Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За лоша музика има ефир - добрата си я намираме

Skiller отдавна е обиколил целия свят, за да реве да му дадат повече местен ефир Снимка: Васил Танев, Sofialive
Skiller отдавна е обиколил целия свят, за да реве да му дадат повече местен ефир

Депутатът от РЗС и кандидат за кмет на Велико Търново Емил Василев е героят на поредната предизборна драма. Според него проектът за Закон за българската музика е най-пробългарският закон за последните 20 години. „От няколко месеца работя по него, искам да остане като мой принос в Народното събрание на фона на общата посредственост в него.", заяви Емил Василев.

Ето за какво става въпрос: Проектозаконът цели въвеждането на квота за българска музика - не по-малко от 40% от програмното време за обществените радио и телевизионни програми (БНР и БНТ), а за останалите оператори - поне 25%. Предвиждат се и санкции от страна на СЕМ за тези, които нарушават закона.

Според текста в проекта понятието „българска музика" е български изворен фолклор, както и всяко произведение, създадено от българи.

В следващите редове ще изнеса недостатъците на този закон.

Той би нарушил плурализма на медиите - всеки сам си избира каква музика да излъчва в собствения си ефир. В крайна сметка в условията на пазарна икономика изборът на музика, а и на каквото и да било, пада върху най-продаваемото.

Законът става още по-безсмислен, когато в българския ефир има радио и телевизия само за българска музика - BG Radio и BOX TV;

А как ще задължат чуждите продукции като The Voice Radio & TV, например, да излъчват повече българска музика, отколкото на тях им се иска?

Съмнявам се стойностните български изпълнители да се интересуват толкова много дали ги излъчват по телевизията и радито. Новият музикален бизнес са концертите. Рок група като Smallman например има публика не само на фест като Spirit of Burgas, ами и достатъчно участия навън. Бийтбоксърът Skiller пък отдавна е обиколил целия свят, за да седне да реве да му дадат повече местен ефир.

В крайна сметка живеем в ерата на Интернет - ако искаш да гледаш даден клип, достатъчно е да влезеш в Youtube и да го потърсиш. Вече не живеем във времето, в което седяхме пред телевизорите си и чакахме по два часа да пуснат новия клип на любимия ни изпълнител/група, за да можем да го видим.

Този закон куца най-вече, защото понятието „българската музика" е обширно. Има български групи и изпълнители, които пеят само на английски или на някакъв странен език (какъвто е гореспоменатият бийтбокс), докато чалгата пък претендира, че черпи от „фолклора" и май е най-българската в момента в смисъл на популярност.

Според Емил Василев това е негов „подарък" към българските музикални дейци, които били в незавидно положение, защото медиите излъчвали само най-утвърдените световни изпълнители в стремежа си за рекламни постъпления...

Един добър подарък, който може да се направи за българските музиканти, е да се следи и да се наказва всяка една манипулация в музикалните конкурси. Така няма да се сриват самочувствието и мотивацията на хора, които са се трудили наистина много, за да постигнат нещо. А накрая, благодарение на измама с вота на зрителите, на финалите да стига човек, който - както се вижда от резултатите на реалитита и евровизии в последните години - няма капацитета и харизмата да бъде звезда...

 

Най-четените