"Писменост" без култура е едно нищо | webcafe.bg
Webcafe

"Писменост" без култура е едно нищо

ема ивановаЕма Иванова
24.05.2017, 18:33 (обновена 25.05.2017, 17:01)
Шествие, 24 май

Снимка: © Webcafe

Писменост - добре, но с каква култура можем да се похвалим около 24 май?

Че четенето на книги в България се е превърнало в абстракция, всеки може да се увери и сам, без да са необходими статистики, като публикуваното преди ден изследване на "Галъп Интернешънъл", според което 68% от българите не са закупили нито една книга през изминалата година.

Добре, ще кажете, българите не четат. Голяма работа! Проблемът обаче е и че не посещават изложби, не ходят от театър, не се интересуват от изобразително изкуство, не посещават концерти.

Каква култура тогава консумираме и с какво можем да се похвалим в дните около 24 май - празник не само на славянската писменост, но и изобщо на културата?

Някои се самоуспокояват, че хората все така четат, но четенето е станало дигитално, минало е онлайн. Но помислете: ако човек няма навика да чете хартиени книги - а това се потвърждава от всички поредни изследвания от изминалите години - какво точно ще гледа в интернет? Надали ще запълва празнините в общата си култура от "Читанка", нали?

Ако няма навик да ходи по изложби, то надали в интернет ще разглежда сайтовете на световните галерии с намерението да посети местата, където се съхраняват великите шедьоври на всички времена.

Ако не посещава театри, надали търси онлайн друго, освен сериали, шоута (и то български, защото чуждите езици също все още са проблем за нашенеца) и всякакви други бързи продукти за запълване на времето. Ако не се интересува от балет и опера, надали сърфира, за да си запази места за подобни събития...

Ако действително сме толкова безкултурни, както безмилостно сочат статистиките, то единственото, което може да вдигне самочувствието ни около подобни празници като 24 май, явно е абстрактната увереност, че някога, пък било и преди цели 12 века "и ние сме дали нещо на света". Затова и патосът и кухите фрази звучат толкова силно - а и толкова фалшиво - на този празник.

Защото е много по-лесно да говориш, отколкото да действаш - и това важи за всички прослойки на обществото - от политическата класа, до така наречените "културни дейци".

Лесно е да издадеш книга на "шльокавица" и да бичуваш неграмотността, но в пъти по-трудно е да толерираш, създаваш и налагаш автори - и говорим за автори, а не за графомани и за хора, за които важи максимата "не е поискал - не е издал".

Много по-лесно е да обличаш мантията на висококултурна нация един ден в годината, отколкото всеки ден с голям труд и упорство да изграждаш нещо, с което да доказваш, че си част от такава.

Защото не всичко опира до четенето, както се опитват години наред да внушават в училище. Не всичко опира и до писането, както вярват множество пишещи, стъпили на бездънното усещане, че българската литература - а защо не и журналистика - започва от тях.

Коренът на културата е в паметта и в осъзнаването, че не си пръв на тази земя и във вярата, че не си последен.

Необходима защита срещу бруталността на ежедневието и напъна да "изкараме някой лев на всяка цена", под чието мото преминават дните на по-голямата част от хората у нас - това всъщност е културата...

Колкото до писмеността: сами виждаме, че с нея могат да се изразяват добре и доста безкултурни идеи.

А и освен "писменост", има и архитектура, защото доколко пазим паметниците и сградите си също издава нашата култура. Културата е и в начина по-който се храним и дори в това колко достъпна и приятна правим храната за околните. "Култура" е и начинът, по-който се придвижваме по улиците - ако може без да се бутаме, псуваме и бием. Тя е и в начина, по който строим пътищата си. Но най-важното - тя е в доверието, което имаме един към друг и в доверието, което имаме към миналото и бъдещето си.

Защото нито четенето, нито писането могат да запълнят усещането за откъсването от миналото и липсата на бъдеще. Именно запълването на тези културни липси, а не тупането в гърдите, че сме създали славянската писменост (ние, разбираш ли) - може да ни даде усещането, че ще оставим нещо зад себе си и ще имаме шанс да научим децата ни да го пазят и ценят.

А ако оставеното след нас се окаже хубаво - тогава може би ще имаме и самочувствието един ден - вероятно след много години - да заслужим най-после и празника си.

Oще: 24 май  ема иванова  закупуване на книга  книги  култура  купуване на книги  писане  писане за култура  писменост  четене на книги  шльокавица 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

23 deowin | 26.05.201722:36

>Защото правилото е елементарно - не се спори със селския идиот

Ако наистина се водеше от това правило и ме мислеше за идиот, то изобщо не би следвало да логорействаш под буквално всеки мой коментар, независимо дали изобщо ти обръщам внимание или не.
Апропо, тривиално можем да докажем кой в случая е селският идиот. Искаш ли задачка едноминутка или те е страх да не излезе твърде наяве истината за уменията, способностите и знанията ти?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

22 Mako | 26.05.201718:00

deowin | 25.05.201723:45
Какво знам или не знам (за което ти няма как да бъдеш толкова сигурен, колкото изглежда си) няма точно никакво отношение към основната ми теза
==========================
Ще гледам да съм кратък:
1. Установи се стопроцентово, че по темата "славянска азбука" ти си на едно доста характерно ниво. Това ниво се нарича "селски идиот".
2. В качеството си на такъв, не бих ти препоръчал да се биеш в гърдите с каквито и да е "основни тези" по темата. Защото правилото е елементарно - не се спори със селския идиот. Чиста загуба на време е.
Това е от мен Намига Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

21 deowin | 25.05.201723:45

Какво знам или не знам (за което ти няма как да бъдеш толкова сигурен, колкото изглежда си) няма точно никакво отношение към основната ми теза, която ти продължаваш успешно и многословно да отбягваш, като предпочиташ да се заяждаш логорейно в цели параграфи за машинална грешка в една единствена и напълно несъществена дума - смисълът на коментара ми се запазва непокътнат ако изцяло премахнеш фразата "създателите на кирилицата". Смисълът, който ти продължаваш страхливо да отбягваш.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

20 Mako | 25.05.201723:24

deowin | 25.05.201722:53
Заяждаш се за дребната фактологическа грешка защото няма какво друго да кажеш, а искаш да избегнеш основната тема за приписване на чужди заслуги?
==========================

"Дребната" фактологическа грешка се състои от няколко елемента:
1. Не знаеш, че Кирил е единствен създател на славянската азбука.
2. Не знаеш, че като такъв е създал глаголицата. Т.н. "кирилица" е българска. Наречена е на Кирил като знак на преклонение пред този уникален човек.
3. Не показваш да знаеш, че Кирил създава азбуката като християнин. И точно поради това я предоставя на ВСИЧКИ, в т.ч. - и на простаци, като мен. Той отлично знае, че неговата азбука ще се използва от всякакви хора, в т.ч. и от ниски в намеренията си, но понеже за един свят мъж в християнската традиция няма разлика между хората - прави го! Убеден е, че резултатът във времето ще е положителен, защото е сигурен, че Божието Слово е способно да променя за добро. Точно така се и случва, езикът ни е използван както за гнусни предателства и всички предположими форми на човешко падение, така и за невероятни неща, това е езикът на Климент Охридски, Йоан Екзарх, Патриарх Евтимий, Левски, Ботев и още хиляди и хиляди българи, които са дали пример за човешко достойнство и интелект! Каквито и падения да сме имали, тези хора са ги изкупили с делата и словото си, придобило в българското самосъзнание елемент на святост !
Така че предположението ти "как биха се чувствали К и М...." е чиста форма на самозаблуда, ако светите братя можеха да видят плодовете на своя труд, със сигурност биха благодарили за сетен път на оня, който ги е вдъхновил в това свято дело.
=====================
И понеже за пореден път се опитваш да ми вмениш някакъв опит за "приписване на чужди заслуги" - би ли посочил къде, кога и точно как съм се присламчил към Братята?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

19 deowin | 25.05.201722:53

Заяждаш се за дребната фактологическа грешка защото няма какво друго да кажеш, а искаш да избегнеш основната тема за приписване на чужди заслуги?
Типично.
Я погледни дали не съм направил и някоя пунктуационна грешка, щото ако съм, това определено би опровергало основната ми и тъй неудобна за теб теза.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

18 Mako | 25.05.201722:00

deowin | 25.05.201721:28
Доста плосък и пошъл претекст да си припишеш заслуги за постиженията на прадедите ни и да светиш в отразена светлина.
Как, мислиш, биха се чувствали Кирил и Методий, ако някакви полуграмотни идиоти, които пишат на шльокавица, не знаят правописа на майчиния си език или злоупотребяват с емотикони се самоидентифицират с тях, създателите на кирилицата, и си приписват заслуги по рождение за техните постижения под претекста, че те, видиш ли, са имали шанса да се родят по същите земи след години и били можели да оценят техния труд?
=====================

Кирил и Методий не са "създателите на кирилицата", титане на мисълта. Колкото и да се самозаблуждаваш публично в това.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

17 deowin | 25.05.201721:28

Доста плосък и пошъл претекст да си припишеш заслуги за постиженията на прадедите ни и да светиш в отразена светлина.
Как, мислиш, биха се чувствали Кирил и Методий, ако някакви полуграмотни идиоти, които пишат на шльокавица, не знаят правописа на майчиния си език или злоупотребяват с емотикони се самоидентифицират с тях, създателите на кирилицата, и си приписват заслуги по рождение за техните постижения под претекста, че те, видиш ли, са имали шанса да се родят по същите земи след години и били можели да оценят техния труд?
Поне да говорехме за хора, които поне продължават тяхното дело, а то..
Та, кой емотикон би избрал за да изразиш реакцията на братята към горното предложение? Питам именно за твоето мнение защото ти все пак си един най-често употребяващите емотикони тук.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

16 Mako | 25.05.201720:49

deowin | 25.05.201720:39
>празникът ни е напълно заслужен

Не, не е.
Приписват си постиженията на дедите си единствено хора, комуто напълно липсват лични постижения
====================

Део, тук не коментираме лични постижения, макар че на такива виртуални титани, като теб, много би им се искало. А целокупната българска култура. Постиженията в нея, както и във всяка друга световна културата, се оценяват с времето. Поради което истинската стойност на нещата узнават децата и внуците на създателите , за съвременниците остава единствено възможността / докато творят собствения си влог/ да пренесат позитивния спомен за вече постигнатото до паметта на децата. Такъв е смисълът на 24-и май. Един великолепен празник.
Още веднъж - честито на всички! Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

15 deowin | 25.05.201720:39

>празникът ни е напълно заслужен

Не, не е.
Приписват си постиженията на дедите си единствено хора, комуто напълно липсват лични постижения.
А ти дори не си избрал да се родиш българин, тъй щото поне да имаш заслуга да имаш точно тези предци. За техните постижения никой освен самите тях няма никаква заслуга. Независимо от воплите на комплексари, чиито най-чутовни лични житейски постижения са били на порцелановия трон.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

14 Mako | 25.05.201720:22

А ако оставеното след нас се окаже хубаво - тогава може би ще имаме и самочувствието един ден - вероятно след много години - да заслужим най-после и празника си.
=======================

Скъпата авторка пак е забравила, че и към настоящия момент разполагаме с достатъчно "оставено след нас", даващо пълните основания за тази прекрасна майска споменна усмивка към светлата памет на дедите ни, съчетана с вглеждането в детските души около нас!
Така че, празникът ни е напълно заслужен и смислен, да е честит на всички / и на злобарите - също!/ Усмивка
   

оценка

+1 -0