Webcafe

А колата ви има ли съвест?

Webcafe
08.11.2018, 20:12 (обновена 11.11.2018, 18:11)
Пътен инцидент

Снимка: © Getty images

За една година КФН успя да настъпи 2 пъти една и съща мина. Първо - с фалита на застрахователя "Олимпик", който доведе до извънредното свикване на Народното събрание и отстраняване на ресорния зам.-председател Ралица Агайн.

Втори път - с опита да обясни необяснимите изкривявания в предложението за нова "Гражданска отговорност" на принципа "бонус-малус".

Накратко: системата се прилага в много страни като по-справедлив начин за определяне на цената на застрахователната премия. По дефиниция, колкото по-добросъвестен е шофьорът, толкова по-малко плаща. Колкото по-зловредно и противообществено е поведението му на пътя, толкова по-голям риск е той за застрахователя си, следователно - плаща повече.

Дотук добре. Проблемът идва от безумното й побългарено изпълнение, в което е втъкана идеята да се вмени "съвест" на неодушевен предмет (МПС) за произшествия, извършени от одушевения му вменяем водач.

Според тази логика - ако вие сте изряден шофьор със златен талон, но синът ви подкара семейната кола с превишена скорост, то колата се сдобива със своеобразно "черно" досие за пред застрахователя, а вие, като неин собственик, сте наказани да плащате до 400% по-скъпа ГО през следващите N на брой години.

Нещо повече - досието на МПС-то не се заличава никога, а се прехвърля като финансов пасив на евентуалните му бъдещи купувачи.

Самите автори на тази идея показват в справката си, че подобна схема не съществува в нито една от 7-те държави, ползвани за референция - Франция, Унгария, Италия, Румъния, Люксембург, Холандия и Латвия. КФН обаче я намира за достатъчно сносно предложение, за да я облече в юридически текст и да тръгне да я защитава по сутрешните блокове.

И още: ако вие сте онзи отличник със златния талон и след дългогодишно пълно въздържание от нарушения сте си заслужили максималната отстъпка от -25% за "Гражданската отговорност", ви очаква нова палава изненада.

Бонусът, който сте трупали за 7 г., се занулява при покупката на чисто нов автомобил. Връщат ви на базовата, по-скъпа премия, заради "чистото" досие, с което ви продават леката кола.

Черни точки от застрахователя ще се пишат за всяко регистрирано от КАТ нарушение на шофьора - дори при безрисковите ситуации - въпреки принципа, че никой не може да бъде наказван повторно за нарушение, за което вече е наказан с влязло в сила постановление.

Какъв проблем решава КФН въобще? На теория - трябва да разпредели по-адекватно тежестта върху некадърните шофьори и да заключи вратичките в закона, които позволяват злоупотреби (пр. формално колата се води собственост на човек без книжка, за да се плаща по-ниска премия, но се ползва от джигит-рецидивист).

На практика, видимата реална цел на това решение е съвсем различна, затова и обосновката му дрънчи на кухо.

Проблемите, които КФН се опитва да реши, са свързани с данните, че сумата от събраните премии вече не покрива сумата на щетите, които застрахователите са длъжни да покрият. Тежките катастрофи с убити и инвалидизирани хора не намаляват, а обхватът на лицата с право на обезщетение стана по-широк след тълкувателно решение на ВКС.

За да не се стигне до системен колапс на индустрия за над 1 млрд. лв. на година, има два варианта - или драстично масово поскъпване на застраховките, или драстично масово подобряване на пътната безопасност.

Разбира се, КФН не се занимава с контрол на автомобилния транспорт, с опазване на общественото здраве, с автомобилната инспекция или с поддръжката на пътната инфраструктура. Първата грижа на регулатора е финансовата и системната сигурност, а не "войната на пътя".

Затова е избран Драстичен вариант No.1 - стригане до кожа.

Всякакви странични опорни точки като "високата цена ще превъзпита шофьорите", "ще изчистим пазара от катастрофирали коли втора ръка", "собственикът вече ще внимава на кого дава ключовете за колата си" са неуместни, невалидни и, впрочем, изобщо не влизат в компетенциите на КФН.

Напротив - БГ-имитацията на бонус-малус само ще влоши ситуацията, защото ще засили още повече готовността към дребна корупция в КАТ. При това ще демотивира най-съвестните водачи, като ги вкара в уравниловка с извършителите на най-тежките пътни престъпления. Няма и да сложи край на касапницата по пътищата.

Това е като да лекуваш главобол с рязане на крак - симулираш "облекчение на болката", като създаваш нова криза.


Още от Кофеин

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

35 Dox | 10.11.201800:21

Майко Тереза! Ти ли си?!!!!!!
О, Небеса! О, чудо на чудесата!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.11.2018, 15:40

34 Shotgun Predator | 10.11.201800:18

Стига с тази демагогия!

Казах ти го преди, аз не словоблутствам. Думите се превръщат в дела. Ако думите нямат смисъл, делата който произлизат от тях също ще са безмислени.

Ти не приемеш това че хората от един народ се грижат един за друг. Ти какво си мислиш, че тази грижа е просто да демагогстваш по форумите ли. Тази грижа струва пари. Силния помага на слабия, здравия носи болния. Ние не сме животни, човеци сме. И ти също си човек. Казах ти го преди, казвам ти го и сега. Друг път за нас няма или ставаме народ, или се разпиляваме като кал отмита от пороя.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

33 Dox | 10.11.201800:03

Хищник,
Ама разбира се, че съм го разбрал бе, драги. Това беше първото, което проумях още едно време - няма никакво значение дали искам или не искам да се застраховам. Да, разбрал съм го.

А не смяташ ли, че би било добре да се гласува закон, според който всеки един е длъжен всеки ден да си купува храна от Фантастико, Била или Кауфланд? И друг закон, според който всеки е длъжен всеки ден да пие вода, като преди това я купи от Фантастико, Била или Кауфланд? Пиенето на вода от поточетата и рекичките в Рила се забранява и ще бъде наказвано с цялата строгост на закона.
Няма никакво значение искам ли или не искам.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

32 Dox | 09.11.201823:49

Глупако Мако,
Такъв факт няма. А това .... там ... дали нещо се променяло или не се променяло ...дето било "доказано" ... го оставям на теб. Хайде, поиграй си сега малко, че много се преумори. Много щастлив
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 09.11.2018, 15:40

31 Shotgun Predator | 09.11.201823:48

Dox
Какъв е този фашизъм бе човек. Фашизъм ли е да са помага на страдащите?

Разбери го няма значение дали ти искаш или не искаш да се застраховаш. Разбери го веднъж за винаги пострадали ще има и обществото ще плати цената по един или друг начин. За да не се налага да пращаме СМСи като изоглавена за поредните сираци, дето някой без застраховка е отнесъл главите на родителите, трябва да има ГО.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 09.11.2018, 15:40

30 Shotgun Predator | 09.11.201823:40

Дедо Аджи,

Застраховането на колата не е порочно. По много причини. Първата е че е най-справедливо. За да се гарантира че всички са застраховани, осначава че всеки един шофьор задължително трябва се застрахива. Някой може да има книжка ама да няма лична кола, и да кара кола само служебно. В едно семейство може да има една кола, ако и двамата съпрузи шофират, трябва да плащат две застраховки.
Отделно злоупотребите са по трудни за хващане. Някой може да предизвика катастрофа да избяга и после друг със застраховка да поеме вината.

Разберете го ГО е достижение на цивилизованите общества. Въпросът е как премията да стане справедлива.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

29 Dox | 09.11.201823:38

Дедо,
Ма що така пак не си разбрал бе? Не става въпрос дали ми харесват или не частниците. Това, което искам е да имам право на избор - но не къде да се застраховам, а дали да се застраховам или да НЕ се застраховам. И ако избера НЕ - да не подлежа на глоби. Това е. Ако избера да се застраховам, тогава ще му мисля къде и при кой. Сега не мисля, защото съм длъжен по закон за ГО и по неписан закон от мутрите за КАСКО. Ако не направя ГО - ще отнеса глоби. Ако не направя КАСКО - ще ми откраднат колата. Публична тайна е, че определен контингент от автоджамбази се поддържа именно от застрахователите.

Но, нали нещо там .... ставаше дума за пазар, за "пазарна икономика". Ако са имали пред вид това, което е днес, дали са знаели, че става въпрос всъщност за фашизъм.

Ти, като отявлен патриот, не би имал нищо против връщането на фашизма. Аз обаче имам.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

28 Mako | 09.11.201823:31

Dox | 09.11.201822:41

Ок, Мако Глупако,
================

Колкото пъти и да ме наречеш по този мил начин, това не променя факта, че си 100% дърт, червен, нагъл лъжец. Доказан лъжец.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 09.11.2018, 15:40

27 Shotgun Predator | 09.11.201823:21

Чудиш се кой сме ние ли. Сега ще ти кажа.

Ние сме тези за който думите на са празно словоблутство.

Ние сме тези, за който човешкото, достойнство не се измерва в пари.

Ние сме тези за който написаха, “Съединенито прави силата”. Е всеки път като видим надписа.

Ние сме тези, които казваме: “С какво да ти помогна” а не “Остави ме на мира”.

Няма да се плашиш, и на теб ще помогнем.
Защото и ти имаш достойнство.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

26 dedo adji | 09.11.201823:20

ОК, бе докси, като не ти харесват частниците има и ДЗИ. Не съм се интересувал, но предполагам, че и той прави застраховки ГО. Така ще пълниш гушата не на частника а на любимата си държава. Пардон, забравих, че твоята любима държава е по чл.1 на живковата констентуция. Ама явно не си имал работа с ДЗИ по време на соца, когато беше монополист. Сега можеш да упражниш свободната си стопанска инициатива, като избереш един от 20 застрахователи, които се конкурират за паричките ти. И нямаш право да мъркаш, ако той фалира, никой не те е вкарал в неговия офис насила.
Порочното в системата е застраховането на колата а не на шофьора. Една кола могат да я карат няколко души и всеки един от тях може да кара няколко коли. Така могат да се намалят вноските и системата бонус-малус наистина да действа. А дисциплината на пътя да се гони с драконовски глоби, отнемане на книжки и пандиз. Чета в пресата за глоби в Гърция и Европа по 7-800 евра. При нашите доходи една глоба от 500лв за първо нарушение ще действа респектиращо. При второ двойно, при 3-то тройно. Ако изкара, че няма пари конфискация на колата или друго имущество. За безимотните и безработни мангали пандиз с работа до изплащане.
   

оценка

+1 -0