Webcafe

Министър в Холивуд

Петър Ганев, Институт за пазарна икономика
11.03.2018, 18:46 (обновена 12.03.2018, 09:13)
ангелкова, николина ангелкова, ангелкова на оскарите

Снимка: © Facebook @ Николина Ангелкова

Министър в Холивуд излиза по-евтино от министър у дома

Министърът на туризма Николина Ангелкова е била в Холивуд на годишната церемония за връчването на наградите „Оскар”. Тази новина предизвика очакван интерес и въпроси дали това посещение е било финансирано от българския данъкоплатец.

Отговорът на министерството не закъсня и също беше очакван – пътуването е било лично и финансирано със собствени средства. Това, обаче, не е задължително добра новина за данъкоплатците.

Всъщност, оказва се, министър в Холивуд ни излиза много по-евтино от министър у дома. Да, ако закрием министерството на туризма и изпратим министър Ангелкова на бюджетна издръжка в Холивуд за вечни времена, то всички ние всъщност ще пестим пари.

Нещо повече, дори основните дейности (съответно разходи) на министерството да се запазят – най-вече за туристическа реклама, но също така и за някои административни функции като категоризацията на туристическите обекти, а просто премахнем разхода за администрацията на министерството, то пак ще сме на плюс.

Ето и данните:

Средно на ден Министерство на туризма изразходва по около 52 хил. лв. Функциите му са сравнително прости – голяма програма за реклама на туризма, по-малка програма за регулациите и администрация.

Водещата програма на министерството – "Развитие на националната туристическа реклама и международното сътрудничество в областта на туризма", гълта по над 37 хил. лв. на ден. Тук са рекламните щандове, кампании, форуми и презентации, официалния туристически сайт, журналистически турове и т.н.

При липсата на пазарен механизъм и на опит за каквато и да е оценка на въздействието, на практика е невъзможно да се каже кое от това е смислено и кое е прахосване. Разбира се, всичко това може да бъде рационализирано и финансирано от туристическия бизнес, но с народната пара винаги е по-лесно.

Втората основна програма на министерството, очевидно с известно чувство за хумор, е наименована "Подобряване на политиките и регулациите в сектора на туризма" - тук разходът за бюджета е около 8 хил. лв. на ден.

Иронията в името на тази програма е в това, че всъщност министерството с всички сили се опитва да влоши средата в сектора, като си намери още нещо за регулиране.

Последните примери в тази посока са следните:

1) да се регулира споделената икономика, разбирай да се ударят дигиталните платформи и свободното предлагане на услуги;

2) да се въведат минимални цени в нощувките в хотелите, разбирай опит за ограничаване на конкуренцията.

И двете идеи са класически за обществения сектор – от една страна се търси по-голяма роля на министъра в сектора (мечта на всеки бюрократ), а от друга се работи за защитаване на установените играчи от новите и по-гъвкави такива (предложението за цените например идвало от "бранша").

На практика регулаторните идеи на министерството не просто гълтат пари за да бъдат изработени, но после ще струват скъпо и на потребителите през ограничения избор и по-високите цени. Въпросните 8 хил. лв. на ден за подобряване на политиките са нищо в сравнение с цената от това "подобряване".

Последната програма на министерството е "Администрация", която струва на бюджета по близо 7 хил. лв. на ден.

Едно закриване на министерството, дори и при прехвърляне на рекламата (която по принцип трябва да се финансира от бизнеса) и на регулаторната политика (която е почти изцяло безсмислена)  в някоя агенция или дирекция, би спестило тези 7 хил. лв. на ден.

Можем спокойно да предположим, че дневният разход от вечната бюджетна ваканция на министър Ангелкова в Холивуд ще влезе лесно в тези рамки. Нещо повече, един вечно изпратен бюрократ на държавна издръжка в Холивуд е много трудно да бъде "захванат" от местния туристически бранш за някакви безумни регулации.

 

*Текстът е публикуван на сайта на Института за пазарна икономика

Oще: институт за пазарна икономика  министерство на туризма  министър в холивуд  николина ангелкова  оскарите  петър ганев  холивуд 


Още от Анализ

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 03.02.2011, 17:46

2 iii_krv | 12.03.201820:51

Ма то това, че ако закрият министерството на туризма ще е по- изгодно за БГ данъкоплатците, за мен важи за всички други БГ министерства. Дори ако се закрие държавата ще ни е по- изгодно. Освен всичко друго, то държава дори и няма, а искат да я издържаме с данъците, които плащаме!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.06.2015, 12:28

1 Чинчила | 12.03.201810:12

Добър коментар.
Подобно явление в българския туризъм отдавна не се е появявало. Не че не е имало опити и преди това, ама Николинка ги слага всичките в малкия си джоб.
Тотална некадърност на всички нива в министерството - от министърката до последната калинка. Непознаване на туристическия продукт както и спецификата на отделните пазарите. 15 млн бюджетни средства за национална реклама просто се изпаряват или потъват в джобовете на подставени рекламни фирми...
И като капак на всичко Николинка продължава да ни стряска със снимките си в социалните мрежи.
   

оценка

+1 -0