Webcafe

Димитър Нойков от HBO: Хората обичат да гледат добре разказани истории в дълги формати

СибинаСибина Григорова
11.07.2018, 16:37 (обновена 13.07.2018, 09:41)
Димитър Нойков

Снимка: © Мирослава Дерменеджиева

Кое е водещото - технологията или съдържанието

Webcafe.bg и Visa Premium представят "Истории на успеха" - съвместна рубрика, в която ще ви срещаме с успешни бизнеси, хора и идеи. Защото точно успеха ли? Защото Visa Premium са част от него. В известен смисъл, те са неговата визитна картичка.

Нашият първи събеседник за сезон лято 2018 е Димитър Нойков, регионален мениджър на HBO. Освен притежател на Visa Premium, страстен тенисист и любител на хубавите филми, той е и българското лице на американската филмова компания, известна с култовите продукции "Семейство Сопрано" и "Игра на тронове".

Да продаваш забавления освен, че звучи като приятен бизнес, е и бизнесът на бъдещето. Димитър Нойков ни посреща с новината за поредния локален успех - българско заглавие „Възвишение" е най-гледаното заглавие в онлайн стрийминг платформата HBO GO за периода 1-8 юли. Филмът на Виктор Божинов влиза в платформата на 1-ви юли и само за седмица измества по гледаемост хитови международни продукции като „Западен свят" и „Историята на прислужницата".

Вие от HBO знаете ли какво искат да гледат хората?

Времето, в което живеем, предоставя на хората възможност да избират какво и кога да гледат в мащаби, каквито не е имало никога досега. Технологиите направиха възможно всичко това, а и вече може с много голяма точност да се виждат и дефинират потребителските нагласи. Те просто ти го казват и показват - чрез социалните медии, чрез реалното гледане на конкретни заглавия в онлайн платформите.

Вече не разчитаме на т.нар. пийпъл метрия, базирана на методи за измерване на рейтинги отпреди 40 г. Сега всичко е ясно - кое се гледа, кое се харесва - на база на реални данни от реални потребители.

Мога със сигурност да кажа, че хората обичат да гледат добре разказани истории в дълги формати, да виждат и да се припознават в своите герои, които от друга страна да са също толкова не-идеални като самите тях.

Все пак живеем във време, в което ако нямаш любим сериал, който да те вълнува истински, има твърде голяма вероятност да бъдеш изолиран от разговорите с приятели.

Със сигурност хората искат да гледат онези истински истории, в които да откриват себе си и да си кажат- „Ами ето, значи това не се случва само на мен".

Разбира се, има и една вечна тема, особено за т.нар. young adults - и това са Супергероите!

Какво е бъдещето на телевизията?

Пасивното гледане се заменя с активно участие в случващото се на екрана. Ако приемем, че разбирането ни за телевизия е програмна схема и излъчване в определен час и пасивно гледане от страна на „драгия зрител", то със сигурност този модел е изживял златните си години.

Това, което се случва с много бързи темпове, е, че хората са господари на времето си и съдържанието, гледат колкото и когато поискат, като ползват основно онлайн платформи- новинарски, видео, музика....

Разбира се, самото гледане на даден сериал или филм задължително изисква споделяне в социалните мрежи, т.е. в този момент се появява и вторият екран, чрез който споделяш преживяното - най-честно смарт телефон... Дори и при спортните събития, които по дефиниция се излъчват на живо, се случват огромни промени с навлизането на нови платформи, в които сам можеш да избираш какво да следиш и от коя гледна точка.

Технологиите прехвърлят изцяло властта в потребителя и той от пасивен зрител става на практика активен участник в случващото се.

Какво си говорите, когато се съберете на среща всички екипи на HBO от всички краища на света?

Тенденции, навици на потребителите, особеностите при различните националности, региони и държави. Какво работи като съдържание и подход в една страна и какво не.

Например, колкото по на север отиваш в Европа, толкова по-важна става онлайн рекламата. Такава е демографията, ползването на интернет в домакинствата,

Плащанията онлайн там са много развити, което оформя една много различна бизнес среда. За разлика от Южната част на Европа, и в частност нашия регион, където телевизията продължава да властва и доминира като тип медия, която хората ползват.

Това е въпрос отново на демография, манталитет, икономика, политика - това са факторите, които оформят тази картина. Това не значи, че в България нещата не се променят, напротив, но просто е по-бавно, защото двигателите на промяната са по-малко, имаме силна емиграция и негативен естествен прираст дълги години наред...

Любима за мен тема от неформалните разговори е представата на другите за България. Разбира се, че не е добра. Толкова сме далеч от това да изградим позитивен имидж. Жалко, че за толкова години това не се случва, но всеки трябва да прави промяната в собствената си сфера на компетентност и среда.

Благодарение на екипа на НВО в България и на нашата работа, мога да гарантирам, че поне сред колегите ми, образът на България е далеч по-добър и дори често сме давани за пример за креативност и ефективност. Сигурен съм, че подобно предизвикателство е имал всеки българин, работещ в глобална компания.

Кое е по-важно - технологията или съдържанието?

И двете са важни и ще стават все повече едно цяло. Според мен тук по-интересният въпрос е къде и как най-добре могат да се допълват двете. За мен има 3 елемента на перфектното онлайн преживяване, това са интернет /бърз и надежден мобилен - 4 или 5G или пък домашен интернет/, задължително свързан с устройство - телефон, таблет или телевизор /очаквайте скоро халдилник, печка, климатик... но това е по темата за интернет на нещата/ и в края, но не на последно място- качествено видео съдържание. Защото  кому е нужен скъп телефон, таблет или телевизор, ако няма бърз интернет, чрез който да достъпва качествено съдържание?

Какви локални специфики имат пазарите във вашия бизнес?

Навсякъде зрителят иска лесен достъп, разнообразие и хитови заглавия. Разликите започват тогава, когато заговорим за специфики на конкретната държава. Например, има държави, където даунлоада отдавна не е на мода, заменен е от стрийминга.

Вече дадох пример за разликите в типовете реклама в различните държави. В допълнение, например, да вземем една Унгария - там се снимат много холивудски сериали и филми. Ние само си мислим, че в България се прави нещо подобно. Да, в Бояна идват известни актьори, правят се филми, но няма нищо общо с обема, който има в не толкова далечни на нас държави - Полша, Румъния, Чехия, Унгария... да не говорим за невероятните немски сериали, които показахме през последните 1-2 години...

Всичко това става благодарение на нормална бизнес среда, където държавата осигурява условия /някъде и връщане на част от инвестицията/ за реалния бизнес, който знае как и какво да направи. Ето още една специфика в този контекст - никъде в Европа няма такова ниво на пиратство от торент сайтове, никъде в Европа няма и толкова на брой кабелни и интернет доставчици. Това не значи, че там няма конкуренция, а тук има и ние сме много напред, просто тук не се спазват почти никакви правила и за съжаление всичко това продължава да се случва вече 30 г.

Ето това е един пример за разликите в политиките и бизнес средата между България и останалата част на Европа. И затова ние сме на дъното по отношение на правене на местни филми и сериали. Оттам актьорите са няколко и се въртят по всички телевизии, при сценаристите е почти същото и т.н., просто защото няма условия този бизнес да се развива и да увлече все повече млади хора да работят това, за което са мечтали и да останат в България, правейки това, което обичат.

Каква е психологическата граница, когато става дума за стрийминг - стига ли една услуга?

Колкото повече - толкова повече. Никога досега в историята не се е произвеждало толкова много и качествено видео съдържание. Инвестициите всяка година нарастват, без индикация това да се промени скоро. Разбира се - това е в отговор на търсенето от страна на потребителите и развитието технологиите.

Има ли вече култура да се плаща за съдържание?

За съдържание в България се плаща, при това по няколко начина:

директно - за услуги като НВО и НВО GO, кабелна телевизия, други стрийминг услуги, където заплатена месечна такса ти дава достъп до съдържание

и индиректно - чрез данъците, във формата на много видове субсидии, които държавата от наше име заплаща на автори на художествени произведения.

Т.е. ако в първия случай ти добре знаеш за какво плащаш и какво получаваш, а и имаш избора - дали да го направиш, или не и за кого да го направиш и за кого - не,

то във втория - не е точно така. Но пък плюсът при него /от гл.т. на данъкоплатеца/ е, че е разпределен на милиони като теб, не го виждаш и не го усещаш като допълнително бреме, защото не го виждаш в разпечатката накрая. А истината е, че колкото повече и по-добре работи моделът - плащаш и гледаш това, което конкретно желаеш, толкова по-малко ще се налага да има от втория модел, в който не знаеш какво плащаш, но и в повечето случаи не искаш да гледаш това, което получаваш.

Трябва ли да се повишава културата за плащането с карта?

Заплащането с карта е един лесен и удобен начин за транзакции. С повишаването на доверието към банковите институции и като цяло към предоставянето на лични данни онлайн, неминуемо удобството от този вид плащане ще излезе на преден план.

За съжаление за част от българите плащането с карта звучи като нещо опасно и рисковано, но същите тези хора често доброволно си дават парите на случайни хора, за да им ги откраднат. Въпрос на време и това да се промени и ние също работим за това, защото начинът да си платиш директно за HBO GO е именно с карта.

Може ли да има още един Game of Thrones като пазарен успех? Предишният хит беше "Семейство Сопрано", нали?

„Игра на тронове" не е просто пазарен успех или най-добрият сериал правен някога и т.н., той е социален феномен, защото освен всичко изброено до тук, той успя да привлече както мъжка, така и женска аудитория, както фенове на гейминга и фентъзи жанра, така и хора, които никога не са вярвали, че могат да полудеят /буквално/ по такъв тип сериал. Гледан е от хора, които преди „Игра на тронове" казваха - „Аз сериали не гледам".

Трудно е да се опише този успех на сериала на НВО. Но „новият Игра на тронове" е невъзможен поради съвсем други причини, които важат и за „Новите"-  „Семейство Сопрано" и  „Сексът и градът" например... Това са култови, изпреварили времето си и променили света продукции на НВО, за които ще се говори и в бъдеще.

Неслучайно набират все по-голям зрителски интерес и продукции като „Западен свят", „Големите малки лъжи" и т.н. Нищо чудно един от тях именно да е следващия голям хит на НВО?

Всяка епоха в историята си има своите герои, сигурен съм, че скоро ще говорим отново за поредния култов НВО сериал, забъркан със същата магия, с която бяха направени и предишните, защото НВО продължава да бъде мястото, където най-добрите сценаристи, режисьори, актьори и композитори желаят да покажат своя талант на света и намират почва за това.


Още от Истории на успеха