When the Music`s Over | webcafe.bg
Webcafe

When the Music`s Over

Стани автор
04.01.2017, 20:23 (обновена 07.10.2017, 21:25)
бнр

От лесния отговор на въпроса "Защо са монополисти?" до по-трудния "Какъв процент от събраните суми отиват за издръжка на самата организация?".

Ако в последните дни сте си пуснали някоя от програмите на БНР, няма как да не сте забелязали отсъствието на съвременна музика. След спор с Музикаутор, Българското национално радио излъчва само музика създадена преди 1946. От разменените по медиите обвинения е изключително трудно дори на добре запознатите с материята да се ориентират в създалата се ситуация. И докато се наслаждаваме на класика, фолклор и джаз в ефира, не е зле да изясним веднъж за винаги всички неясни моменти.

Вместо да тропат ядосано с краче, от Музикаутор не е зле да дадат подробни обяснения за дейността си. Защото сегашното им поведение и цифрите от финансовия им отчет оставят впечатление за един малък вид изнудване спрямо БНР. За сметка на данъкоплатците. И то скоро след скандала с изгорелите депозити на Профон в КТБ.

БНР плаща за авторски права 1% от субсидията си и 4,55% от рекламните си приходи. В същото време частните радиостанции отделят за Музикаутор до 4,4% от приходите от реклама. За 2015 тези цифри представляват 487 768 лв. за БНР и 613 084 за всички останали. При това съотношение е странно да говорим за неравнопоставеност, или поне не в полза на националното радио. Дали причината за новите претенции към най-големия и редовен платец не се крие в трудностите на Музикаутор да събира дължимите суми от частните радиостанции? От този следват още редица въпроси. Каква част от сумите, дължими от частните радиостанции, остава несъбрана? И трябва ли тя да бъде компенсирана със средства от държавния бюджет? Кои са най-големите длъжници и защо Музикаутор не предприема никакви мерки срещу тях?

От Музикаутор съвсем естествено дават за пример други европейски страни, където между 2,5 и 5% от бюджета на националните радиа отиват за авторски права. Във Франция например групата държавни радиа France Radio беше първата, която подписа нов договор за авторските права преди 2 години. Преди това обаче бе проведено дълго обществено обсъждане, в което организациите управляващи авторските права отговориха подробно на всички въпроси относно дейността им.

От лесния отговор на въпроса "Защо са монополисти?" до по-трудния "Какъв % от събраните суми отиват за издръжка на самата организация?".

Авторските права в повечето страни се управляват от 2-3 организации (най-често 2, една на авторите и продуцентите и една на изпълнителите), тъй като така е по-лесно за тези, които плащат. Отговорът, макар и логичен, съвсем не е очевиден. Но си представете малка радиостанция или бар да води преговори за музиката, която излъчва, с 30 различни организации. Един малък ад. Освен това като единствен представител на много музиканти, за тези организации е много по-лесно да оказват натиск върху големите медийни групи и така да защитяват по-добре интереса им. Това е отговорът, който Музикаутор и Профон трябва да дадат, когато ги обвинят в злоупотреба с монополно положение. Лесното обаче свършва дотук.

Събирането на сумите е неясно, но тяхното преразпределяне е тъмна Индия. Повече от шест месеца продължи във Франция обсъждането на високия според всички процент, който отива за издръжката на една от организациите (SACEM) - 15,2%. А организацията обеща да го намали до под 10% до 2020. Редно е да получим отговор на въпроса "Какъв е този процент при Музикаутор и Профон?"***. Особено когато на практика почти 50% от приходите на тези организации идват непряко от държавния бюджет (през БНТ и БНР).

Музикаутор и Профон дължат и отчет на авторите и изпълнителите, повечето от които получават смешни суми. Недоволството в бранша нарасна в последно време и изненадващо доведе до напрежение там, където има най-малко проблеми със събираемостта. Новата управа на радиото обаче се оказа костелив орех.

А идеята на генералния директор на БНР да се превърне в представител на редица български творци като нищо ще стане реалност и ще обърка още повече ситуацията.

Освен липсата на прозрачност, в този казус най-силно се усеща липсата на солидарност в бранша. Ако подобен казус се случи във Франция най-вероятно всички радиостанции ще бойкотират организацията в подкрепа на националното радио. Подобно нещо се случи, когато държавата се опита да наложи квоти за френска музика.

От цялата суматоха има надежда да произлезе добра новина - пълна прозрачност на процеса. И край на Музикаутор и Профон в сегашния им вид. Защото в краткосрочен план те са далеч по-губещи от националното радио. А търпението на гилдията към тях е на привършване.

 

*** След публикуването на текста, от "Музикаутор" посочиха пред Webcafe.bg, че процентът за издръжка на дружеството е 16,23% за 2015 г. Приходите през тази година са 7 459 048 лв. - с 2,4 млн. лв. повече от предходната. Таксата за административни разходи през 2015 г. е намалена в сравнение с нивото й от 19,16% за предходната година.

Oще: авторски права  александър велев  бнр  боил банов  изпълнители  култура  министерство на културата  музика  музикално радио  музиканти  музикаутор  профон  радио  сем  сигнал  скандал  тарифа за авторски права 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.