Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Железници за убиване или за планова операция

Премиерът Бойко Борисов трябва да ни каже кое е по-голям приоритет: железниците или здравеопазването Снимка: wiki
Премиерът Бойко Борисов трябва да ни каже кое е по-голям приоритет: железниците или здравеопазването

Правителството милее повече за българските железници, отколкото за болните хора на България. Тази седмица се изумих на едно заглави: "Световната банка спасява българските железници". Но не си мислете, че спасението е хуманитарна помощ. Ако и с парите, дадени за "спасението" на българските железници, нескончаемото им преструктуриране и "модернизация" за последните три правителства да може да се храни цяла Нигерия например поне за година-две.

"Спасението" е кредит от 460 млн. лева. Поредният. И поредният не за модернизация, нови влакове или инвестиции, а предимно за плащане на стари дългове...А настоящият транспортен министър Александър Цветков изрече и прогнозата през 2014 г. (първата година от бъдещ редовен мандат на неизвестно чие правителство) компанията да е на печалба. Със същия успех, надявайки се само на вярата, можем да кажем, че мощите, открити на остров Свети Иван, са на Свети Йоан Кръстител. Железниците (става въпрос за четирите компании в системата на БДЖ) към момента са на минус 70 млн. лева.

Що се отнася до светлите намерения за "модернизация" достатъчно е да се припомни шумно разгласената "новина" за купуване на жп билети онлайн. Ако не сте опитали, по-добре не пробвайте - само за изключителни ентусиасти е. Или по-добре вижте как БДЖ са платили 30 000 лева, за да си отворят и-мейл акаунт.

Така и правителството на ГЕРБ няма да пропусне да "нагърби" железниците с още един кредит. През 2001-а БДЖ пусна облигации за 30 млн. евро, а през 2007-а - при тройната коалиция, емитира втора партида дългови книжа - за да се разплати с НЕК, с "Железопътна инфраструктура" и др., срещу което заложи товарни вагони и новите немски дизелови мотриси "Дезиро", включително и за да плати част от тези мотриси (купени от "Сименс" при транспортния министър Николай Василев пак със заем). Това са само малка част от задълженията, с които няколко власти натовариха държавната компания - и данъкоплатците съответно.

Сега единствената надежда на здравомислещите в България е Европейската комисия да забрани вземането на подобен кредит, тъй като би бил неправомерна "държавна помощ". И ще се изпапа, както и предишните. Освен това, като държавно гарантиран кредит, би трябвало да е одобрен в списъка на проектите с държавна гаранция още с приемането на закона за бюджет 2010. Просто таванът на държавните гаранции по заеми се определя по този начин. Добре е финансовият министър Симеон Дянков да го обясни на бившия си работодател - Световната банка.

А най-добре е изобщо да не се взема такъв кредит.

В държава като България, която е на трето място в ЕС по спад на БВП за последното тримесечие, всяко ново дългово обременяване изисква публично разяснение защо именно сега, защо точно за железниците. Вместо да ни каканижат как купуването на билети онлайн и интернет по няколко гари са направо "мерки за реформи" на железниците...

Премиерът Борисов, който навсякъде разгласи колко много ни хвали Световната банка, обясни "приоритетността" на заема за железниците с втръсналото "да се платят едни дългове от времето на БСП". С аргументите, с които се извадиха близо 2 милиарда лева от фискалния резерв, се мотивира кредит от близо половин милиард. И в същия момент върху шефове на болници се оказва натиск да подпишат орязани за август с още 30% спрямо 1 юни болнични бюджети...

Така че половин милиард за система като железниците, на която държавата дори не се е постарала да зашие пробитите джобове, е, меко казано, нагло и безобразно спрямо гражданите-данъкоплатци.

В няколко свои интервюта транспортният министър Александър Цветков се възмущава как - до момента на влизането си в министерството, дори не подозирал наистина какви огромни безобразия били вършени в железниците. Както и че по силата на икономическата логика БДЖ трябвало да обяви фалит.

Любопитното е по силата на каква логика БДЖ не обяви фалит - защото социалните й функции след закриването на линии, намалелия превоз на пътници, при това (твърде удобно за големите автомобилни превозвачи) разписание на влаковете, цени на билетите и състояние на вагоните са доста неубедителни аргументи.

Освен това в мен като страничен наблюдател е останало впечатлението, че за настоящото ръководство на транспортното министерство железниците може да са голяма болка, но има уклон към автомобилните превози. (Не заради изявлението, че при предстоящата концесия на пет големи жп гари - части от централната в София, Пловдив, Варна, Бургас и в "Подуяне", там биха могли да се изградят и автогари.)А и твърде дълго време чакаме републиканската схема за съгласуване на жп и автомобилните превози...

Така че на премиера най-му отива да ни обясни защо най-належащ е половинмилиарден кредит за железниците, а не за преструктурирането на болниците, където, по думите на здравния министър Анна-Мария Борисова, ще са нужни около 250 млн. лева - малко повече от половината от парите за БДЖ...

Да сме наясно с приоритетите на държавата. В условия на криза, когато е "изяла" една трета от резервните си пари, за да плаща дългове, и - за разлика от Румъния, не е излязла от рецесия, държавата България също трябва да е наясно с тях.  Ако железниците са по-належащи от българското здравеопазване редно е управляващите да ни го съобщят.

Да не планираме операция в българска болница до края на годината. (Или да търсим връзки - и пари - да се "изкачим" на по-предно място в листите на чакащите). А също и пътуване с БДЖ...

 

Най-четените