Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Три билборда на Корнелия

Три билборда на Корнелия

Филмът "Три билборда извън града" (2017 г.) разказва за майка, чиято дъщеря е изнасилена и брутално убита. Разследването не дава резултат, поради което майката наема три билборда, чрез които публично се обръща към шерифа на града и иска извършителят да бъде заловен.

Покрай трагичната катастрофа в Своге и реакцията на лидера на БСП Корнелия Нинова - да поиска оставката на правителството (за пореден път), няма как да не се замислим за визията на следващата предизборна кампания на левицата. Представете си как шофирате по магистрала "Тракия" и виждате три последователни билборда, на които пише нещо от рода на "ГЕРБ строят пътища", "Но тези пътища ни убиват", "Ще гласувате ли за тях?".

Същото послание носят и думите на Нинова от вторник: "Има ли смелост премиерът Борисов да каже, че строи пътища и магистрали, за да загиват хора по тях? Трябва политическа отговорност".

Опозицията обаче толкова често скандира "Оставка! Оставка!", че когато наистина се появи значим проблем, заради който да е необходимо всички министри да си изчистят бюрата, това няма да се случи. Контрааргументът ще бъде "ама вие пак ли с тази ваша оставка".

Разбираемо е защо Нинова е смята момента за подходящ, както и темата. ГЕРБ от години се хвалят с построените и ремонтирани пътища и магистрали. Става тежка катастрофа, появяват се съмнения за качеството на направения ремонт и изведнъж хвалбите увисват.

Но оставката на едно цяло правителство след катастрофа не е решение на проблема, а избягването на такова.

Отговорността се размива, дебатът удобно се отклонява от конкретните факти за корупцията при обществените поръчки и некадърното пътно строителство, а до наказание така и не се стига.

Чиновниците, които са одобрили направения ремонт, остават на позициите си и продължават да пускат в експлоатация пътища, опасни за живота. Фирмите, правещи некачествени ремонти, продължават да получават обществени поръчки.

Властта се сменя, но големите в бизнеса остават.

Ако след всяка фатална катастрофа в България се сменя по един комплект министри, колко дълго ще издържи евентуалният бъдещ кабинет "Нинова"? "Трейс" строеше магистрали и по времето на Гагаузов.

Ето как призивите за оставка на опозицията започват да губят смисъла си. Подобно на всеки вот на недоверие, за който месеци предварително парламентарната аритметика показва, че няма да е успешен.

А и нека бъдем реалисти - престъпления в развитие, като продължилите с дни издирвания на убийци или избягали затворници, не доведоха до оставката на ресорния министър. Как тогава може да се очаква, че пътен инцидент, за който вече тече разследване за посочване на пряко отговорния, ще свали цяло правителство?

Едно нещо е неоспоримо - трябва да се носи отговорност. Наказателната отговорност винаги е лична, никога колективна. Политическата обикновено се носи на избори.

Когато се случи подобна трагедия, политически отговорно е да се разберат причините, конкретните виновни да бъдат изправени на съд и да се вземат мерки с ангажимент, че подобна предотвратима драма няма да се повтори - не само край Своге, но и на други рискови пътища в страната.

Но е необходима най-вече лидерска отговорност - грам съобразителност, че смъртта на 17 души не може да се използва като политическо оръжие за "загрявка" преди новия сезон.

 

Най-четените