Оценките от матурите? Спокойно, и по-лошо ще е | webcafe.bg
Webcafe

Оценките от матурите? Спокойно, и по-лошо ще е

Мария КасимоваМария Касимова
15.06.2019, 19:09 (обновена 19.06.2019, 07:35)
Матури

Снимка: © mon.bg

За учениците жертви на една застинала във времето образователна система

И какво да ги правим сега тия деца след слабите резултати от матурите?! Да им плеснем по един зад врата?  Да им хвърлим по един бой? И само конско да им теглим, работата e свършена - повече двойки от миналата година, по-малко добри оценки, а пълните отличници са в наистина бутикова бройка - 17 души срещу 59 миналата година.

Средната оценка по роден български език - изпитът, който е задължителен за зрелостниците - е 4,06 от общо 49 341 явили се на него.

Ако трябва да направим някакъв извод, то от само себе си се налага този - общото познаване на майчиния език става все по-слабо.

Да прибавим към това, че цели 15% от завършващите средно образование предават празен лист, както и че делът на зрелостниците, които просто преписват художествения текст, по който е трябвало да пишат интерпретативно съчинение или есе, се е удвоил тази година и ще се окажем с едно поколение, което явно има сериозни затруднения със създаването на някакво съждение и оформянето му в писмена реч.

За познаването на българската литературна класика, какъвто е Елин Пелин и разказът му "Косачи", даже не ми се отваря дума - там пропастта е огромна и образованието ни копае още по-дълбоко в нея от години.

Вайкането около матурите на зрелостниците е традиционно обществено занимание - от край време сме свидетели на едни и същи тенденции на бавно, но славно опростачване.

Чудим се как така и обвиняваме децата, че не четяли, че си гледали само в телефоните и висели в интернет, вместо в библиотеките. Така е, в интернет са. Но това не значи, че не четат. Просто четат повече там. Всъщност ние, гражданите и родителите, от които зависи нивото на образованието в момента и които, в края на краищата, един ден ще страдат от липсата на такова, с това обяснение просто си дезинфекцираме съвестите.

И сега така ще стане - ще пошумим няколко дни, пък после ще се съсредоточим върху изпитите на детето за висше или ще махнем небрежно с ръка - нали и без това вече са го приели в някой западен университет с прилична такса. Пък един ден, когато ей така го хванем в крачка да пише "збогом", "очуден" или "има ме ку4е", ще му мислим.

Истината обаче е банална и ясна отдавна - причината за все по-ниското ниво на познаване на родния език и повишаващата се неспособност на тези след нас да се изразяват пълноценно на него е в остарелите методи на преподаване и в плашещата невъзможност на образователната система да създаде у тях най-важното - мотивация и интерес.

Миналата година средно образование завърши дъщеря ми. Учеше в престижно софийско училище, в което, ако не бягаш в една писта с останалите, просто отпадаш от само себе си.

И понеже системата там беше такава, че създава състезателен дух в най-добрия смисъл, тя дисциплинирано и истински дерзаеше. През всичките години в училището имаше учителка по български език и литература, която много харесваше.

Като лично пристрастна към този предмет, следях как вървят часовете и какво се учи и бях доволна да видя, че тази преподавателка кара децата да мислят свободно върху текстовете, а не просто да интерпретират чужди и често неразбираеми литературоведски писания за тях. Освен това ползваше каналите за комуникация, които на тях са им близки - технологиите, както и задачи със силен творчески елемент.

В последния XII клас обаче смениха учителката с "по-опитна". И дойде един цербер, който подхвана литературата и езика така, както се правеше едно време. И давай тука едни правила за писане на отговор на литературен въпрос - с набиване на специфични фрази и ключови думи, с наизустяване на цели пасажи от нечии научни студии, с подаване на нещо като "матрица" за четене и интерпретиране на художествен текст!

Целта беше ясна и дори никой не се притесняваше да я артикулира пред учениците - високи резултати на матурата! Училището да е в първата тройка по успеваемост! Толкова.

Накратко, оказа се, че 30 години след моето завършване собствената ми дъщеря отново трябваше да влезе в калъпа от онова време и за да си изкара зрелостния изпит достойно, задължително да ползва изрази като "певецът на българското село", "национално-освободителният идеал", "метафоричната употреба на епитетното гнездо" и "емоционалната парадигма на лирическия аз".

Не ме разбирайте погрешно - не съм против професионалния литературоведски език! Против съм той да се навира в главите на едни млади хора като единствен начин за създаване на интерпретативен текст върху литературно произведение. Още повече, че в училище литературата функционира на първо място като повод за изграждане на нравствени и морални категории, пък после като изкуство, което евентуално изисква да се говори за него през професионален език.

Защото така този език вместо средство за достигане до текста, става просто бариера към него. С дъщеря ми и съучениците й го видях как случи - изведнъж се наложи да сменят изцяло подхода си към литературата и да се насилят да вмъкнат клишетата в него.

Резултатът? Ами досада. Огромна досада и неприязън. Както и тотална загуба на придобитото преди това самочувствие, че могат да обсъждат казуси, поставени в литературно произведение. И нещо още по-страшно - за нея, както и за съучениците й, стана ясно, че цялата тази работа с матурата по български език и литература, особено в частта й извън граматиката, е пълен пунт и пластика. Зазубряш едни изрази, посипваш ги в едни изведени от някой друг тези и ако не си объркал нещо, си вързал четворката.

Сега си спомнете каква беше ситуацията, когато ние, днешните родители и възмутени от незнанието на децата възрастни, държахме на свой ред същите изпити. Само за сравнение ще ви кажа, че на кандидатски изпит за езикова гимназия аз, отличничката по литература от кварталното училище, изкарах добър 3.88.

На кандидатстудентските изпити по литература в Софийския университет, въпреки че ходех на уроци, където една преподавателка от факултета по славянски филологии ни диктуваше разработени теми и ние старателно ги папагалствахме, имах 5.25 на общия изпит и 4.25 на втория, предназначен само за кандидатите за специалността "Българска филология".

Нещо си бях позволила да изразявам лично мнение и да мисля, та броят на необходимите за висока оценка клишета се беше нарушил. После обаче какво стана? Ами онези с пълните шестници (имаше двама-трима) завинаги изчезнаха от полето на езика и литературата, пък аз до ден днешен, при това с огромно лично удоволствие, си изкарвам хляба с ето този български език.

Проблемът с непознаването на езика и неговата граматика и с общата ниска култура в областта на класическата българска литература изобщо не е нов.

На изпитите във ВИТИЗ (днешна НАТФИЗ) през 1989 г., когато и аз кандидатствах, на четвъртия кръг имаше нещо като тест за обща култура. Състоеше се в няколко спонтанни въпроса от страна на журито.

Тогава пред очите ми изпитващите питат един кандидат кой е любимият му български автор. "Иван Вазов", отвръща той. "И кое Ви е любимото произведение от него?", пита пак журито. "Ми... "Под игото", казва кандидатът. "Чудесно - пораздвижват се изпитващите, - а как се казва главният герой в този роман?"... Следва дълъг мисловен процес, в края на който, с притаен дъх и избила пот на челото, момчето промълвява "Огнян". "Топло, топло", както се казва - където Огнян, там и Бойчо Огнянов. Ама все пак...

Онзи кандидат днес е известен и много добър актьор. И вероятно през годините е научил правилното име на вазовия герой ей така, от придобитата с времето обща култура. Но и той беше просто една средностатистическа жертва на българското образование, което за всичките тези години почти не мръдна от убеждението, че основната му задача е да налее знания, а не да възпита стремеж и нужда от тях.

И докато е така, все ще си цъкаме с език над поредните лоши резултати от матурите на зрелостниците, ще ги виним, че не четат и не учат и компетентно ще правим изводи, че по-лошо от това не може да има.

Пък то може - чакайте само да видим матури 2020!

Oще: бел  български език  двойки  изпити  литература  литературна теория  матура  матури  образование  образователна система  тийнейджъри 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

23 Mako | 19.06.201900:06

deowin | 18.06.201917:02

>Познавам хора с "тривиални" професии, които четат и Йовков и Достоевски и разсъждават върху тях

Пффт! Това нищо не е.
================================

Това наистина нищо не е, припомних ти какво си казал за асаньорните техници-пълни дебили / на фона на твоето смехотворно човеколюбие/ и ти не пропусна обилно да онемееш!
Бъбренето е добра терапия при някои индивиди с твоя проблем, продължавай с лечението Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.05.2017, 18:45

22 Nenimir | 18.06.201922:13

Факт е че резултатите не са добри.
Това кому какво е нужно в образованието всеки си го решава сам-ако смяташ, че на детето ти не му трябва образование, не го пращай на училище.
Въпросът е защо нещата не вървят.
Шамарите едва ли са най стимулиращото действие, но всеки родител би могъл да се позанимае с детето си, да му помогне, да види какво не разбира.
Да ама родителите са заети, да обърнат няколко бири, да се правят на храбреци по кварталните кръчмета.
Както винаги виновни са другите-некадърните учители, ама как разбрахте че са некадърни, да не би да сте били учители. Ааа забравих, в България всеки разбира от всичко, дава съвети за всичко, и не иска да слуша никого.
Така че имаме резултатът, който заслужаваме-прост електорат без надежда за бъдещо ограмотяване.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

21 deowin | 18.06.201917:08

>всъщност можеш ли да ми обясниш за какво ти е да знаеш стихотворения наизуст?

Моята хипотеза - защото него са го карали да ги зубри като дете (а и неговото дете и внук), и по този начин се опитва не просто да оправдае едновремешните подходи, на които е бил подложен, а да ги изкара "най-правилни" и "най-уместни" по презумпция. Което автоматично би го направило "най-правилно" и "най-уместно" възпитан. Това е целта - евтиното комплексарско чесане на самолюбието. Изчакай да видиш кой ще му припее за да разбереш кой друг има нужда от същото това чесане. Много са.

С други думи, е па то си е ясно, че като назубриш "Аз съм българче" ще станеш истински българин (като него), а ако не го назубриш, значи не си никакъв българин! Нема нужда да се аргументира, туй секи го знае.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

20 deowin | 18.06.201917:02

>Познавам хора с "тривиални" професии, които четат и Йовков и Достоевски и разсъждават върху тях

Пффт! Това нищо не е.
Тук съм срещал корабен сервитьор, който в свободното си време оборва теорийките на Айнщайн.

>никой не иска да отнеме на някого докосването до красотата. И мъдростта. И човечността.

С това съм напълно съгласен.
Никой не твърди, че слабообразованите хора не могат да бъдат човечни, достойни, мъдри. Естествено, че могат, защото за тези качества не е нужно да си добре образован и интелигентен. Съществува наблюдаема ужасно силна корелация, но не е нито необходимо, нито достатъчно условие.

Точно както има арогантни, привилегировани, крадливи или нетолерантни възпитаници на Харвард, така вероятно има и спокойни, уравновесени, разсъждаващи продавачки в железария, спортистчета, корабни сервитьори или механици. Просто не съм срещал такива в коментарите тук.
Това, апропо, е пряко следствие от споменатата вече силна корелация между интелигентност и интелектуално достойнство, от което следват качества като човечност, толерантност, уравновесеност.

Несъмнено съществуват добре образовани и интелигентни отрепки, мижитурки и неудачници, но, все пак, вероятността да се реализираш професионално и да си уредиш живота, с което да се качиш далеч над ежедневните битови проблеми на слабоплатения и нискоквалифициран автомонтьор, се покачва неимоверно ако получиш добро образование. Не просто заради дипломата, естествено, а защото по този начин ще прекараш поне 4-5 години вероятно в друга държава, вероятно в компания на други интелигентни хора, вероятно с различен от твоя произход, с различни гледни точки и прочие. Това отваря мирогледа по начин, абсолютно недостъпен за почти всеки автомонтьор.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.01.2018, 07:45

19 Kenny McCоrmick | 18.06.201909:24

"Ескимосчето се затруднява от някои по-завързани български думички. Нищо чудно за индивид, който получава уртикария от "Под игото". Забавачка, канче, се наричаше предучилищната година." - за втори път ти казвам, че детските заведения преди първи клас се делят на ясла и детска градина. Предучилищната година се нарича предучилищна година и родителите имат избор дали тя да се проведе в детската градина или в избраното от тях училище за първи клас. Пък ако ми намериш къде в "Под игото" се говори за забавачка (още позната и като забавачница)...

"И знаеше наизуст "Аз съм българче". Ти знаеш ли го?" - да, заедно с още куп стихотворения, които ни караха да помним и повтаряме като папагали. Не ми е свършило някаква покъртително полезна работа - нито "Аз съм българче", нито "Българският език", нито "Опълченците на Шипка".

"за кво ти е, ти си ескимосче." - всъщност можеш ли да ми обясниш за какво ти е да знаеш стихотворения наизуст?
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

18 dedo adji | 18.06.201902:13

... Все пак да кажа, че и хората с по-тривиални професии имат право на докосване до красивото. А Йовков е красотата. Не виждам проблем в това един автомонтьор да осъзнае тази красота....

Мако, никой не иска да отнеме на някого докосването до красотата. И мъдростта. И човечността. Но не става по програма и разписание, както казват англичаните, зорлем гзелик олмас. Ако имаш стремежа ще го последваш. Познавам хора с "тривиални" професии, които четат и Йовков и Достоевски и разсъждават върху тях, без да са ги учили в училище. И аз, 3/4 от литературата, която изучавах, бях прочел предварително, останалото не съм и досега. Ако стремежът е скрит, един вдъхновен учител може да го изрови и насочи, но както във всички професии, вдъхновените са единици. Все пак, един добър професионалист може да насочи мислите на учениците. Девизът на възрожденските даскали е бил "Помогни ми да те возвися". Без тая помощ никакъв кран не може да те вдигне.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

17 dedo adji | 18.06.201901:48

Ескимосчето се затруднява от някои по-завързани български думички. Нищо чудно за индивид, който получава уртикария от "Под игото". Забавачка, канче, се наричаше предучилищната година. Аз не съм посещавал такава, научих се да чета и без. Във всяко поколение децата, които четат не 4-5г са единици. Внукът ми, който няма още 4, не може да чете, но познава буквите и цифрите, а майка му на 4г ми написа писмо, още го пазя. И знаеше наизуст "Аз съм българче". Ти знаеш ли го? ама за кво ти е, ти си ескимосче.
Софтуерът се проектира така, че да може да се използва от хора с минимален умствен багаж. Това е измислено още от Хенри Форд, проектирал конвейра така, че да може да изпълнява операциите всеки негър, хванат от гората. Не се иска повече акъл да прекараш бар кода пред сенсора.
За статута на учителите имам непосредствени впечатления от 35г брак с учителка, и покрай нея познанство с десетки.
За плачевното състояние на образованието свидетелстват воплите на марийка, усилени от Мако.

Не малък дял в ниския резултат имат и резултатите от споменатите "турски" области. Младите турчета не искат да учат български, за да се разграничат от "гяурите". За реализация разчитат не ДПС и саудитски фондове." - статистика?

Статистиката е в резултатите от матурите в турските окръзи, вж статията. За ямболския не знам да има много турци, там може да има много цигани. Имам и сведения от жена си, която от 10-15 години е установила турчета, родителите на които говорят добър български, а те развален. И твърди, че не е от глупост, че са будни момчета.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

16 dedo adji | 18.06.201900:56

Някои се чудят защо сравнявали свинчопрас с кифтето. Ами те са в пълен синхрон. Главният им дерт е как гласували необразованите. Всякак. Турците и циганите за ДПС, номенклатурците и желаещите да станат такива за БКП, много хора за ГЕРБ, а пишман интелектуалците за недоносчетата на драгалевския циганин. Изобщо, първите 12 години на демокрадцията бяха на ентелегентите. Те допуснаха да се създаде ДПС, те издигнаха начело на държавата бракоразводни адвокати, професори по право, университетски препродаватели, които всички видяхме докъде ни докараха. Да се гордеят с влизането в НАТО царедворците и с влизането в ЕС червените боклуци. След 20 години на народа му писна и ги отсвири.
Впрочем, прасчо, в твой стил, ти пожелавам пълни дебили да ти поддържат колата, климатика, асансьора и други устройства, та да разбереш откъде пикае кокошката.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 19.05.2019, 09:58

15 kifte | 18.06.201900:10

А бе ти нас ни остави. Ти глей как ще се оправяте във вашата Америка /САЩ, де/.
^^^^
Вашата , нашата , дрън, дрън, дрън...
Хубавичко бягаш от истината. Болезнената истина, че голяма част от качествените, мислещи и можещи млади хора избират реализация и живот извън БГ-то.
Как се комуникира с такъв субект?! Абе, глей как той е "нас" и ...коментарът е излишен.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 31.01.2018, 07:45

14 Kenny McCоrmick | 17.06.201923:28

"Днес им искат да могат да четат още в забавачката + още 12 класа, общо 13" - първо, кой точно го иска това, второ - дефинирай "забавачка"? В момента има ясла, детска градина и училище. Не вярвам някой да иска от дете да чете в яслата, от друга страна нали вашето поколение все се фука как можело да чете от 4-5-годишно. Как па сега обърна медала...

"И резултатите са плачевни." - доказателства?

"Просто много деца изобщо не постъпваха в гимназии и техникуми." - ще ти спрат паричките с тия приказки, не се престаравай.

"Някои си оставаха с 8 клас, някои постъпваха в ПТУ (професионално техническо училище), откъдето излизаха със свидетелство са 9 клас и занаят." - някаква статистика ако може? И последно кое е вярно - след 8-ми клас въобще не са постъпвали някъде или след 8-ми клас са отивали в ПТУ.

"И това не им попречи да станат хора." - виждаме ги тия "станали хора", мерси сме.

"Никой не очаква от асансьорния техник или касиерката в супера да пишат концептуални есета." - не, но в момента се очаква и от двамата да работят освен с отвертка и елка и със софтуер. Което предполага малко повече от умението да си бъркаш в носа. Щото касиерката дори вече в кварталния магазин не смята на омазана амбалажна хартия с химически молив, а минава всичко през баркод четец, който от своя страна въвежда данните в специална програма. За асансьорите подозирам, че е и по-сложно. Така че може и да не е нужно да пишат есета, но аз категорично не съм съгласен някой неграмотен льольо, който не може да си напише името, да оправя асансьора.

При редовете за Люда ще ти кажа същото - не се престаравай, ще спрат субсидиите.

"А при демокрадцията авторитетът на учителите падна под нулата." - кога за последно си бил в учебен час и с очите ли си го видял? Има страхотни учители, но за вас е удобно да мелите, че ги няма.

"Не малък дял в ниския резултат имат и резултатите от споменатите "турски" области. Младите турчета не искат да учат български, за да се разграничат от "гяурите". За реализация разчитат не ДПС и саудитски фондове." - статистика?
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани