Ако поне едно дете вдигне очи към небето | webcafe.bg
Webcafe

Ако поне едно дете вдигне очи към небето

webcafeДияна Костова
07.02.2018, 20:23 (обновена 10.02.2018, 12:38)
Falcon Heavy

"Онзи, който е способен да преброди надлъж и нашир галактиката, и то на стоп, да изнемогва, да мизерства, да се сблъсква с невероятни трудности, да ги преодолява и все още да знае къде му е хавлията, е явно човек, с когото си длъжен да се съобразяваш".

Из "Пътеводителя на галактическия стопаджия"

 

Да осъзнаеш, че си свидетел на исторически подвиг, е неописуемо състояние на духа. Няма сън и скука след зрелището на космическата тяга от 2500 тона подемна сила. Няма никога повече самота след мига, в който милиони души наблюдават перфектния синхрон на Falcon Heavy.

Всяка секунда от полета на ракетата се запечатва в иконичен каданс, за да се превърне в най-вълнуващото парче "телевизия" на десетилетието. Скоростният полет на Tesla Roadster на фона на Земното кълбо е резултатът от огромния труд, талант и знания на екип от 6000 инженери, математици, програмисти, техници, разработчици и планетарни изследователи.

Техните имена са гравирани върху платформата, която пренесе куклата Starman и нейния кабриолет до астероидния пояс между Марс и Юпитер.

Умопобъркващата сложност на експеримента е прикрита зад любезния надпис "БЕЗ ПАНИКА" - дълбок поклон пред Дългас Адамс и неговия "Пътеводител на галактическия стопаджия". В скафандъра на Звездния човек звучи безсмъртният извънземен глас на Дейвид Боуи.

Дори локацията, от която започна космическата одисея на Falcon Heavy, е почит към историята. От площадката LC-39 в комплекса "Кенеди" тричленният екипаж на "Аполо 11" пое по пътя към Луната, за да направи "една малка крачка за човека, един голям скок за човечеството".

Духът на най-прогресивната епоха за технологиите отново е жив и носи името на "човека, който изобрети 20 век", Никола Тесла.

В 21 век първичният ускорител е амбицията на Homo Ludens, Играещия човек. Арогантен, дързък и безумен егоист, но обуздан в името на една обща цел. Смирен пред колективния разум.

"Произведено на Земята от хора", пише върху платката на орбиталната Tesla. Няма "Made in USA" или "Сделано в СССР".

Мощта на националната държава вече е вторична сила. В добрия случай е хранителна среда, катализатор на успеха. В лошия случай, индустрията й се изчерпва до оръжия, способни да унищожат планетата.

Мнозина не разбраха в какво се крие постижението на SpaceX. Какво толкова е направил Илон Мъск - нито е създал първата тежкотоварна ракета, нито е изпратил първия електромобил в Космоса, нито е завел човек на Марс, нито "нахрани гладуващите деца от Третия свят".

Вероятно не е лесно да осмислиш непосредствената полза от напредъка на космонавтиката, от създаването на рентабилен модел за добив на природни ресурси от чужди планети, от съживяването на Голямата космическа надпревара - този път като конкуренция на частни предприемачи.

Преди всичко обаче урокът по история има много проста лична поука.

Не всичко е пълзене. Има друг възможен живот отвъд приземието на човечеството, отвъд повърхностните проблеми, отвъд баналните грижи и дребнотемието.

Това е пътят на упорития труд и отдаденост на науката, пътят на ученето, фантазията, любопитството към Галактиката. Това е светът, в който всичко е възможно, стига да можеш да си го представиш.

Ако поне едно дете е вдигнало очи към небето след полета на Falcon Heavy, експериментът е успешен.

Oще: tesla roadster  земя  илон мъск  кабриолет  колонизиране на марс  марс  планета  слънчева система 


Още от Кофеин

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

18 dedo adji | 10.02.201800:21

Ако поне едно дете...
Деца са вдигали очи към небето още когато татковците им са разфасовали елени пред пещерите. И са довели човечеството до онова щуро десетилетие между 1958 и 1969, когато всички, и момчета и момичета, и младежи и девойки, и много възрастни, гледахме небето да видим СПЪТНИКА. Когато думата SPUTNIK навлезе във всички езици. Когато си правехме ракети от тенекия и главички от кибритени клечки и посрещахме с див възторг Гагарин и Терешкова. До оня ден на 1969, когато, забравили за липсата на банани и напалма във Виетнам, се залепихме на телевизорите, да видим кацането на луната на ЧОВЕК ОТ ПЛАНЕТАТА ЗЕМЯ. Не американец, руснак или бимбилистанец. После ентусиазмът позатихна, космическите програми също тоже. Космосът стана среда за шпионски спътници и звездни войни. И комуникационни спътници, чрез които днес се свързваме от всяка точка.
Моите възхищения пред Маринър, Касини и Илон Мъск. Но рентабилно използване на суровини от чужди планети скоро не се очертава. Нито колонизиране на космоса. деца, вдигнали очи към небето винаги ще има. И като пораснат ще ни дарят с нови постижения.
Ако дотогава човечеството не се удави в собствените си лайна.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2017, 13:51

17 follow_the_cash_flow | 09.02.201822:23

'Народа', в лицето на глобалния потребител, вече каза думата си.
Бяха генерирани десетки и стотици меме изображения, колажи, цели клипове, с МПС в космоса...
От абсурдни до ... още по-абсурдни.
Не знам дали иронизират хейтърски като мен този нечуван прогрес, 40 години по-късно....
Или просто са попили и отразяват духа на съвремието.
В цялото великолепие на абсурдността му....
Не е нужно да влагаш нито много творчество, нито злоба, нито ирония.
Каквато и да е картинка с мпс/ пътнотранспортни сюжети в космоса, е достатъчна...
------
Може би просто показват бъдещето - наистина ще стане ТОЛКОВА рентабилно и достъпно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

16 KingoftheROAD | 09.02.201807:07

Аве тоя тиквеник защо не може да бАрем да кАчи хамериканските астронаФти до МКС и да ги прибере живи и здрави? Па се засили лунЪтЪ и марс да колонизира. Да да, ама не. А прехвалената НАСА купува какви ракетни движоци?
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 29.06.2015, 05:15

15 Selfish Gene.417468511773687 | 09.02.201802:11

1. Спейсекс и Тесла са съвсем отделни компании. Първата е частна (акциите и не се търгуват на борсата), а втората е публична (акциите и се търгуват на борсата). Следователно печалбите от коли нямат нищо общо с ракетите. (Освен ако Мъск не налива личната си печалба от Тесла в Спейсекс, което няма как да стане като се има предвид, че Тесла в момента са на загуба, а Мъск им е изпълнителен директор без заплата. )
2. Какво според теб трябваше да изстрелят при първия изпитателен полет? Питам защото обикновено изстрелват парче бетон или резервоар с вода.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

14 Mako | 08.02.201823:27

Писна ми от псевдоинтелектуалци | 08.02.201807:24

Пич,90 млн за такъв проект са никакви пари,имаш ли представа колко пъти е намалил цената от тези на предишните програми?
================================

Баце, поздравявам те за чудесното ти чувство за хумор!
Намига
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.08.2017, 13:51

13 follow_the_cash_flow | 08.02.201822:20

Мъск направил каквото можал.
Той плаща, ако иска може да прати и златна отливка на члена си в космоса.
Не съм ровил, но май не е в много добро финансово състояние след направените разходи.
Бая коли ще тр. да продаде да избие парите.
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 18.08.2017, 13:51

12 follow_the_cash_flow | 08.02.201822:14

Ще видим колко е евтино и лесно.
Но наистина, 40-50 години след стъпването на луната, да изстреляш.... лека кола ??? в космоса с рекламна цел е нещо велико.
Нищо, че един смартфон, който служи да гледаш чикиджийски картинки и реклами, има изчислителна мощ колкото всички допотопни компютри на програмата аполо.
Е тва му викам прогрес. Евала.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 29.06.2015, 05:15

11 Selfish Gene.417468511773687 | 08.02.201816:02

Follow_the_cash_flow: Много добре си схванал мотивацията на Мъск и дегенерацията на човешките ценности. Само си пропуснал да забележиш, че манекенът зад кормилото на Тесла-та е символ на джендър-идеологиите и четвъртия пол. Също си пропуснал да схванеш концепцията за масов симулатор при изпитателните полети, факта че Спейсекс изстреля около 50% от всички ракети през миналата година и това че Фалкон Хеви е разработен с общ бюджет от около 0.5М при 1.5М годишно за разработката на новата голяма ракета на НАСА.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 27.11.2015, 17:55

10 SamVaims | 08.02.201814:46

"Тези неща са ги правили още 60-те и 70-те годни, когато това е било държавна политика в сащ и ссср.
Което показва, какво може да постигне човечеството, ако се стреми към някакви цели (извън печалбите на частни лица)."

Като казваш "човечество" навярно нямаш в предвид баба Вуна от село Краводер.
Или имаш? Бих искал да поясниш.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.08.2017, 13:51

9 follow_the_cash_flow | 08.02.201812:47

Тези неща са ги правили още 60-те и 70-те годни, когато това е било държавна политика в сащ и ссср.
Което показва, какво може да постигне човечеството, ако се стреми към някакви цели (извън печалбите на частни лица).
50 години по-късно, имаме някакъв единичен случай, на някакъв ексцентрик, който си изстрелял колата в космоса.
Да добави и той към космическия боклук.
Космическия боклук поне е част от нещо, което функционално е служило да върши конкретна работа, но не е имало начин да бъде отработено после.
А този образ, съвсем целенасочено, и без никаква цел, освен маркетингова, изстрелва кабриолет в космоса....
Цялата ситуация е смешна и абсурдна, в сравнение с постиженията на 60-те и 70-те.
За съжаление, щеше да е смешно, ако не беше жалко.
Олицетворение на "прогреса" и модерните ценности
Смее се Смее се
   

оценка

+1 -3

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.