си само в специализираното издание, защото приема въпросът за много чувствителен и неподходящ за масова аудитория. В публикацията, озаглавена „Ще отвориш ли вратата?", Кохерет казва, че има няколко случая на пилоти, заключвали отвън свои колеги - за да предотвратят причиняването на вреда или... за да свалят самолета.

Последният случай е от ноември 2013 година, когато Херминио дос Сантос Фернандес, капитан на полет TM470 от Мозамбик до Ангола, „преднамерено" сваля самолет Embraer 190, убивайки всички 33 пътници на борда.

„Той е изчакал колегата му да напусне пилотската кабина и в мига, в който това се е случило, е насочил самолета към пустинята на Намибия. Последният звук от черните кутии на самолета е отчаяното блъскане по вратата на пилотската кабина", пише той.

Кохерет предполага, че същата е била съдбата и на самолета от Куала Лумпур до Пекин, който изчезна заедно с всички 239 пътници на борда. „Година по-късно никой още не знае какво се е случило с изчезналия малайзийски Боинг 777", пише той и допълва, че една от версиите, които се анализират, е възможността единият пилот да е завзел контрола над самолета, докато колегата му е бил до тоалетна.

„Дори да познаваш човека до себе си и дълго да си се радвал, че си в пилотската кабина с него, кой гарантира, че можеш да му вярваш?", пита в статията си Кохерет.

Системна слабост

Междувременно властите, които разследват катастрофата на самолета на Germanwings, ще изследват „системната слабост", която може да е довела до катастрофата - психологическото профилиране на пилотите и заключването на пилотската кабина.

„Разследването ще е ориентирано в посока логиката на заключващата система и достъпа до пилотската кабина, както и критериите и процедурите, които трябва да бъдат прилагани за откриването на специфични психологически профили", се посочва в официално изявление на Бюрото за разследване на инциденти в гражданската авиация. То разследва причините, довели до катастрофата, за да предвиди мерки, които да предотвратят подобни катастрофи.

 

Най-четените