На кого му причернява от Черния петък? | webcafe.bg
Webcafe

На кого му причернява от Черния петък?

Вучето
22.11.2017, 19:19 (обновена 26.11.2017, 19:13)
black friday, черен петък, пазаруване

Снимка: © Getty Images

И когато, няколко часа по-късно, се прибереш вкъщи и се хвърлиш съсипан от емоции и умора на дивана, доволно заринат от кутии с черна техника и дизайнерски торби, изведнъж осъзнаваш, че повечето от нещата всъщност изобщо не ти трябват.

"Готов ли си за Черния петък?"

Този боен призив, с който хиляди търговски брандове по света призовават всяка година в края на ноември хората да впрегнат цялата си физическа, емоционална и потребителска мощ, за да купуват, доста напомня на болшевишкия агитационен плакат от времето на гражданската война в Росия: "Ты записался добровольцем?" Щото ако не си се... как не те е срам!

И двете кампании имат за цел да превърнат таргетите си в пушечно месо - едната за кефа на някакви идиоти-войнолюбци, а другата - за кефа на... друг тип идиоти.

На търговската фронтова линия агитаторите имат за цел да насторят съзнанието на потребителите-воини така, че да се чувстват удовлетворени задето са част от едно такова грандиозно начинание. Затова не е чудно, ако изпитваш неподправена радост, че си си купил протеза за долен крайник на ИЗГОДНА ЦЕНА, без дори да си с ампутиран крак.

Минус 50 %, минус 75%, минус 90%... "Блек фрайдей - пазарувай сега и спести пари!" "Блек фрайдей - заявете потребителски или стоков кредит!" "Блек фрайдей - от студ умри, но гъзар бъди!" "Блек фрайдей - купи или умри!" Манипулацията е почти на сто процента ефективна, защото залага на един от най-изпитаните психологически трикове, с които жонглира комерсиалната реклама, а именно: "Представи си, че го имаш!"

Повсеместните големи намаления нахлуват като Конника без глава на черен кон през Черния петък и прецакват потребителската ти самодисциплина и контрол, към които иначе стриктно си се придържал през останалото време на годината.

И когато, няколко часа по-късно, се прибереш вкъщи и се хвърлиш съсипан от емоции и умора на дивана, доволно заринат от кутии с черна техника и дизайнерски торби, изведнъж осъзнаваш, че повечето от нещата всъщност изобщо не ти трябват. Даже и не ти харесват. Просто си ги купил, за да не изглеждаш будала в собствените си очи, че не си се възползвал от възможността, когато си я имал. А и защото си се записал доброволец на фронта за международно подпомагане на китайското производство!

Всичко започва някъде около 1961-а година, когато полицията във Филаделфия нарича петъка след Деня на благодарността "Черен петък" заради големите задръствания по пътищата.

20 години по-късно нарастващата употреба на фразата получава ново тълкувание, свързано с очевидно нарастващите печалби, които търговците регистрират в този конкретен ден от годината, когато бизнесът им вече не е "на червено", а "на черно"*. В Черния петък магазините отварят много рано (а от известно време насам някои от най-големите търговски вериги отварят дори в полунощ!) Интересът към Черния петък нараства с всяка изминала година, а преди десетина години американският феномен преплува океанът и оттогава владее и европейския континент.

За щастие обаче в държави като Холандия, Франция, Норвегия и други лудницата по магазините през този ден е само бледо копие на това, което се случва в САЩ. Служители в магазините разказват от първо свидетелско лице умопомрачителни истории за случки в резултат на шопинг стреса, който размътва разсъдъка на милиони американци. Като, например, случката с клиент, който се изходил в една от пробните и след това си избърсал задника с риза на Ralph Lauren, само защото била намалена от $345 на $125!

Статистиката показва, че от 2006-та година насам са регистрирани 7 смъртни случая и 98 ранени заради хаос и безредици в магазините през Черния петък.

Трябва да признаете, че да те прострелят в главата, само защото си прередил някого на опашката, не е особено приятно преживяване, когато си излязъл да си напазаруваш кожени ботушки, три килограма течен шоколад и UHD телевизор...

Черният петък напоследък набира голяма популярност и в мюсюлманските държави, макар че повечето религиозни лидери открито се обявяват срещу него, смятайки го за уронващ устоите на мюсюлманската вяра и начин на живот. Затова ако сте от хората, на които им причернява пред очите с наближаванаето на Черния петък, ето един полезен съвет: Заминете за Пакистан! Там, за да не разсърдят Аллах, му викат... Белия петък.

*Английският израз “да си на черно” (to be in the black) означава да имаш авоари в банката, да не дължиш пари.

Oще: black friday  блек фрайдей  истерия  намаления  пазаруване  промоции  черен петък  шопинг 


Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

3 Mile Manolov | 23.11.201723:57

Мая.... нема се запиша доброволец... кат дойдат тия с брадите по 3 метра ше разчитам на тяхната култура на потребители.... и ше се надявам ти и примерно твоето семейство да гледате тази култура отблизо... оти поне не е имало кой.... и етк дай да не се занимаваме Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.08.2012, 16:39

2 scuba | 23.11.201712:06

За справка:
https://amhistory.si.edu/militaryhistory/collection/object.asp?ID=548
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.04.2015, 21:11

1 Виктория Пенелопова 07 | 22.11.201721:22

Да пукна, ако въпросното Вуче е чело Конникът без глава!?!? Смее се
   

оценка

+0 -0