Webcafe

Надежда Петрова и какво е да си жена пилот

Златина ДимитроваЗлатина Димитрова
15.04.2019, 13:32 (обновена 16.04.2019, 18:31)

1 от 8 снимки Назад Напред

Надежда Петрова и какво е да си жена пилот

Снимка: © Мира Дерменджиева

За нея авиацията не е детска мечта, а страст, която се появява, когато е на 18

В последните години темата за правата на жените, техните глас и избор, намира все по-широк отзвук и място в дневния ред на обществото. Тази обнадеждаваща тенденция вдъхновява Dove за нова кампания, свързана с преосмисляне на стереотипите за женската красота и даване на глас на жената.

Webcafe също се включва в кампанията, като в рамките на три седмици ще ви запознаем с историите на три Надежди - всяка със своята необичайна история и гледна точка към света.

"А вие сигурни ли сте, че ще стигнем?" е въпрос, който пътник в самолет задава, разбирайки, че пилотът е жена.

Пилотът, Надежда Петрова, изпълнява полети от 12 години и да, винаги стига до дестинацията. Защото в работата на пилота няма пол, а висока подготовка. Когато започва да се занимава с авиация, в нейната позиция са само няколко жени и към всички тях цари недоверие. С времето обаче успяват да докажат, че са еднакво добре обучени и еднакво способни да стигнат от точка А до точка Б, независимо от обстоятелствата. Надежда работи в националния превозвач Bulgaria Air и е втори пилот на самолет Еmbraer 190.

За нея авиацията не е детска мечта, а страст, която се появява, когато е на 18. Първият й съпруг е летец и тя прекарва дълго време в компанията на пилоти, които непрекъснато обсъждат теми, свързани с небето и полета. Така в нея се заражда желанието също да се впусне в това приключение.

Ако при първия си полет Амелия Екхарт казва: „Просто разбрах, че трябва да летя", за Надежда Петрова усещането е като при влюбване - пеперуди в стомаха и мисълта, че иска да прекара така по-голямата част от живота си. За първи път се качва в пилотската кабина (но не като първи пилот) при полет от София до Будапеща. „Бях под такава емоция, бях изтръпнала и не си спомнях нищо. Беше много странно. Когато започнахме да снижаваме и кацнахме, си помислих за [пилота на самолета] - тези хора са велики", разказва Надежда.

Когато решава да се насочи към авиацията, Надежда е студентка по счетоводство и контрол в УНСС и вече има едно дете. Идеята шокира родителите й, които се надяват дъщеря им да избере по-спокойно поприще. Докато майка й очаква тя да се посвети на по-конвенционална работа, баща й, на когото казва, че прилича, подкрепя решението й. „Само се изправи пред мен и каза: действай, щом си го решила", спомня си Надежда.

По това време единственият начин да станеш пилот, е да завършиш „Авиационна техника и технологии" в Техническия университет. Две години по-късно обаче държавната поръчка за пилоти е прекратена и се въвежда лицензираното частно обучение. „Това беше най-големият подарък от съдбата към мен и всъщност аз съм от първия частен випуск пилоти за България", разказва Надежда. Днес е много благодарна на родителите си, че са били до нея и са я подкрепяли дори финансово, докато учи и работи.

Пълно рестартиране

Ако се чудите какво се върти в главата на вашия пилот по време на летене, то ще се изненадате. Единствената мисъл е изпълнението на полета. За Надежда това е рестартиране. "Тогава не мислиш за нищо лично, дори за проблемите си, ако имаш такива".

Затова и никога не е възприемала летенето като работа. „Усещането, когато съм на самолета, е усещане за свобода и красота, извисяване над всичко земно в прекия и преносния смисъл", казва тя.

Оказва се, че по време на полет пилотите често обсъждат системите на самолета, изпълнението на определени процедури. Така те се поддържат във форма и извън задължителното тренажорно обучение, в което се разиграват всички възможни опасни ситуации в самолета. За Надежда това е гаранция, че нищо няма да бъде забравено и ще бъде подготвена за всякаква ситуация във всеки един момент. Именно по тази причина вярва, че самолетите с изцяло автоматизирано управление не са добра идея - винаги трябва да има пилот, който може да поеме управлението над машината в кризисна ситуация, защото професионалистите са подготвени да реагират.

Жените пилоти и жените шофьори


Ако се чудите дали след всички вицове за жени шофьори има различно отношение и към жените в пилотската кабина, оказва се - има. Ако сред пилотите жените вече са доказали своите умения, за част от пасажерите това продължава да е изненадващо.

„Имахме един изцяло женски полет с моята колежка, която е командир. Беше от София до Варна. Стюардесата каза, че [пасажерите] били много мълчаливи", разказва развеселена Надежда.

Това да е жена пилот е голямо предизвикателство не само заради отговорността, но и заради графика. За пилотите няма делнични и празнични дни, а вечерните смени продължават до късно и Надежда понякога се прибира след полунощ. Затова и подкрепата на семейството й е много важна.

Но от друга страна отива щастлива на работа и се връща щастлива вкъщи, където я чакат двете й деца и любимия човек. Самата тя смята, че това е най-важното. Затова се надява, че никога няма да й се наложи да работи нещо извън авиацията. Категорична е и че е намерила своята авиокомпания.

Ако някой ден обаче трябва да смени сферата, би отворила собствен ресторант, защото обича вкусната храна и да готви. Неин идеал за перфектно заведение е ресторант Лебула на последния етаж на хотел в Банкок, където е сниман и „Поредният ергенски запой".

Ако случайно, качвайки се на самолет, чуете от пилотската кабина женски глас да ви поздравява и да пожелава приятен полет, усмихнете се - може би пътувате с Надежда.

Фотограф: Мирослава Дерменджиева®

Гардероб: магазин Collective , мол Paradise Center София

Грим: Росина Георгиева

Oще: dove  жена  красота  надежда петрова  пилот  пилотиране  самолет  самолети  стереотип 


Още от Dove

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.