Webcafe

Крачката, която дели България от най-голямата инвестиция

Светослав ИвановСветослав Иванов
10.03.2019, 17:12 (обновена 13.03.2019, 09:26)
светослав иванов, светльо иванов, 120 минути

 

 

Публикуваме коментара на Светослав Иванов от предаването "120 минути" по bTV, а видеото можете да видите тук.

 

България е на прага на привличане на най-голямата еднократна инвестиция в своята демократична история.

От месеци е ясно, че световният автомобилен концерн "Фолксваген" търси място, за да построи нов завод с глобално производство на автомобили с капацитет от над 1000 коли над ден. Също така е ясно, че представители на българските власти са в напреднала фаза на преговори с компанията.

Като потенциални места се разглеждат парцелът край Кремиковци и индустриална зона "Тракия", край Пловдив.

Всичко това се случва на фона на огромен растеж в автомобилната индустрия у нас, особено в последните няколко години. И заради чуждестранното участие, тя се превърна в остров на надеждата за цялата икономика.

Става дума за близо 200 компании, които у нас произвеждат различни елементи, софтуер, датчици, климатични системи и множество компоненти, които създават стойност за над 3 милиарда евро годишно. Тук са някои от големите в бранша, които изнасят за най-големите в целия свят.

Въпросът е дали този растеж достига своя таван в демографски смисъл?

Как се случва сблъсъкът на бизнес плановете с демографската реалност? Ще има ли достатъчно квалифицирани кадри, които да работят в евентуален бъдещ завод на "Фолксваген", на когото ще са нужни над 5000 души със специфично образование и квалификации. Именно този потенциал е гарант или ахилесова пета за инвестиция, надхвърляща милиард и 400 милиона евро.

Колко такива хора ще излязат от университетите? Колко са склонни да се върнат в България?

Ще бъдат ли спазвани сроковете за строителство на нова пътна инфраструктура? Какви стимули е готова да предостави държавата? Готово ли е правителството бързо да адаптира някои области на образователната система, специално за нуждите на подобен тип производство? Готов ли е този инвеститор да изчака и да участва в тази промяна?

Все въпроси, които са на живот и смърт, и за румънци, и за сърби, откъдето през седмицата се похвалиха чрез статия в местни вестници, че "Фолксваген" е избрал Сърбия.

Това поставя сърбите в неловка ситуация, защото подобни събития се обявявят по различен начин и подобни неофициални информации са нож с две остриета. Особено, ако целят да повлияят на неизяснен въпрос на масата на неприключилите преговори.

Засега София мълчи, както повелява нормалното поведение, но залогът е огромен.

Това е тест за България и нейната готовност да участва в събития с потенциал да променят цели индустрии. Това може да се разглежда и като тест - доколко политиката има влияние в сключването на подобни сделки.

Oще: volkswagen  завод за автомобили  инвестиции  индустриална зона тракия  кремиковци  сърбия  фолксваген 


Още от Кофеин

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 28.05.2017, 18:45

10 Nenimir | 12.03.201919:52

"Новината е прекрасна! Най-после инвестиция в завод а не в банка, мол или кол център! Но защо се появява не в рубриката Новини а в нравоученията на Светльо Иванов?"

Новината, всъщност беше новина на 08.02.2019 във Капитал.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

9 Dox | 12.03.201919:52

Бароне,
А ти какво очакваш - всичко да се прави тук, у нас ли? Че то вече никъде по света не е така. Частите се произвеждат по цял свят, след което се транспортират именно в монтажен цех /обикновено в Азия/ и там се сглобяват. Също така, поне половината от западните марки коли, които се карат у нас, са произведени /сглобени/ в Русия. Там отдавна има заводи /цехове/ за повечето известни марки. Нищо, че някои "налагат санкции". Много щастлив

А Литекс Моторс приключи основно заради навреме взети височайши мерки. Преди няколко години даваха филм за него, та тогава разбрах какъв капацитет има.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.10.2016, 10:21

8 BaronVino | 12.03.201909:18

“У нас има автомобилен завод - този в Ловеч. При това с огромен капацитет“

Ако говориш за Литекс моторс на Ганчев, той приключи вече. През 2018 стана “Индустриален парк Баховица”. Даже има вече първи наемател, немската Восс.
А и нека не бъркаме монтажни цехове, за сглобяване и боядисване на заготовки с понятието атомобилен завод. Похвален опит, който живя 5-6 години. Но нито ЕС се юрна да купува китайски коли от нас, още повече бай Ганя за който немски таралясник на над 300.000 км, е по-добра “инвестиция” и престиж.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

7 Dox | 12.03.201908:18

У нас има автомобилен завод - този в Ловеч. При това с огромен капацитет. Може да произвежда и продава коли не само в половин Европа, но и в Близкия изток, Египет и пр. Но това, че в момента продажбите му са само на нашия пазар, не се дължи на липсата на кадри, а на някои "висши съображения" - както от централата на Съветския съюз, така и на нашето "ръководство".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.10.2016, 10:21

6 BaronVino | 12.03.201908:15

“Чел съм същите оплаквания от негри (пардон, афроамериканци) в САЩ. В петък като вземе надника в понеделник го няма. 3 дни бачка, на 4-я го няма, и т. н.“

Описано в Колела на Артър Хейли. Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

5 dedo adji | 12.03.201901:33

Новината е прекрасна! Най-после инвестиция в завод а не в банка, мол или кол център! Но защо се появява не в рубриката Новини а в нравоученията на Светльо Иванов? Да привлича коментари на идиоти, които още се стряскат на сън от ЗАЗ и ВАЗ.
Ако някой от шефовете на ФВ прочете писаниците на Светльо ще захвърли сделката като горещ картоф. Да настройваш университетите за подготовка на кадри 1-2 години преди откриването на завод е глупост, достойна за ЦК на БКП. В България все още са останали малко кадри, и могат да се привлекат и от Европа, само да им се предложи достатъчен стимул. За 800лв, даже и за 1200, никой няма да се хване. И не са нужни 5000 инженери. Колите се произвеждат на конвейр. Конвейрът е измислен още от Хенри Форд и операциите са разпределени така, че да могат да се извършват от Джони Дафт и Джими Дъмб. Работил съм на конвейр и съм го виждал. За завод с 5000 работници ще са нужни 50 инженери и 500 опитни техници, останалите се обучават в движение. Може даже да се наемат работници от Факултето или Филиповци, само ще има проблеми със самоотлъчките. Чел съм същите оплаквания от негри (пардон, афроамериканци) в САЩ. В петък като вземе надника в понеделник го няма. 3 дни бачка, на 4-я го няма, и т. н.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.10.2016, 10:21

4 BaronVino | 11.03.201917:56

Сърбите не са в ЕС. Скоро май, няма и да бъдат.
Румъния, е много зле със пътищата. Преди години, Рено-Дачиа заплашиха със затваряне на завода, ако не се построи нормална инфраструктура до него.
Ние нямаме кадри. Всичко избяга, другото е в пенсия. Младите или работят в матрицата като ИТ, или тъпеят в социалките и количка от лего немогат да построят. Имаме корумпирана и бавна бюрокрация.
Дано успеем да ги излъжем с нещо, все пак. В държава на услугите, трудно се прави завод. Всеки иска да купи нещо за 1 и да го продаде за 2. Или просто да краде.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 09.08.2011, 10:05

3 bat Vasko | 11.03.201916:17

Няма как да стане тая. Дори "братятата" руснаци навремето не са ни поверили да правим техните боклуци на 4 гуми, та Фолксваген ли ще се излъже.
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 27.11.2013, 19:18

2 Nikkor | 11.03.201912:27

Поредният напълно идиотски коментар под иначе сериозна статия.

Даже като стане въпрос за инвестиция от такъв мащаб, от най-голямата компания в автомобилната индустрия, на некъв идиот пак му се привиждат Москвичи, Лади, Запорожки и ...Путин?

За Путин нищо не си написал, кретен нещастен.
   

оценка

+6 -0

Регистриран на: 31.01.2019, 00:53

1 gymstar | 11.03.201908:47

Глупости! Фолксваген! Да дадем парцела за Москвич или Лада! Ало троловете! Спите ли? Ще дават пак земята на империалистите! А можем да правим ЗАЗове. С какво е по-лош от Порше?
   

оценка

+1 -3