Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ало, затворете

Същинският въпрос е защо изобщо учениците прибягват до мобилните телефони, вместо да си следят урока Снимка: Getty Images
Същинският въпрос е защо изобщо учениците прибягват до мобилните телефони, вместо да си следят урока

Като за закон, който отлежава в три парламента и е очакван поне от десетина години, този за училищното образование можеше да произведе друга тема за размисъл, освен забраната за използване на мобилни телефони в класните стаи. Забрана със закон, приета от най-високата инстанция - парламента.

Не можеше да е по-малко авторитетно. Даже малко напомня на социализма, само дето няма ТВО и намаляване на поведението, но за сметка на това системата получава още един инструмент за натиск и сплашване на децата, още един вдигнат пръст срещу тях. Няма нужда да казваме, че предвидените наказания от типа „преместване в друг клас" или „отстраняване от час" звучат нелепо за днешните ученици.

Но питаме какво стана с онази стратегия на Анелия Клисарова за навлизането на компютри и преносими устройства в средното образование за „виртуалните класните стаи", електронните домашни и т.н.? Целта беше 2020-та, а през 2015-та дори обажданията от майка ти вече е забранено да провериш.

Че дисциплина в училище трябва, е повече от ясно, но същевременно сме имали безброй възможности да се убедим, че заплахите от наказания и санкции не само не решават проблема, а тъкмо обратното - задълбочават го.

Нужно ли е мобилните телефони в час да бъдат регулирани със закон, щом като има училищни правилници, педагози, които отговарят в крайна сметка за реда в час, директори, които имат определени правомощия, и родители?

Същинският въпрос не е това, а защо изобщо учениците прибягват до мобилните телефони, вместо да си следят урока.

Отговорът също е повече от ясен - защото не им е интересно. Често пъти това, което намират за 10 секунди, е много по-полезно, ограмотяващо и ценно за тях, отколкото песнички за плеснички, стихотворения за метрото и главоблъсканици, вместо ясни и разбираеми задачи по математика. А и последните проучвания показват, че децата все повече предпочитат да учат пред компютъра, да използват електронни помагала, мултимедия и т.н.

Щом детето не се интересува от урока и не разбира написаното в учебника, то ще намери как да се разсейва. Мобилният телефон може да е полезен, може и да е вреден. Въпрос на гледка точка. Законодателната явно е песимистична и има защо - качеството на образованието непрекъснато се влошава.

 

Най-четените