Webcafe

Майко, да се доверя ли на правителството?

Webcafe
05.05.2018, 16:28 (обновена 08.05.2018, 17:54)
Роджър Уотърс

Снимка: © Getty Images

На 74 Роджър Уотърс е такъв, какъвто е бил и на 24. Той е момчето, изгубило баща си във войната; той гневният млад човек, който се смазва до парализа от живота на конвейр в тихо отчаяние; социалист по убеждение, сравнил Маргарет Тачър със "стара вещица с хладина на натрошено стъкло" в Pigs от 1977.

Преди 5 години Роджър Уотърс разби Стената в София с една-единствена дума: ОСТАВКА. Беше горещото лепкаво лято на протестите срещу Орешарски, свинята от Animals беше мъчително реалистична карикатура на истинската BG Животинска ферма, а "Mother, should I trust the government..." звучеше така, сякаш е писана преди 3 минути, не преди 3 десетилетия.

Пет години по-късно София отново вибрира с космическите композиции на Pink Floyd. Карикатурен Тръмп се хили на стената с прасетата, заедно с Ангела Меркел и Тереза Мей, а Уотърс призовава "Съпротивлявайте се" с вдигнат юмрук във въздуха.

Концертът спира за кратко преди бисовете, а паузата е отделена за реч срещу вредите от антируската пропаганда, заплахата от нова война в Близкия Изток и напомняне за съветските жертви във Втората световна война.

Изгубена в превода или в разпадналия се контекст, антисистемната кауза започва да изглежда като разочароващ огледален образ на... опорните точки на Системата.

Тук проруската пропаганда не е апокриф, тя е всекидневие.

Нейни носители са председатели на парламентарни групи, вицепремиери, бивши и настоящи ръководители на службите за сигурност, армията, полицията, църквата, журналисти в държавните медии, предизборни "оракули", фабриканти на обществено мнение, партийни инженери. Проруски кандидат беше избран за държавен глава съвсем наскоро, проруска беше и властовата комбинация от преди 5 години, затова тогава думата "ОСТАВКА" взриви от вълнение публиката му.

Взривът е реакция от травмата, присъща за Тъмната страна на Желязната завеса. Травма, която някога само изкуството можеше да лекува. Именно музиката беше символ на свободата, на съпротивата срещу тоталния контрол, цензурата, номенклатурата, Комсомола, кича, новговора, "разведрения" застой, фалшивите идоли, мокрите целувки на диктаторите, заглушените радио вълни, задавените викове за помощ на цяло поколение.

През 2018 г. в България сенилните касапи, колониалните вредители и нелечимите тоталитарни мозъци не са поставени под запрещение, както искаше Роджър Уотърс във "Fletcher Memorial Home", защото никога не са отпускали хватката.

И все пак - това, което българската аудитория на Уотърс би трябвало да знае, е, че на 74 години той е такъв, какъвто е бил и на 24.

Той е момчето, изгубило баща си във войната; той гневният млад човек, който се смазва до парализа от живота на конвейр и в тихо отчаяние; социалист по убеждение, сравнил Маргарет Тачър със "стара вещица с хладина на натрошено стъкло" в Pigs от 1977.

Нито творецът е длъжен да пази политическите си пристрастия за себе си, нито публиката му е длъжна да го следва отвъд онова общо поле на универсалния език на свободата и любовта, особения белег за принадлежност, която не подлежи на репресивен контрол - музиката.

Иначе всяко смесване на жанровете "в паузата преди биса" ще звучи в дисонанс.

Oще: втората световна война  оставка  роджър уотърс  русия  стената 


Още от Кофеин

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

41 Mile Manolov | 18.05.201800:18

това със стената... с "на 74 е кат на 24"... алоооооооо ... афторе!
сърдитите млади ора не са изобретени 60-те. ако не сте ги чели си е ваш личен пропуск. ако ги бяхте чели щяхте да знаете какво осигурява общинската служба.. и как Алис се влачи с червата по асфалта. Вероятно от глупост или проста музикална тъпота... он пънко жкато идеология щеше да ти приялга повече. ама.. не било писано Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

40 dedo adji | 08.05.201822:20

Тия въпроси ги зададоха преди 50 годиiни Роджър Уотърс и Джон Ленън и Боб Дилън. Тогава ги чуха милиони и се замислиха. И, да си признаем, нищо не измислихме. А въпросите останаха да висят със страшна сила. Но вече не се замислят, слушат лейди гага и азис. (в интерес на истината, не съм чул и една нота от тия двете) Но не слагай павето на една дъска със свинчопрас. Единият е тъп и програмиран, а другият начетен и програмиран. За двамата и приятелите им един по-здрав. youtube.com/watch?v=63Sz49w99Uw
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

39 МарКом | 08.05.201818:10

@dedo adji: Прав си дедо. Много си прав.
Знам че е така - ама поне да кажа че си прав.
Аз за съжаление съм свидетел на тези манипулации. Имам и практически и теоретичен опит как сме манипулирани. Предполагам и при теб е така.
Горчив опит който се покрива с практиката на 97%.
Много пъти манипулациите са плитки и бързо се хващат. Но има и други.
Има случаи когато и да не си съгласен с манипулацията - тя се случва защото са се поддали управляващите, а контрола над тях противно на схващането е или никаккъв или постфактум.
Хора като Роджър Уотърс са много по-чувствителни от нас. Главно защото там не са в среда която е толкова объркана и динамична. Тогава и най-тънкия фалш личи. Така се усещат и много по-тънки манипулации.

Най-тъжното е че най заблудените са такива лапнишарани като свинчопрас, павето, уточнителя и подобни. Обикновенно си е техен избор и не ми пука.
Обаче когато им се дава трибуна сред една доста непросветена маса - тогава могат да повлияят на много неориентирани - а това е проблем.

Та на въпроса: "Mother should I trust the government?"
Отговора е: "No"
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

38 dedo adji | 08.05.201813:25

Марков, забрави ли как гласувахме резолюции против империализма. Всички, от Политбюро до колектива на кравефермата в Долно уйно. И аз съм гласувал и ти и кучко и Бичкията, даже и деосвин, като бодро пионерче. Само дето ние, над определена възраст гласувахме, за да не ни пратят в глуха линия, а Джон и Пиер нищо такова не ги заплашва и вярват искрено.
Изтърка ми се клавиатурата да пиша, че западът преписва най-безсрамно. Всъщност, не е точно така. Пропагандата тръгва от запад, спомни си Марсилезата: "гладни зверове реват... в ръцете ви децата искат да удушат...". После болшевиците поемат топката и след 70 години я връщат в западното поле. И никой не се грижи за нещастния руски народ. Пропагандата е за надъхване на своите. Не, че някой очаква Джон и Пиер, въодушевени да тръгнат на освободителен поход на изток, нито се опасява да не побягнат натам. Само, докато се вторачват в страшните сенки на Путин и Ким, да не забелязват далаверите.
А Роджър Уотърс е същият от 50 години и ги хваща в лъжа. Парадоксът е, че същите Джон и Пиер, които го почитат, вярват и на Тереза и Макарон. Раздвоение ли е, шизофрения ли е, да питаме свинчопрас, той е експерт по лицемерието.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 27.11.2013, 19:18

37 Nikkor | 08.05.201812:21

Аве де го Скаличко?

Липсват ми псувните му.

Не е ли време да тегли една на Уотърс?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.10.2013, 15:00

36 maznislav | 08.05.201811:08

Световния ред изглежда по един начин гледан от Англия и по съвсем друг гледан от България. Евала на г-на че изразява позиция, но няма много голям смисъл да обяснява кое как и защо трябва да се прави.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

35 МарКом | 08.05.201810:47

@скучко § @dedo adji: Браво.
"Стената" е все още актуална. И има смисъл да се замислим.

Колкото до посоченото от follow_the_cash_flow - едва ли САЩ смятат да проведат същата офанзива като в Ирак срещу Иран. По скоро ще е сценарий на "цветна революция". Шансовете за успех са малки. Но заигравка има...

@Bichkiiata: А защо Роджър Уотърс да ходи в Русия? Или пък защо да не си прави реклама. Той не казва това "Русия е супер" - казва че на запад управниците пак са започнали да говорят доста фалшиво. Това го дразни, а не че руснаците не искат да сменят императора си за още 6г.
Това ви е проблема - заслепени сте от Русия. Търсите Русия навсякъде и във всичко, а има много по-важни неща.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

34 dedo adji | 08.05.201809:57

Няма да отиде, Бичи, не му вярвай. И оня дебелунгер, дето отишъл и се върнал и той не е за вярване. Довери се на правителството. Ама на кое? На Бойко - ъпсюрт. Тръмп и той лъже, питай свинчопрас. Обаче в Канада си имате една честна калудка, направо да скачаш със затворени очи. И по-наблизо, Тереза и Макарон и те не лъжат. Довери се на тях и няма страшно, мани го оня фалшив бунтар.
Ама защо само до Русия го експедирате? Сам ли да ходя в С. Корея?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

33 скучко | 08.05.201809:20

Пинк Флойд са велики (слушам ги от 1974г.), Роджър Уотърс (в частност) също е велик. Не политиканствайте, просто си пуснете "Стената"- филмираната версия, ще видите ,че е актуален днес, за където се сетите.
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 18.08.2017, 13:51

32 follow_the_cash_flow | 08.05.201808:54

Иран не е ирак, нито либия, нито сирия. Ще стане беля.
Веднъж събориха режима на Мосадък, защото национализира петролните кладенци от компанията, която после стана бритиш претролеум.
После постави шаха, после, наместо иран да се развива светски, както беше започнал мосадък, дойдоха аятоласите.
Десетилетия вече иранските въглеводороди принадлежат само и единствено на иран.
Няма никакви правни основания да ходят там и да заграбят ресурсите, които са държали на концесия.
Ползват ядрената програма на иран като предтекст, наместо обичайното за диктатора, който мъчи народа си.
Но ако има и капка истина за тази ядрена програма, рискуват война, която ще излезе доста по-скъпо от това, което ще заграбят.
И ще има доста сериозен collateral damage, за целия свят.
   

оценка

+1 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.