Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кои са най-разсеяните шофьори?

Или поне кои са най-податливи на разсейване, докато карат Снимка: Getty Images
Или поне кои са най-податливи на разсейване, докато карат

Ако четете това на телефона си, докато шофирате, спрете! Особено, ако сте млад невротичен екстроверт, който по принцип шофира често.

Само две секунди невнимание заради някакъв натрапчив шум, присветването на мобилен телефон, промяна на радиостанцията или просто някакъв друг разсейващ елемент са достатъчни за катастрофа. Струва ви се прекалено? Статистиките показват, че именно това е причина за поне 12% от автомобилните произшествия по света.

Само за последния месец станахме свидетели на няколко големи катастрофи, които в една или друга степен са били причинени заради липса на внимание у шофьорите.

Факт, на всеки му се е случвало да се разсея понякога, докато кара. Истината обаче е, че някои хора са малко по-податливи от други. Това поне показва проучване, публикувано във научното издание Frontiers in Psychology от Оле Йоансон, изследовател в норвежкия Институт по икономика на транспорт.

Проучването разглежда шофьорските навиците и личностните характеристики на стотици норвежци. И докато разсейването при някои представлява наистина проблем, съществуват няколко интересни тенденции, които изплуват в това изследване.

Според данните от изследването младите мъже е най-вероятно да отвлекат вниманието си от пътя заради смартфон, разговор в колата или смяна на радиостанцията. Проучването установява също така, че по-склонни към разсейване са тези, които шофират често, и тези, които могат да бъдат описани като екстровертни личности с холеричен тип характер.

Тези хора са експресивни в емоциите си и по-агресивни (дори само във вербален аспект).

Освен това тези, които биха оправдали разсейване по време на път зад волана, са по-склонни да изпаднат в такава ситуация. Любопитен факт е, че възрастните жени, които по традиция са възприемани като много лоши шофьори, всъщност далеч не са толкова склонни да отклонят вниманието си от пътя.

Интересното в случая е, че норвежкото проучване е първото по рода си, което разглежда връзките между намеренията и поведението, когато става дума за разсеяно шофиране, и добавя към новопоявилите се данни за влиянието на личностните характеристики и пола.

И все пак тези данни имат нужда от потвърждение не само от изследване в Норвегия. Най-малкото шофьорите там може да имат съвсем друга култура на пътя спрямо тези в България или в САЩ. Също така трябва да се вземат предвид и фактори като качеството на пътната настилка, метеорологични особености и т.н.

Основен недостатък на това проучване е, че то разчита на самостоятелно отчитане.

Реално е наистина трудно човек да се наблюдава толкова внимателно, че да даде наистина качествени отговори за някои от по-дребните, но важни за конкретното изследване въпроси, които наистина дават представа доколко шофьорите се разсейват. Освен това макар хората често съобщават, че са видели как някой говори по телефона или чати, докато шофира, те са склонни да подценяват колко често самите те шофират разсеяни.

И все пак проучването насочва към някои важни проблеми. Технологичният напредък на практика умножи броя и разновидностите на нещата, които могат да отнемат вниманието на човек, докато кара. Това, че една инфотейнмънт система в автомобила е "smart", не означава, че е "safe" и не предизвиква разсейване, каквото би направило и старо обикновено радио в колата.

И макар да съществуват приложения, които могат да заключат телефона ви, докато шофирате, това не значи, че мислите ви няма все пак да отиват към него.

Допълнително с това използването на телефони не винаги се записва като фактор при автомобилни катастрофи, което означава, че е вероятно да не бъде докладвано и няма точна статистика, която да покаже какъв дял от катастрофите у нас са причинени след разсейване от говорене по телефона или чатене. Защото макар в България то да е забранено, все още много хора пренебрегват тези правила.

А налагането им от години е като онзи лаф за вратата в полето. Затова е и важно да се определи кои точно хора са най-склонни да се разсейват или да шофират безразсъдно. Това би помогнало за разработване на практики, които да спомогнат за решаването на проблема.

Оттам нататък вече са културата на шофиране, качеството на пътя, контрола на пътната полиция и т.н. И цялото общество. Защото не обърнем ли достатъчно внимание на този проблем, ще продължаваме да ставаме свидетели на подобни катастрофи.

 

Най-четените