Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тя е млада, секси и кара самолет

Една от жените-пилоти е именно 32-годишната Мария Петерсон, от Швеция. Тя е особено популярна в Instagram, където има 357 хиляди последователи
В пилотската кабина.
Преди работа, е много освежаващо да се потопиш, особено ако живееш в Сицилия.
Работата й позволява да пътува до екзотични дестинации.
За да се поддържаш във форма, са нужни упражнения.
Мария обича морето.

Да станат пилот на самолет мечтаят не само много момчета като малки, но и някои момичета. Макар и по-рядко жените също карат самолети. Една от жените-пилоти е именно 32-годишната Мария Петерсон, от Швеция. Тя е особено популярна в Instagram, където има 357 хиляди последователи. Известността й се дължи на хубавите снимки, които публикува от кабината, както и от екзотичните места, на които лети.

Но Мария не е поредната красавица, на чиито разголени снимки се радват потребителите на социалните мрежи. Тя поддържа блог, в който разказва трудното, но невероятно приключение да се пребориш за мечтата на живота си.

Как се става жена-пилот?

Това е най-честият въпрос, който Мария получава в Instagram. Затова тя решава да сподели своята история в блога си. Всичко започва през май 2010 година в Гьотеборг, Швеция. "Беше много натоварено, нямах представа в какво точно се забърквам" - спомня си Мария. За десет седмици тя придобива PPL (лиценз (бревет) за любител пилот). Обучението е трудно.

Веднага след това започва да се подготвя за теоретичната част на ATPL(A). Това е лиценз, който дава право да се управляват търговски полети в качество на командир или втори пилот. То продължава от август 2010 година до май 2011 година. "Всеки ден ставах един час по-рано, за да си наваксам с ученето преди курсовете" - спомня си Мария. След лекциите 30 минутен сън, вечеря и отново учене до десет вечерта, когато си ляга.

По време на обучението за пилот, тя няма време за социални мрежи. Учи и в събота, и в неделя, когато става в седем сутринта. Трябва да чете здраво, защото всеки понеделник има контролен тест. "В крайна сметка, въпреки че беше тежко, ученето не се оказа толкова страшно. Просто нещата от предишното обучение се надграждаха." - обяснява пилот Петерсон.

Следва още един курс - CPL(A) - лиценз за професионален пилот. Той дава възможност на придобилия го пилот вече да получава заплащане за работата си. С този лиценз може да пилотира като командир леки едно и двумоторни самолети под 5700 kg с бутални двигатели или можете да бъде втори пилот на по-тежки самолети, оборудвани с турбовитлови или реактивни двигатели. Но само след допълнителна квалификация (курс за приучаване (type rating) за съответния тип самолет Airbus например, включващ както теоретично така и летателно обучение и надграждане до ATPL(A)теоретичен курс).

Последното обучение е курс MCC, без него никоя търговска компания няма да те наеме за пилот. Той те учи как да работиш заедно, в екип по време на полет. Освен авиацията управлението на екипа по време на полет е едно от най-важните условия за безопасното летене.

"През лятото на 2011 година, аз и група приятели от летателния център наехме малък самолет Diamond 20 и Cessna 172 и летяхме от Гьотеборг в Швеция до Алмерия в Испания. Което си е доста голямо разстояние. Преди това Мария има вече натрупан опит, защото дори за да можеш да управляваш частен самолет, трябва да имаш 100 летателни часа. Следват обучение на тренажор, а след това и обучение с истински облаци с малък самолет Piper PA28.

"Най-накрая през 2011 година си взех всички сертификати и вече бях горд правоспособен пилот" - разказва Мария. Цялото това обучение е изключително скъпо. В един момент й се налага да прекъсне, за да работи и да спести още пари за новите курсове. През август 2013 година Петерсон заминава за Рига, за да овладее работата в екип в пълен симулатор на Boeing 737. "Беше невероятно, толкова забавно, наслаждавах се на всяка минута. Най-накрая бях взела всички изпити и бях готова да летя по целия свят".

"Кандидатствах във всички възможни авиокомпании. Непрекъснато си проверявах имейла. Но никой не ми отговаряше, абсолютно никой" - разказва Мария. Тя усеща,че не може повече. Времето минава, никой не я взима на работа. А за да не загуби правоспособността, всяка година трябва да подновява пилотския си лиценз, членството в съюза на пилотите и медицинските си изследвания. Това й струва около 3 хиляди евро годишно.

Но през януари 2014-та чудото се случва. Петерсон получава имейл от Ryanair. На телефонното интервю тя е изключително притеснена. "Опасявах се, че изобщо няма да ме вземат, защото как ще караш самолет, ако не можеш да контролираш собствените си нерви" - обяснява Мария. Но всичко минава добре. Същото се случва и на теста със симулатор в Лодон, както и на техническото интервю. "Бях подготвена, но все още много нервна. А по принцип не съм такъв човек. Но този път чувствах, че съм заложила всичко на една карта и няма да имам втори шанс".

След пет и седмици и половина телефонът на Мария позвънява. Чакането е просто убийствено. "Бях толкова развълнувана, адреналинът ми сигурно беше на макс, изобщо не разбрах какво ми каза човекът". В действителност Мария Петерсон е била одобрена и е назначена. Тя става истински пилот на самолет.

Следват нови обучения. Този път в Амстердам. "Излитахме и кацахме по толкова много пъти на ден, че сега като се сещам трябваше да се наслаждавам на момента, а аз не успях съвсем" - връща времето назад Мария. Тя се научава да лети и в най-северните части на Европа, в зимно време и при мъгла.

Сега Мария се радва на средиземноморското слънце. Тя прави полети в южната част на Европа, а живее в Сицилия, пече се на 30 гладусова жега през лятото и си пие фрапето на плажа. Следващата й цел е да вземе лиценз за SFI инструктор.

Мечтае да кара частни самолети за в бъдеще, но засега е доволна и щастлива. "Не искам нищо повече от живота" - казва пилотът Мария Петерсон. Тя е сбъднала голямата си мечта.

 

 

Най-четените