И да е счупено, не го поправяй | webcafe.bg
Webcafe

И да е счупено, не го поправяй

webcafeДияна Костова
03.08.2017, 21:23 (обновена 03.08.2017, 21:53)
училище

Снимка: © Getty Images

Нищо, че всички са недоволни от натоварването, нервите, срива на качеството и липсата на признание. Предпочитат системата да не се променя, защото винаги може и по-зле. И да е счупена - да не се поправя. Благодарение на този принцип векуват другарките синдикалистки.

Винаги сме се възхищавали от силите, които стоят зад управленското дълголетие на синдикални челници като Янка Такева. Не, наистина, това е феномен, който заслужава сериозно изследване.

Как така цяло съсловие от интелигентни хора - образовани, сърцати, отдадени на безценна обществена мисия - са съгласни да се идентифицират с чугунения ведомствен консерватизъм? Ето това е загадка, пред която науката мълчи.

Проследихме обаче нивото на "дебата" по един напълно банален казус като идеята за едноседмичното скъсяване на лятната ваканция (за сметка на повече свободно време между сроковете). И да си признаем, сега вече знаем защо този вид другарки ще бъдат вечни лидери на българското учителство.

Не е проблем, че някакво мимолетно усилие за промяна на битовите навици се посреща на нож. Проблемът е, че битовизмът е проникнал като тумор в онова, което някога се е наричало професионална етика и усет за историческо призвание.

Ето част от аргументите против промените във ваканциите:

1) Ако не е сушата, ще е кишата

Училищата са адски казани в края на юни или началото на септември, защото нямат климатични инсталации. Когато вкараш 25 разпасани тийнейджъри в почти непроветряема стая с 53-годишната им класна ръководителка, настъпва физически и морален декаданс.

2) Имат си и по-важна работа през лятото

Не само учениците, но и учителите използват лятната ваканция за часпром: сезонни работници, камериерки, аниматорки, гидове на стада чужди туристи, и прочее обслужващ персонал. Работодателите пускали договори от 1-во число, затова дори едноседмично отклонение от лятната ваканция се оказва проблем. Унизителен труд няма - докато не ти се наложи да сменяш чаршафите в хотелските стаи на учениците си.

3) Морето през юни / юли е по-евтино

Който е научил нещо до 24 май - научил. Оттам нататък, хлапетата не влизат в час, за да се образоват, а за да се "оформят" на конвейра. Ако може, без много напрежение, защото ол-инклузивът на Китен е резервиран още от март.

Ако между другото, остане време за допълнителна квалификация и прочитане на новите учебници по диагонал, хубаво.

Комбинирайте всичко това с тихия ужас на родителите да останат насаме с децата си за 5 работни дни в повече, и ще получите крайния резултат.

Факт: в МОН могат да се сърдят единствено и само на себе си за това, че си разбиха главите. Няма много смисъл в това да правиш "реформа" насред лятната ваканция, когато учителите дори не могат да реагират на идеята. А и в крайна сметка, явно никой не разбра какво налага разместването на ваканциите и какво значение има то за подобряването на учебния процес.

Но въпросът е съвсем принципен: ако навремето образованието на малките е било първостепенна грижа на възрастните, то днес еснафлъкът явно властва над всичко.

Истината е, че за това не са виновни учителите - реакциите им са просто външният симптом на болестта.

Щом като работодателят не може да осигури нормални условия за труд, не може и да изисква от служителите си чудеса от храброст.

А в случая "работодателят" е оценил стойността на учителския труд на 688 лева. Толкова е минималната основна заплата на един старши преподавател в България - независимо дали произвежда гении по физика, или отбива номера до пенсия.

Нищо, че всички са недоволни от натоварването, нервите, срива на качеството и липсата на признание. Предпочитат системата да не се променя, защото винаги може и по-зле. И да е счупена - да не се поправя. Благодарение на този принцип векуват другарките синдикалистки.

Това ни казват учителите, независимо дали искаме да го чуем или не.


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

12 Mako | 04.08.201721:18

Две сериозни думи по въпроса за ваканциите. Доколкото имам поглед, лятната ваканция в повечето европейски страни е някъде между 6 и 8 седмици. Грубо казано, месец и половина до два. У нас най-кратката лятна ваканция, тази на гимназиалните ученици, е два месеца и половина, за по-малките е три.
Това, според мен, действа разлагащо на децата. Много по-добре е лятната ваканция да се ограничи до два месеца в периода 1.07 - 1.09 / апропо, исторически учебната година е започвала именно на 1.09, доколкото знам идиотът Стамболийски премества датата, за да могат селските ученици да участват в селскостопанскта работа до 15.09, така че - нищо сакрално няма в тази дата!/. Така ще се намали ефектът от лятната демотивация.За сметка на тези допълнителни две учебни седмици е разумно да се увеличи броят на кратките ваканции, като те се съобразят по-добре с графика на официалните празници. Всеки, който работи активно и отговорно, знае, че е много по-добре и за здравето му, и за професионалната му форма да почива три пъти по 7-10 дни през годината, отколкото 21-30 дни накуп!
Това има смисъл да се обсъжда, мисля. Само че не през август, дни преди началото на учебната година, време, което поставя всички играчи в цайтнот, защото е недостатъчно, а и е "мъртво" и за системата на образованието, и за почиващите родители! Ако искаме да свършим работата разумно, дебатът трябва да започне някъде малко след 15.09 / период, в който сме естествено фокусирани върху образователната тематика/ и най-късно до средата на втория срок да се оформи практическо решение, което още преди 24 май да бъде правно оформено и съответно огласено, за да са ясни правилата за следващата учебна година!
Мисля, че подобна схема е непосилна за МОН....тези хора вършат всичко важно в последния момент и като правило вземат дебилни решения...
Това е положението!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

11 паяка | 04.08.201720:16

Аналогично на липсата на замислената ефективност от смяната на часовото време с изкуственото т.нар. лятно и съпътствието му с умора, изнервеност, пренастройка и реорганизация на организма, това миханично и недообосновано преместване на началото на учебната година би било грешка. Кому е нужно да се разхожда из календара една символна дата. Всеки българин свързва 15.09 с начало, с училище, с цветя, с надежди. Поне до сега по отношение на това всички сме били единомишленици. Почти като да инициира някой преместването на 24.05.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2013, 16:41

10 JB | 04.08.201718:55

дедо аджи,

за Коледа си прав, но за лятото не съвсем.
Летните ваканции са естествено през лятото, но например в Германия не са по едно и също време за всичките области.
В 2 области ваканциите са от 22.06. до 02.08.; в други 3 - 26.06. - 04.08.; следват 03.07. - 14.08., 17.07. - 29.08, и т.н. до последните в Байерн от 29.07. до 11.09.
Съответно и новите учебни години започват по различно време.
Това е различно за всяка година.

С други думи - началото на една учебна година не е най-важното, но за това вече се писа достатъчно. И това не е реформа, а само козметика или един вид алиби-дейност.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

9 Dox | 04.08.201717:04

Кво се чудите. Нали требва нещо да става там, в това МОН. Реформи!!!Реорганизации!!!
А бе ..... требе да има движение. Какво става с вашия въпрос ли? Ами ..... вашият въпрос се движи.
Така че спокойно - нещата се движат. Нещата се случват. Нема лабаво!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

8 dedo adji | 04.08.201716:25

JB, ако не други, летните и коледните ваканции съвпадат в цяла Европа. По магистралите през лятото и по Коледа е лудница и без ваканцуващи (турска дума, въведена в българския език от известния ерудит Местан ага) ученици.
Няма нищо страшно в преместването на началото на 01.09. Но Пикси е 100% права, ако е само това ефектът е нулев.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2013, 16:41

7 JB | 04.08.201715:55

Много ме съмнява, да има ЕС-стандарти за ваканциите. Това дори би било контрапродуктивно - ако в цяла Европа (ЕС) ваканциите са по едно и също време, можете да си представите положението по автомагистралите и по курортите.
Но както често в подобни случаи, при липса на убедителни собствени аргументи, се изтипосва табелата "Така е в ЕС".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

6 pixie | 04.08.201714:53

Така. Кое да коментирам по-напред - учителските синдикати, които не знам точно по каква причина бяха намесени тука (от тях по начало полза няма) или цялата истерия около опита за реформа посред лято?
От синдикатите на учителите се разбра, че полза няма при сериозните учителски стачки, които можеха да постигнат нещо за учителите, ако имаха подкрепата - ФИНАНСОВА - от синдикатите от събрания членски внос, който точно с тая цел се събира по принцип, а не за да бъде по-могъща Янка Такева.
По повод т. нар. "реформа", за която не стана много ясно чия идея точно беше, май на министерството, но толкова по-зле. Реформите по начало са хубаво нещо, ако ще променят положението към по-добро. В образованието, обаче, са нужни адски много реформи, които някак е странно да почнат в края на юли. Реформа от днес за утре не се прави, особено в образованието.
И да изреждам предложенията си какво трябва да се промени, полза няма да има, за това ще е нужен отделен пост, даже няколко.
Само да отбележа, че някъде из нета причината, изтъкната (явно защото много ще натежи) за повдигането на въпроса за ваканциите и началото на учебната година, беше уеднаквяването на стандартите с ЕС. Много странно, че се сетихме на 10-та година от членството си, през юли!, да уеднаквяваме стандарти в образованието. И като ще го правим, викам да уеднаквим стандарти по отношение на МНОГО други параметри, а не само старта на уч година.
Иначе, да, ако това е бил проблемът на бг образованието, да не чакаме, ами да почват на 1.09., ама едва ли ще се случи нещо по-различно.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

5 dedo adji | 04.08.201713:31

.... 25 разпасани тийнейджъри ....
_ _ _ _ _ _ _ _

През моето ученичество стандартната бройка на класовете беше 40, като някои достигаха до 45-6. По 25 бяха паралелките в елитните гимназии. И, предствете си, никой не припадаше от жега и климатът беше последната причина за нарушение на дисциплината и вниманието.
Вярно, че ние не бяхме толкова разпасани. Нямаше и мобилни телефони, но главното беше, че учителите, макар също ниско платени, имаха положение. Уважение - който го заслужи, то не следва по закон. Днес учителят е г-жа (мизерен брой г-да) Никоя. И по заплата и по социално положение. Докато 99% от родителите на моите връстници наставляваха децата си да слушат другарката, днес е вървежен лафът "Мър другарке, пиши на наша Виолина една тройка, поне даскалица да стане, да не остане без хляб". И, колкото и неприятно да ми е да го кажа, принос за това имат и самите те. При голямата учителска стачка, една наистина мащабна акция, исканията бяха САМО за заплати. Никой не каза дума за социалното положение на учителите. Дадоха им едно мизерно увеличение, и сега смятат, че могат да ги юркат както си поискат. Учителите биват упреквани, наставлявани и даже бити, вкл. и от ученици. Каква отдаденост искате от такива хора?
Моля Дияна Костова да представи данни, колко учители работят сезонна работа от 1 до 15 септември. Съмнявам се да са мнозинство и че това е причината за учителския консерватизъм.
И на друго място съм заявявал, че изтеглянето на началото на уч. година на 1-ви няма да предизвика никакви особени неудобства. Но ако е само това, е упражнение по безсмислие.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

4 паяка | 04.08.201712:38

"Когато вкараш 25 разпасани тийнейджъри в почти непроветряема стая с 53-годишната им класна ръководителка, настъпва физически и морален декаданс."
Това е изречение, което е трудно преглъщаемо, защото в задъхания си устрем да се надсмее унижавайки, прелива от няколко обиди, неистини и крещящо дискриминационно отношение на база възраст и пол.

Дори най-старите училищни сгради се познават отдалече по многото си и големи прозорци. Останалото не си заслужава да го изчетеш дори.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

3 Mako | 04.08.201711:46

Как така цяло съсловие от интелигентни хора - образовани, сърцати, отдадени на безценна обществена мисия - са съгласни да се идентифицират с чугунения ведомствен консерватизъм
=================================

Хахахахахаххххххххххххх, какво определение за даскалите, да паднеш по гръб като мутреса пред застраховател.... Смее се
   

оценка

+0 -1