Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо американските летища са в хаос

Какво, за бога, става в най-развитата икономика и защо жизненоважен за функционирането й отрасъл е ударен толкова лошо Снимка: Getty Images
Какво, за бога, става в най-развитата икономика и защо жизненоважен за функционирането й отрасъл е ударен толкова лошо

Американските летища са пословични с проблемите си. Вицепрезидентът на САЩ Джо Байдън не се стърпя веднъж публично да обиди LaGuardia с определението, че e летище "от третия свят." Нюйоркското летище е особено популярен пример заради занемарената си инфраструктура, но то далеч не е единственото.

Да не говорим за проверката на пътниците и багажите, които са доста по-строги и обширни от европейските. Те буквално стресират хората, които не пътуват много-много със самолети.

Последните дни обаче американските, а и световните медии, бяха залети с новини за рекордни опашки пред секюрити чековете.

За Чикаго, едно от най-използваните летища в света, в пиков момент се чака по един час. От Сакременто дойде снимка на опашка в ранни зори, извиваща се чак до паркинга. Пътници, минаващи през Атланта, известно като най-натовареното летище в света, постваха един през друг в социалните мрежи снимки на дълги редици из фоайетата. Канзас Сити би всички рекорди със 75 минути чакане миналия четвъртък следобед.

Само за ден United Airlines имаше 37 закъснели полета заради забавяния на гишетата за чекиране на летището O'Hare в Чикаго. American Airlines извади статистика, че от началото на годината 70 хиляди пътници са изпуснали полетите си поради същата причина.

Общата реакция бе "Какво, за бога, става в най-развитата икономика и защо жизненоважен за функционирането й отрасъл е ударен толкова лошо?"

Наистина отминалият уикенд заедно с понеделника бяха почивни дни в САЩ, т.нар. Memorial Day или "американския" 2-ри юни. Традиционно смятан за началото на лятото, този уикенд е време, в което много хора излизат в кратка ваканция или пътуват, за да видят семействата си.

Memorial Day обикновено е генералната репетиция за още по-натоварния летен сезон. Освен това опашките не се случиха изведнъж точно в този уикенд, а се трупат от известно време насам. За това, като чест пътник, мога лично да свидетелствам.

Самолетният транспорт е по-популярен от всякога. Броят на пътниците се увеличава от година на година. Сега драмата по щатските летища извади на показ един от проблемите на модерния глобален свят - желанието за пълна сигурност и удобството на пътниците се разминават все по-често. Решаването на дилемата, естествено, изисква много пари. И не само.

Опашките пред чекпойнтовете, разбира се, не се извиват постоянно. Дългото редене на O'Hare в Чикаго и Hartsfield-Jackson в Атланта обикновено се случва в час пик. Щатската агенция за транспортна сигурност TSA дори извади национална статистика, според която изчакването на средностатистическия пътник е по-малко от 30 мин. през уикенда.

Проблемът има и специфични американски черти. TSA, която сега се бори за приза на най-мразена институция, бе ударена лошо и от хаоса и политическите борби във Вашингтон.

С плащането на летищните такси пътниците би трябвало да финансират изцяло мерките за сигурност. В момента те са по 5,60 долара за всеки отделен полет и това прави около 4 млрд. долара годишно. Събираната сума изглежда достатъчно голяма, за да предизвика апетитите на други изгладнели институции.

От 2013 г. 60 цента от таксата сигурност тъхомълком бяха дръпнати от финансовото министерство, за да се плаща националния дълг.

Броят на клиентите на авиокомпаниите се повишава всяка година в глобален мащаб.

Териториалното разположение на САЩ - държава, която се разпростира от край до край на цял континент -прави въздушния транспорт предпочитан. Очаква се 740 милиона пътници да летят във вътрешни или международни полети до Америка тази година, докато само през 2013 г. броят им е бил със 97 млн. по-малко.

Прибавете към това, че повечето от тях носят все повече и по-големи багажи на борда, за да не плащат таксите за допълнителен чекиран багаж. Тези чанти и куфари също трябва да се сканират и преглеждат.

Въпросните такси бяха въведени от авиолиниите в САЩ с обяснението, че цената на самолетното гориво се е вдигнала. Дори когато тя падна, таксите си останаха, а с тях влаченето на куфарите на борда на самолетите продължава с пълна сила.

В момента TSA преглежда багажите с повишено внимание, защото миналата година по време на изненадваща проверка, се оказа, че служителите й масово не забелязваха оръжията и фалшивите бомби, поставени нарочно в куфарите.

Критиките доведоха до още по-силно затягане на мерките. Не е необичайно сега служителите да задържат куфар по 2-3 минути на скенер или при най-малкото подозрение направо да го пращат за претърсване.

Американските летища не са единствените, страдащи от големи опашки в пиковите часове заради завишени мерки за сигурност и недостатъчно персонал. От ноември миналата година, когато Париж бе ударен от терористичните атентати, летище "Шарл дьо Гол" непрекъсното критикувано за забавянията при чекирането.

Най-новата вълна от критики заради опашките принуди ръковоството на TSA да прибегне до извънредни мерки.

Например драмата в Чикаго бе значително намалена, когато на място бяха изпратени екипи с кучета, обучени да откриват експлозиви, и те започнаха да проверяват пътниците и багажите на групи. Така изведнъж бе премахната нуждата да се събуват обувки и вадят лаптопи.

В социалните мрежи инфомацията за новите методи беше посрещната със залп от сарказъм и облекчение. Значи все пак имало начин да не ни карат да се събуваме по летищата!

Ръководството на TSA обещава да назначи нови служители, но с допълнението, че повечето от тях ще са "временни". И това всъщност е част от проблема.

За да може да се контролират разходите за заплати (т.е. да се отрежат въпросните 60 цента), Конгресът наложи ограничения за броя щатни служители, които TSA има право да назначава.

Може и да не изглежда кой знае колко стресова работа да преглеждаш паспорти и чанти и да пребъркваш пътници. TSA обаче има голямо текучество на персонал - 20% годишно. Причината за това са не само нередовните смени, но и факта, че повечето служители се наемат на половин работен ден.

Средната заплата дори на целодневно зает служител от 35 хил. долара годишно не е много висока за жител на някой от големите градове, край които се намират най-натоварените летища. Подобни условия не предполагат привличането на най-блестящите кадри, мотивирани да останат за дълго.

Едва ли някой опитен служител ще прекарва 90-годишна пенсионерка три пъти през скенера, понеже не можел да открие какво отключва алармата.

Ниските заплати и непрестижността на работата по летищата е все по-голям проблем, въпреки че отрасълът се радва на все повече клиенти и подем.

По личното ми непредставително мнение - на O'Hare в Чикаго например обслужващият сектор масово е зает от нови имигранти, готови да поемат по-непривлекателни места. Тук дори не ви трябва да знаете английски - българи работят на багажите, млади рускини насочват на коя опашка за проверка на паспортите да се подредите, възрастни полякини размахват парцалите и търкат подовете.

Както при всяка криза, дебатът и идеите за изход от ситуацията са безкрайни.

TSA предлага т.нар. PreCheck срещу 85 долара - програма за предварителна проверка от ФБР, която гарантира бързо преминаване през чекпойнтовете. Мнозинството от пасажерите обаче отказват да плащат допълнителни такси. Освен това случаите на изтичане на лични данни от сървърите на американското правителство не подхранва кой знае колко ентусиазма на клиентите.

Според предварителните планове - поне 25 милиона пътници трябваше да се запишат в PreCheck. До момента по-малко от три милиона души са го направили. Погрешните сметки за огромна печалба, по ирония, отвориха още дупки в бюджета на TSA.

По-рано тази седмица американското издание на левия вестник Guardian излезе с обширен план, за това как авиолиниите трябва да спрат да се оплакват за закъсненията и да признаят, че са част от проблема.

Решението на Guardian - 10% от таксата за допълнителен багаж да отива за TSA. На фона на данните, че 25-те авиокомпании в САЩ са направили рекордна печалба в размер на 26,6 млрд. долара за миналата година, тази идея звучи все по-смислено.

Други предлагат приватизация на TSA, малко вероятен план, доколкото става дума за институция, която се занимава с националната сигурност. Още по-нихилистичните идеи за тотален край на проверките на пътници, въобще няма да споменаваме.

Новите мерки като патрулите с кучета, обучени да откриват експлозиви, обещават да забързат процеса на проверка. Но за тях също се изискват дългосрочни инвестиции.

Общото усещане е, че макар и да е най-бързият начин да се пътува на дълги разстояния, летенето става все по-неудобно. И че трябва да се търсят по-оптимални решения, преди човекопотокът съвсем да затлачи летищата.

 

Най-четените