Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо катастрофата на Airbus 320 е толкова странна

Това е катастрофа, която не би трябвало да се случи предвид изключителната сигурност както на този самолет, така и на оператора Lufthansa Снимка: Getty Images
Това е катастрофа, която не би трябвало да се случи предвид изключителната сигурност както на този самолет, така и на оператора Lufthansa

Каквото и да се е случило с полет 9525 на Germanwings, се е случило бързо. За момента знаем, че самолетът е започнал да губи височина постепенно в продължение на 8 минути, докато е изчезнал от радарите.

Това говори за внезапна повреда в конструкцията или в двигателите.

Самолетът е следвал нормалния си маршрут от Барселона към Алпите, изкачвайки се стабилно до 10 километра височина от планираните 12 580.

Тогава, според ръководството на авиокомпанията, Airbus 320 стига до най-планинския регион от маршрута и започва странното снижаване в продължение на 8 минути, докато не изчезва напълно от радарите без това обаче да е съпроводено от каквато и да било комуникация от страна на пилотите.

Причината за това е необяснима, защото самолетът е трябвало да продължи полета на височина над 10 км., докато премине през Южна Франция и започне да се снишава към Дюселдорф.

8-минутна загуба на височина като тази не предполага рязко падане, а по-скоро някакъв вид контролирано спускане, докато внезапно не се е случило нещо по-сериозно.

Всичко това става в едно от най-силно наблюдаваните въздушни пространства в света. Полетът би трябвало да е следен от радари в Испания, Франция и Швейцария. Възниква въпросът защо пилотите не са изпратили сигнал за проблем? Защо не са говорили с въздушния контрол по време на спускането?

Единственото сигурно в тази последователност от събития е, че краят е дошъл внезапно

Самолетът не е могъл да поддържа необходимата височино, което може да означава или структурна повреда (версия, която вече беше опровергана), или повреда на двигателя.

Подобна катастрофа в Алпите имаше в средата на 50-те години, когато значително по-примитивни самолети се опитваха да спечелят достатъчна височина, за да прелетят безопасно над Алпите.

Някои самолети от този период не са имали достатъчно сила, затова са заобикаляли над Атлантическия океан, за да избегнат върховете. Лошото време е превръщало това в риск, предвид факта, че са липсвали прецизни навигационни системи.

Невъзможната катастрофа

Това е катастрофа, която не би трябвало да се случи предвид изключителната сигурност както на този самолет, така и на оператора Lufthansa. Освен това навигационните системи, въздушния контрол и абсолютно рутинния маршрут говорят за много високо ниво на сигурност.

Въпреки че останките на самолета са на недостъпно място, черните кутии ще бъдат намерени бързо - този път няма как да останат на дъното на някой океан.  Едната вече е намерена. Следователите също искат бързо да установят какво е превозвал самолетът, както и списъка с пасажери.

Най-скорошната катастрофа на Airbus А320 е тази на полет 8501 на AirAsia, който се разби в края на декември, а причините за катастрофата все още не са ясни.

Airbus A320, използван от Germanwings за полета от Барселона до Дюселдорф, е един от най-разпространените самолети в света, заедно с Boeing 737.

Миналата година над 1 милиард души са пътували със самолет A320 - като в това число са включени и по-малките модели, A319, и по-издължения модел A321. Това са най-разпространените самолети в света, казва авиационният експерт Дейвид Леърмонт.

Самолетът се използва интензивно от почти всички авиокомпании. Използван е масово за кратки разстояния в Европа, Азия и къде ли още не, както и за трансконтинентални полети в САЩ.

Колко катастрофи има с Airbus A320

A320 е пуснат през март 1982 година, като първият полет е на 22 февруари 1987 година. Сертифициран е за авиополети през 1988 година, а Air France - пионер в използването на A320 - доставя първия самолет през март същата година.

Оттогава има само 12 фатални катастрофи с такъв самолет. Последната е тази на AirAsia от края на 2014-та. Преди това има катастрофа от 2008 година, когато самолет на Taca Airlines (Ел Салвадор) излезе от пистата и уби трима пътници и двама души на земята.

Преди това има още седем катастрофи, включително тази от 1988 година, в която при маневра в авиошоу във Франция самолетът не успява да набере достатъчно скорост и се разбива в дървета. През 2000 година A320 се разбива в морето на Бахрейн при третия си опит да се приземи, а през 2006 година при лошо време такъв самолет пада, докато се опитва да се приземи в Сочи.

Според авиоспециалистите тази катастрофа е странна и шансът да се случи е минимален.

 

Най-четените