Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Днес iPad, утре - Coca-Cola

Партия ГЕРБ е платила 207 021 лева без ДДС за 151 броя iPad-и. Защо... Снимка: Sofia photo agency
Партия ГЕРБ е платила 207 021 лева без ДДС за 151 броя iPad-и. Защо...

На 2 февруари по всички новини чух, видях и прочетох безброй пъти марката iPad. Министри като Аню Ангелов и Мирослав Найденов персонално разказаха за личния си опит в използването на продукта. Ако Apple (производителят на iPad) си беше платила рекламата, сметката щеше да е милиони.

Това е груба оценка, която не включва изявленията от министрите и референцията, че продукта се ползва от Министерския съвет (МС) и депутати от Народното събрание (НС) на държава-членка на Европейския съюз (ЕС) - за тези екстри не знам каква е тарифата.

Истината е, че в този случай, Apple не е платила и стотинка, даже обратното - партия ГЕРБ е платила 207 021 лева без ДДС за 151 броя iPad-и. Гениален сценарий, достоен за "Мадисън авеню": вместо (МС) да купи таблети или лаптопи за министрите, което би било нормалното и редното, но би създало редица ограничения поради Закона за обществените поръчки, партия ГЕРБ купува iPad-и и ги раздава на министрите по време на заседание на МС, като всички медии веднага отразяват новата придобивка.

Формално, законът е спазен, но във всяка друга държава от ЕС това щеше да бъде огромен скандал. Защото става дума за недопустимо използване на държавни институции като фон за реклама на един продукт и една фирма, която, освен това, не е българска, не е и европейска.

Как може една партия да купува компютърни устройства и да ги раздава за ползване на министрите и част от депутатите на Република България? Ако утре друга партия, организация или частно лице реши да раздаде за ползване на същите министри и депутати по един "Мерцедес"? Как изобщо министрите и депутатите си позволяват да участват в подобна схема?

ГЕРБ обясняват мотивите за покупката и раздаването на таблетите на министрите и депутатите с желанието "да се премахне постепенно бумащината в парламента" и министрите да могат "в реално време да четат обсъжданите от правителството документи от информационната система на МС" (Красимир Велчев, съпредседател на ПГ на ГЕРБ, и Росен Желязков, цитирани във в. "24 часа" на 3 февруари).

Това е несериозно - като несериозно е мека дума. Разговарял съм с колеги и партньори от САЩ. Единодушно е мнението, че от бизнес гледна точка iPad е много удобно средство за сърфиране и комуникиране в интернет, четене на PDF файлове, както и за ползване на имейл. Но нищо повече.

iPad не може да замени лаптопа или персоналния компютър, когато става въпрос за сериозна работа с документи, специализирани функции и приложения. Да не говорим, че всеки министър и депутат има служебен лаптоп. Следваща подробност (някой беше казал, че "дяволът е в детайлите") е, че iPad могат да се свързват само безжично към каквато и да е мрежа.

Това означава, че ако министрите наистина ще ги ползват за заседанията в Министерски съвет (а не да си гледат филми и снимки и за други подобни забавления), там е необходимо да се създаде WiFi мрежа, което е недопустимо по българските и световните изисквания за информационна и комуникационна сигурност - все пак, Министерски съвет обсъжда най-важните документи на държавата.

Ако някой някога иска да разпечата документ от своя iPad, ще срещне огромни трудности - съгласно инструкциите на Apple, начинът е да се прехвърли файла на Mac компютър и да се разпечата оттам. Има програми, които теоретично позволяват да се принтира директно от iPad, но са необходими устройства, които работят по стандарта AirPrint на Apple, както и такива принтери, които в момента са само няколко модела, повечето от които могат да разпечатват само снимки.

Очевидно за специалистите е, че iPad е една луксозна техническа прищявка, която е много приятна за окото и полезна в силно ограничен кръг случаи. Кой и защо реши, след като няма пари за болни хора и за лекарства, да даде 207 021 лева без ДДС държавни пари за нови лъскави играчки за министрите и депутатите на ГЕРБ?

И кой инсценира нечуваното използване на Министерски съвет като сцена на една реклама, което никога не се е случвало в българската история? На 1 февруари сигурно към 10 000 души в България знаеха какво е iPad; на 3 февруари вече почти цялото население не само знае какво е това, но е и видяло, че всички министри го ползват. Министър-председателят каза скоро в едно свое интервю, че „няма любов, всичко е пари". Логично следва въпросът: кой взе парите?

Очаквам скоро партия ГЕРБ да раздаде по един кашон "Кока-Кола" на министрите. И така нататък, и т.н.

Най-добре е още отсега телевизиите да слагат надпис: "В това предаване има продуктово позициониране" преди заседанията на МС. Явно ще е така до изборите.

Тагове: герб, ipad, apple, реклама
 

Най-четените