Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кризата не стига до гръцкото море

Според Световния туристически съвет, туризмът формира 16% от БВП на Гърция. Това е двойно повече от средния дял на отрасъла в европейската икономика... Снимка: БГ НЕС
Според Световния туристически съвет, туризмът формира 16% от БВП на Гърция. Това е двойно повече от средния дял на отрасъла в европейската икономика...

Гърция уж има криза, а туристите май не усещат нищо от нея. Как стоят нещата на остров Крит, непосредствено преди началото на активния сезон? Какви са надеждите и разочарованията на местните хора? Началото на туристическия сезон беше доста оскъден.

Дали туристите ще пристигнат и в разгара на сезона, или ще се повлияят от лошите новини, никой не се наема да каже. Ирини Маркаки, шеф на четиризвездния хотел "Ирини Маре" на остров Крит напрегнато следи монитора на своя компютър, за да види резервациите.

Сметки с много неизвестни

Редиците от числа се сменят постоянно като на борсов екран. Тя разполага с общо 230 легла в 100 стаи. Хотелиери като нея обаче узнават в последна минута дали леглата им са продадени или не, защото резервациите "ласт минит" са на мода в Германия, а и в цяла Европа.

В сегашните времена на криза това прави сметките още по-сложни. Ирини е загрижена за съдбата на своите 35 служители, защото не знае дали може да им осигури работа до началото на месец юли, когато се очакват повечето туристи. Ако пък ги освободи сега, после ще е трудно да ги повика обратно и то само за два месеца.

Работа търсят все повече местни хора

Много от останалите хотелиери са в същото положение. Телефоните в офиса на Ирини звънят постоянно - обаждат се не толкова клиенти, които искат да резервират, колкото хора, търсещи работа.

За разлика от предишни години обаче, когато работа търсеха албанци, българи или турци, днес от нея се интересуват предимно гърци - често пъти от континенталната част на страната, където безработицата в момента е към 16 на сто.

Ирини обаче няма работа за тях, а и сама се бори с постоянно растящите разходи. ДДС се повиши от 19 на 23%. Тя казва: "Ако нещата продължават така, ситуацията ще стане критична. Няма да имаме никакви продукти, които са внос от чужбина.

Нашето месо например идва от Германия. Предишни години съм плащала авансово само по 20% от стойността му. Сега доставчикът там ми казва: или цялата сума авансово или никакво месо".

Скъпотия и безнадеждност

Същото е положението с други продукти. Затова всеки пести, от каквото може. Цените на всички хранителни продукти, които не са гръцко производство, са станали доста високи. Вносно сирене камембер струва 4.50 евро, саламите и месните изделия са поне четири пъти по-скъпи отколкото в Германия.

Евтини са само портокалите, овчето сирене и доматите. Бензинът на остров Крит струва 1.88 евро за литър. Човек, който работи в туризма на Гърция, печели обаче не повече от 1000 евро на месец.

Много от младите хора в Гърция, и особено висшистите, напускат страната. Жалко за нея - казва хотелиерката Ирини, чиято дъщеря, завършва финанси и смята да емигрира в Щатите. Как ще я кара занапред? Шефката на хотела не иска да вдига цените, за да не отблъсне туристите. Има и една нова идея за бъдещето:

"Идната година, ако е възможно, ще отворим хотела по-рано, тогава ще се опитаме да привлечем туристите с велосипедите.  Преди велосипедистите ходеха на остров Майорка, но там няма повече празни места. Това е нашият шанс!"

Туризмът формира 16% от БВП на Гърция

Според Световния туристически съвет, туризмът формира 16% от БВП на Гърция. Това е двойно повече от средния дял на отрасъла в европейската икономика. Но този бизнес, още по-важен заради очаквания спад на БВП от 3.5% тази година след 4.5% спад през миналата, ще пострада заради социалното напрежение, смята икономист на Citigroup.

Мината година яростните протести, които взеха и човешки жертви, отпъдиха туристите от Гърция, но сега туроператорите и самолетните компании потвърждават, че интересът се връща. Не на последно място и затова, че целият регион пламна, след революциите в Тунис и Египет и нарасналото напрежение в Сирия.

Като цяло днес чуждестранните туристи са станали по-малко толерантни към стачките. Гръцки икономисти коментират: чакали сме с месеци да дойде туристическия сезон, за да се пооправим, и сега 10 или 100 души заплашват всичко това. "Не трябва да го толерираме".

Министърът на туризма Павлос Йеруланос обяснява, че има планове да привлече туристи от Германия, Великобритания, Израел, Русия, Украйна и Балканите. Работи се върху опростени визови процедури за руснаци. Хотелиер с 5 обекта в Санторини се хвали, че резервациите му са нараснали с 11% за първите месеци на годината.

Президентът на Гръцката хотелска федерация Джанис Рецос допълва: трябваха ни години, за да може Атина да си изгради добра репутация и да получи домакинството на Олимпийските огри през 2004 г. За Олимпийските игри Гърция инвестира около 10 млрд. евро - за метро в Атина, летище, нови трамвайни линии.

Репутацията може да се заличи за ден

"Миналата година показа, че репутацията може да се заличи за един ден". Става дума за кървавите протести на 5 май 2010 г., след като Гърция на 2 май беше принудена да потърси помощ отвън в размер на 110 млрд. евро.

Така през 2010 г. приходите от международен туризъм на Гърция спаднаха с 8%. Броят на германските туристи, 14% от всички чужденци в Гърция, спадна с 14% до 2.4 млн. души.

Проблемите в гръцкия туризъм означават и ръст на безработицата, тъй като един на всеки пет души в Гърция е зает в сектора на туризма. През март безработицата в Гърция е 16%; но на островите е по-висока, например до 25% на Йонийските острови (сред тях Керкира и Закинтос).

 

Най-четените