Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Германия - любимецът на света

Германия детронира САЩ от първото място в Nation Brands Index. Успехът за 2014-та година се дължи не на последно място и на германските спортни победи и, естествено, на факта, че става дума за световния шампион по футбол
Германия буквално "излапа" Бразилия по време на Мондиала
Въпреки това "Enjoy work" е мото на германците, не само на терена, но и в живота
Германия е номер едно и по инфраструктура
Германските аутобани имат почти митична слава, не само в Европа, но и по света
Берлин - сърцето на Германия
Германска бира и "Октоберфест" - две неща, на които може действително да се разчита Снимка: Getty Images
Германска бира и "Октоберфест" - две неща, на които може действително да се разчита
Германските коли...

Германия, както изглежда, е най-уважаваната страна в света. Според Nation Brands Index страната е изместила досегашния лидер в класацията - САЩ. Домът на Audi, Mercedes, Siemens, Bosch и прочие вече е новият лидер в класирането.

Преди да обсъдим процеса на класиране, в който 20 000 души в 20 държави са били приканени да подредят 50 развити и развиващи се страни в 23 категории, трябва да признаем, че

изненадващото всъщност е, че САЩ са били номер едно до този момент.

Като се има предвид колко разпространен е антиамериканизмът, по-скоро бихме очаквали Швейцария, или Швеция, или някоя друга богата, но като цяло безобидна страна да оглавява този списък.

Както вероятно още помнят германците от поколението на бейби-бума, имаше време, когато техните сънародници говореха в чужбина на английски, за да крият националността си.

Германските деца можеха да се окажат изолирани на датски плаж примерно, а германските тийнейджъри в Лондон биваха посрещани от негативно настроени хора с нацистки поздрав.

Надали нещата стават по-добри, когато на чаша "Гинес" в дъблински пъб ирландците ви поздравяват за това, което германското "Луфтвафе" е причинило на британците, или примерно чаровна арабка във Вашингтон заяви, че германците са били прави за евреите.

Така че възходът от парии към звезди в международен мащаб, при това в положителен смисъл, е сериозно постижение.

Въпросът все пак е: как Германия успя да го постигне?

Има шест аспекта, разгледани във въпросника: износ (качество на продуктите); управление (включително отдаденост на решаването на глобалните проблеми); култура и историческо наследство; население (как другите възприемат компетентността им, дружелюбността и откритостта им); туризъм; инвестиции и емиграция.

Германия получава най-високи оценки за честно и компетентно управление, социално равенство и добър инвестиционен климат.

Силната позиция на германската икономика, водещата й роля в Европа, и възприятието за отговорността, демонстрирана от страната по международните въпроси, също са важен фактор. Накрая, като световен шампион по футбол през 2014-та, Германия се представя отлично и в спортната област - част от "култура и историческо наследство", ако се чудите какво общо има спортът.

Дотук няма изненади.

Светът възприема германците по начина, по който и те възприемат самите себе си: компетентни, усърдни, успешни, отговорни и добри на футболния терен.

Но пък иначе доста скучни. Що се отнася до креативност, съвременна култура и качество на образованието, САЩ все така продължават да изпреварват Германия в очите на света.

Че и дори в очите на самите германци. Немците обичат американските телевизионни сериали, книги и музика, а ако могат да си го позволят, не пропускат шанса да изпратят децата си в американски университети.

Премеждията на американския президент Барак Обама на поста му също безспорно са допринесли за подобряването на имиджа на Германия или по-скоро за развалянето на имиджа на САЩ.

В областта на управлението, Америка е изгубила точки за компетентност и за ангажираност с мира и сигурността в световен мащаб.

Което няма как да не ни накара да се запитаме как са задавани въпросите.

В крайна сметка точно през 2014-та Обама най-после категорично се ангажира с борба срещу терористите от "Ислямска държава". Германия, от своя страна, не е направила особено много в тази област.

Така че всъщност има доста голямо значение дали някой от въпросите е бил формулиран по следния начин:

"Ако нещата опрат до действия, кой реално ще изпрати войските и се похарчи парите си за каузата, която отстоява на думи?" Или: "Ако вашата държава е застрашена от съсед, кой бихте желали да бъде на ваша страна?"

Така че нищо чудно и конкретната формулировка да е променила класирането.

Не би ли било обаче обективно да отбележим, че много хора оценяват страните по категории, които въпросниците рядко разглеждат?

Примерно каква тежест бихте дали на религиозността на населението на една държава или на моралните й стандарти?

За хората в Европа това не е важно съображение - дори религиозността минава за нещо негативно, особено ако върви с налагане на строг морален кодекс. Хората другаде обаче може да възприемат този фактор по доста различен начин.

Ами какво да кажем за "Германски жени, германска точност, германско вино и германска песен"?

Цитираме тези неща, защото втората строфа от националния химн на Германия ги възхвалява, допълвайки: "Нека те винаги запазват доброто ти име по света".

Е, изглежда все пак не го правят. По-скоро го правят германските коли, ефективност, добри намерения и спорт.

Дали немците обаче съжаляват за това?

 

Най-четените